Hej!

Håller på och renoverar villan från -69. Har slagit ut en vägg mellan "allrum" och vardagsrum. I ena rummet låg takgipset på ena hållet och i det andra på andra hållet. Så det blir svårt att bara "lägga" i en bit där väggen stod. Problemet är att takgipset är 10mm (inte 12,5?!) tjockt och 600mm bredd (med fasade kanter, som finns i 12,5mm). Finns det att få tag i 10mm tjocklek? Isåfall kan jag byta taket i det ena rummet (bygga på det andra rummets tak) vilket blir ca 20kvm. Annars får jag lägga nytt tak vilket gör att jag också måste byta i hallen och entrén..... ca 70kvm.... mer jobb och mer pengar...

Tacksam för snabbt svar....
 
Den enda gips jag har träffat på som håller den tjockleken är utegips som brukar ligga på 9,5 millimeter.

Men jag förstår inte vad det är som hindrar att du lägger i en bit där väggen stod bara för att skivorna siter på olika håll..?
 
Kommer inte det se konstigt ut att ha halva av takets gipsskivor på ena hållet och halva på andra hållet.?..?. Dessutom en konstig brytning (där jag lägger i en ca 80mm remsa med ? ) om jag inte försöker "förlänga" den ena sidans gipsplattor (kortsidan) med spackel, avfasning mm..?...?

Det är kanske inte en helt dum idé jon_h?! Billig om inte annat....
Vad ska jag lägga i där väggen stod som är 10mm???

En annan sak jag kan göra är att vända den ena sidans gipsskivor. Men jag saknar ändå lite takgips på slutet+att det blir mkt jobb ändå=byta hela taket?

Tack för svar!!
 
Gnagare skrev:
Kommer inte det se konstigt ut att ha halva av takets gipsskivor på ena hållet och halva på andra hållet.?..?. Dessutom en konstig brytning (där jag lägger i en ca 80mm remsa med ? ) om jag inte försöker "förlänga" den ena sidans gipsplattor (kortsidan) med spackel, avfasning mm..?...?

Det är kanske inte en helt dum idé jon_h?! Billig om inte annat....
Vad ska jag lägga i där väggen stod som är 10mm???

En annan sak jag kan göra är att vända den ena sidans gipsskivor. Men jag saknar ändå lite takgips på slutet+att det blir mkt jobb ändå=byta hela taket?

Tack för svar!!
Jag e inte riktigt me på hur taket ser ut...e inte skarvarna spacklade/målade?
Syns kanterna e fasningen synlig etc..
I så fall låter de som att de inte e vanlig gipsskiva utan mer ett undertaksskiva i gips...å dom tror jag kan vara på 10mm..
å i så fall blir de juh inte så lätt att få de snyggt när skivorna e åt olika håll...

Mvh Danne
 
Det är ingen vanlig gipsskiva utan en gipsskiva just för tak.
Fasningen (långsidan) är synlig. Jag ser absolut inga skarvar (inte ens en liten spricka) efter kortsidorna. Jag tror att dessa takgipsskivor är ca 3,5m-4m långa (svärfar var imponerad över längden (på gipsskivorna!)). Det är antagligen därför de ligger på olika håll=Ena rummet är ca 1m längre än det andra och då räckte antagligen inte längden till på det hållet. Då valde man att lägga det på det andra hållet (där rummet är inom 3,5m-4m) för att slippa spackla kortsidor.

Är det ngn som förstår vad jag skrivit (det gör knappt jag själv....)
Jag ska ut till huset imorgon och jobba, ska försöka ta ngr bilder...

Var har du sett dessa 10mm undertakgipsskivor, Danne?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.