Hej jag undrar om någon har erfarenhet av att på egen hand anlita hjälp för installation av en kamin i ett parhus?

Det kommer finnas som tillval vid köpet av ett parhus, men jag funderar på vad det kan kosta att göra på egen hand?

spontant tänker jag att det bör vara enklare att installera allt medan huset byggs än att göra allt i efterhand, men samtidigt tror jag byggherren kan ta en del betalt för att göra detta åt en.

har någon erfarenhet av vad det kostar att göra det själv samt vad det kostade för dem med tillvalet av kamin?
 
Det som kan vara ett problem i efterhand är OM bjälklaget måste förstärkas, göra skorstensshakt samt att ev dra dit tilluften. Men varför tror du att det skulle bli billigare i efterhand? Det är betydligt enklare att göra det under byggtiden.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Hej jag har faktiskt ingen erfarenhet av att göra det i efterhand kontra innan. Väldigt bra tips på varför man ska göra det innan. Tänkte mer att om dem tar 100.000 ( bara en exempelsumma) för tillvalet av en kamin så kanske det kunde vara billigare att hitta en egen lösning i efterhand.
 
Det är väl bara att fråga vad det kostar, men se till att du skiljer på arbetskostnaden och kamin/skorsten.
 
Jag skulle tycka det är skönt att få den installerad och klar i anslutning till inflyttning. Tror inte det finns så stora pengar att tjäna på att skjuta upp installationen. Ni har massor av andra jobb med huset och beslut som måste fattas efter inflyttning så lägg energin på det istället!
Förra året lät jag installera kamin och skorsten i min enplansvilla.
Av totalsumman var kostnaden för jobbet en femtedel. Dock var jag berättigad till ROT-avdrag. Det är väl inte du då det handlar om nybygge.
Nu ser jag att du lagt frågan under "bostadsrätt", då skulle jag definitivt låta installationen ske direkt.
Efter vad jag läst och förstått på forumet så måste då föreningen söka bygglov/ göra bygganmälan vid sådana ändringar som en kamininstallation medför.
 
Ja, i en bostadsrätt finns nog ingenting att tjäna på att göra det i efterhand, kanske går det att få billigare i pengar, men mycket mera bök o stök, med tillstånd, bygglov, besiktning mm
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det som kan vara ett problem i efterhand är OM bjälklaget måste förstärkas, göra skorstensshakt samt att ev dra dit tilluften. Men varför tror du att det skulle bli billigare i efterhand? Det är betydligt enklare att göra det under byggtiden.
Enklare, men nu var det billigare det handlade om.
Det kan kosta 10k för en kamin och 10k för skorsten och 10k för sotare kommun takstege etc......
Jag har gjort alla mina installationer själv och det blev inte så dyrt, men allt beror på.....
Men elmont har rätt i att en byggare kan göra rätt från början, och det kanske inte blir så mycket större kostnad.
Fråga byggaren och fråga en kaminleverantör.
 
Tack för all bra feedback :)

jag har ingen erfarenhet av det själv utan tänkte om det skulle visa sig att det exempelvis kostade 50.000 att göra själv och så tar byggaren 100.000 ( man har sett och hört höga påslag) så tänkte jag bara bolla scenariot då det lätt kan sticka iväg kostnadsmässigt med tillval på kök belysning golv kamin etc
 
Kostar som tillval 79.000

Någon som har ett hum om det är vad det kostar?

kostar 19900 att beställa en så frågan är om
Arbetet på 60.000 ca är värt det att låta byggaren göra det?
 
Är det en bostadsrätt så är nog snarare frågan om du vill ha kamin eller inte. Bostadsrättsföreningens styrelse kommer sannolikt säga nej om du vill göra en kamin i efterhand. Du har ingen rätt att installera kamin i en bostadsrättslägenhet. Om argumentet dessutom är att du vill spara några tusen så är det nästan garanterat att styrelsen säger nej.

