En följdfråga - i pannrummet och garage där det är platta på mark men där golvbrunnarna används extremt sällan (jag kan inte ens komma på när de skulle användas mer än möjligen om varmvattenberedaren börjar läcka) - vad kan det bli för konsekvenser då? Är det speciellt stor risk att de rostar sönder med så liten användning?
 
Hur långt är ett snöre? Det går inte att veta.

Det du ska fundera på är vad blir konsekvensen om det blir totalstopp i rör/brunn.

Har du tex inget som blir skadat kan man definitivt kosta på sig att vänta.
 
Claes Sörmland
Needas Needas skrev:
Jag håller på att byta stammarna efter att ha filmat och sett vad jag trode var ett kollapsat gjutjärnsrör.
Kan säga att jag blev förvånad när jag upptäckte hur fel jag hade.
[bild]
Bra med gods! Är det härdat fett i bottnen på röret eller har någon hällt flytspackel i avloppet?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bra med gods! Är det härdat fett i bottnen på röret eller har någon hällt flytspackel i avloppet?
Det är troligtvis gammalt flytspackel!
 
A andersda skrev:
Hur långt är ett snöre? Det går inte att veta.

Det du ska fundera på är vad blir konsekvensen om det blir totalstopp i rör/brunn.

Har du tex inget som blir skadat kan man definitivt kosta på sig att vänta.
Vi använder inte vatten i garaget så ett totalstopp skulle inte ha någon betydelse vad jag kan komma på :) Men jag är ingen expert så jag frågade för att få veta om det kan finnas andra konsekvenser som jag inte kan komma på :)
 
Att man bör byta brunnar har nog mer med kraven från försäkringsbolagen att göra och säkert vatten och hela den biten vid renovering. Struntar man i den biten så gör man precis som man vill men man kan inte förvänta sig nå speciellt försäkringsskydd heller om skadan kan anses bero på detta.
 
När det gäller golvbrunnar så bör sådana bytas som är äldre än 1990 enl GVK (Golvbranschen) oavsett gjutjärn eller plast. Försäkringsbolagen lutar sig på branschkompetensen. När man pratar om brunnsbyten och ledningsbyten är det viktigt att direkt ange om golvet är utfört i betong / platta på mark eller ett träbjälklag ovan krypgrund. Detta oavsett om brunn och ledning är i gjutjärn eller plast..Att dra nya ledningar i krypgrund är billigt i jämförelse med att bila upp ett betonggolv för utbyten av material. För att inte nämna tidsåtgången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.