Planerar bastu.
Kommer ha ett fönster ut mot verkligheten, samt delvis stora glaspartier mot relax-rum. Detta stjäl såklart värme så att jag får dimensionera upp aggregatet.
Men jag har en fundering kring död-utrymmet under alla lavar, där är ju några onödiga kubik. Förstår att det skall cirkulera lite luft under såklart men...
Finns det uppvärmningstid/kilowatt att hämta genom att "fylla" utrymmet eller är den uppvärmningstiden försumbar?
 
Det du fyller med ska ju också värmas upp? Jag vet inte om det är luften i sig, eller lavar osv som tar tid att värma i en bastu?
 
Lite tid lär du spara. en gissning är att vi snackar storleksordningen 10%.

Det är ju inte så varmt i lavhöjd och längre ner.

Det bästa är ju om man kan minska volymen högst upp dvs så lågt tak som möjligt. Jag gjorde min bastu så att man bara har några cm ovanför huvet när man sitter rakt o fint på högsta laven (man hasar ju ner lite oftast).
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Värmen stiger, nere vid golvet och upp mot överkant av aggregatet blir det inte alls lika varmt. Räkna på kubik och framför allt ditt glasade parti för det måste du ta hänsyn till.
Bastu är en enkel konstruktion, värm luft, vatten beroende vad du önskar och ventilera lite. Gör det enkelt.
Utrymme under, försumbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.