Antag att du får tillstånd och sedan går något snett, då kan det kosta föreningen väldigt mycket pengar.
Vill du ha kamin så får du vackert betala till byggbolaget som har försäkringar och garantier gentemot föreningen. En bostadsrättslägenhet är inte ett hus och man har inte rätt att göra hål i taket oavsett utan styrelsens godkännande.
Alternativet är naturligtvis att du tecknar en försäkring som gäller alla tänkbara fel som kan uppstå når du bygger billig kamin med händiga Allans billiga firma... Om något görs fel kan i värsta fall hela huset brinna ner och det är inte ditt hus om du bor i lgh med mindre än att du köpt samtliga hela parhuset åtminstone. Dessutom gäller sannolikt inte försäkringarna för fiffiga medlemmars kaminbyggen.

Har man ett eget friliggande hus kan man göra som man vill men man sparar inte pengar på det jämfört med att göra det när det byggs. Har man ett gammalt hus och måste renovera taket så kan man givetvis installera kamin till ett bättre pris men det kostar ändå ca 100 000 normalt sett. Åtminstone i Stockholm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Jag skulle beställa en direkt! Det är inte en kamininstallation jag skulle spara in på vid en nybyggnation. Det finns ju ingenting som säger att du får installera en i ett senare skede. Det bestämmer föreningen. Jag håller med tidigare inlägg: Ska ni ha en kamin, så beställ en nu. Annars kan ni bli utan!
 
Jag förstår frågeställningen. Tillvalskostnader sätts i många fall inte efter vad det kostar med normala arbetskostnader och material, utan efter vilket pris man tror det går att få ut.

Men det är också troligt att det blir avsevärt mycket mera strul med att installera i efterhand. Både konstruktionsmässigt, och vad gäller olika tillstånd och bygglov. Har fått för mig att många bostadsrättsföreningar dessutom tvärvägrar att godkänna ingrepp i bärande stomme, stammledningar osv. under de två första åren. Eftersom det kan påverka garantierna från byggaren. Tar du upp ett skorstenshål efter konstens alla regler, så kan en kreativ byggare skylla i stort sett alla olyckor i väldshistorien på din skorsten...
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
E Ellisarna skrev:
Kostar som tillval 79.000

Någon som har ett hum om det är vad det kostar?

kostar 19900 att beställa en så frågan är om
Arbetet på 60.000 ca är värt det att låta byggaren göra det?
Jag betalade 35 för att byta ut befintlig kamin mot en ny själva kamin kostade 13 så det var skorsten och installation som var det dyra, och då kunde dom använda befintlig huv på taket och så fanns det hål för skorsten redan.
Så 79 låter inte orimligt, är det enplan eller tvåvåningshus?
 
Tack allesammans för svaren.

ja då förstår jag att det kanske är riskabelt att vänta med tillvalet. Det är ett 2 våningshus i formatet parhus. Jag frågade detta i och med att den det är bland det dyraste tillvalen som finns i detta fall.
Som jag skrivit innan blev jag fundersam med när jag såg att en kamin kostade 19000 och ja arbetet kanske inte är så farligt om det går på 60.000
 
E Ellisarna skrev:
Tack allesammans för svaren.

ja då förstår jag att det kanske är riskabelt att vänta med tillvalet. Det är ett 2 våningshus i formatet parhus. Jag frågade detta i och med att den det är bland det dyraste tillvalen som finns i detta fall.
Som jag skrivit innan blev jag fundersam med när jag såg att en kamin kostade 19000 och ja arbetet kanske inte är så farligt om det går på 60.000
Jag tror du måste bena ner kostnaden. Jag antar att det är bara kaminen som står för den summan? Skorstenen tillkommer och den är dyr. Då det är två-våningshus så krävs det ju rätt lång skorsten, kanske det närmar sig summan för kaminens kostnad. Plåtarbete tillkommer, taksäkerhet (steg, plattform?) tillkommer. Bygganmälan /bygglov tillkommer. I min kommun kostar det mer än 3000 kronor, ( olika i olika kommuner). Installationsbesiktning kostade i mitt fall 2000 kronor. Så tänk på det, kaminens kostnad är mer än bara eldstaden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.