D Derbyboy skrev:
Någon som vet vad det är för skillnad?

[bild]
Ja, den ena kabeln ligger ner på bilden samt priset :rofl:
 
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
D
Eller hur, det noterade jag också. Märkligt!
 
D Derbyboy skrev:
Dom sitter redan på plats
Den svarta kabeln är skadad i höljet
 
D
Den svarta jordkabeln är en gammal EKKJ 3x6+6 och den ska bytas till en ny jordkabel.
 
Redigerat:
T
D Derbyboy skrev:
Jo men sen är du hantverkare och inte ekonom, det är kanske därför du tycker ekvationen går ihop.
Nu har du ju inte en aning om vad jag jobbar med.

Antar då att du är ekonom, då kanske du inte ska hålla på med el. Kör med samma slutsater som dig...
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
D
Hitintills i mitt liv har jag köpt elmaterial för 50k.

Ingenting har gått sönder.

Hade jag köpt materialet vid installation från elektrikern hade jag fått betala 20 procent extra.

Jag har således sparat 10 000 kr än så länge....
 
D Derbyboy skrev:
Eller hur, det noterade jag också. Märkligt!
Enligt beskrivningen på kabeln verkar det bara vara någon ny betäckning. Kanske att bäst före datum på den billigaste har gått ut så att det är rea nu...:rofl:
 
D
Kanske, jag får köra lite eltejp runt hela längden för att säkerställa höljet. :crysmile:
 
T
D Derbyboy skrev:
Hitintills i mitt liv har jag köpt elmaterial för 50k.

Ingenting har gått sönder.

Hade jag köpt materialet vid installation från elektrikern hade jag fått betala 20 procent extra.

Jag har således sparat 10 000 kr än så länge....
Toppen! Antar att elektriker kopplat in allt också?

Hade du köpt av mig hade du fått betala mer än 20 procent, så då hade du tjänat ännu mer!

Nej självklart så ska ju grejerna hålla längre än två år får man hoppas i normala fall. Men om det strular så kommer inte en obehaglig faktura på flera timmars felsökning.

Men det är ju inte bara materialpåslaget det handlar om. Säg att du köper en belysningstyrning eller annan sak som kräver att man har lite grundkunskaper, eller vet hur produkten ska hanteras/monteras (räcker ju med att få en normcenteal av för installatören okänd fabrikat så tar det längre dit att montera ihop). Då ska först elektrikern lära sig det fabrikatet som du köpt då det inte säkert är samma som hen är van vid. Då blir det mer kostnad där. (Kom nu inte med påståendet att du skulle fråga din elekriker vad du skulle köpa för det köper jag inte, då skulle denna tråd inte ens funnits...)

Sen så har du nästa grej, köper du fel grejer eller förlite så blir det också mer jobb/mindre effektivt jobb. Det kostar också mer tid)

Har du sen köpt jobbet på fastpris så blir det direkt ÄTA jobb när allt material inte finns/är enligt förväntan.


Men absolut så kan du säkert ha tjänat 10.000kr, kanske tom mer!
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
D
Du tänker trots allt att min kalkyl går ihop. Det glädjer mig.
 
T
D Derbyboy skrev:
Du tänker trots allt att min kalkyl går ihop. Det glädjer mig.
Så klart, förutsätter att du som är ekonom har koll på siffrorna.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
D
Jag är inte ekonom men multibegåvad ;)
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
richardtenggren
D Derbyboy skrev:
Någon som vet vad det är för skillnad?

[bild]
Jag råkade ta en av varje, var olika köp, den ena har ledare av rk- och den andra av fk-typ, så köp den som heter aceflex den är mycket trevligare. Tror de är dessa iaf, min förhoppning var båda gångerna att köpa N1Xv som jag fått som aceflex tidigare iaf.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
richardtenggren
Det är den billigare som jag köpte tidigare, men sen körde jag Draka Aceflex rv-k istället som också är en N1xv, mycket trevligare kabel än den nedre av de du kollar på, men dyrare :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.