Plåtsax, har en bekant som köpte en begagnad på ett varv och när svänghjulet kommit upp i hastighet klipper den lätt 10 mm plåt, kanske lite overkill för detta arbetet. ;)
 
  • Gilla
Hazelblade och 1 till
  • Laddar…
Mycket går med bågfil. Jag har kapar en 44mm axel på två ställen med bågfil en gång. Fast 230mm vinkelslipmaskin är snabbare om det bara finns elektricitet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Mycket går med bågfil. Jag har kapar en 44mm axel på två ställen med bågfil en gång. Fast 230mm vinkelslipmaskin är snabbare om det bara finns elektricitet.
Att heimlaga säger att någonting går att göra för hand säger nästan ingenting om ifall det går att göra för hand. Om han å andra sidan hävdar motsatsen kan man oftast ge upp på en gång.
 
  • Gilla
  • Haha
MrJozk och 10 till
  • Laddar…
optimum
H Hazelblade skrev:
För att problemet jag ställts inför bäst tycks lösas av ca 7 kg plattjärn med hänsyn till pris/vikt/kostnad. Plattjärnet måste då kapas till lagom längd.

Har du aldrig försökt lära dig något nytt optimum?
Jag lär mig varje dag. Men jag skulle nog inte köpa hem plattjärn om jag inte ens visste hur jag kapade dem.

Jag bygger och renoverar på vårt hus och fridishus och läser ofta här på forumet och på andra platser för att lära mig.
Senast lärde jag mig hur man byter bromsbelägg bak på bilens bromsar med elektrisk handbroms. Jo jag har mekat mycket med bilar tidigare men skulle aldrig ge mig på bilens bromsar om jag inte hade nödvändig grundkompetens för sådant.

Men om du inte kapat järnen än tycker jag du ska köra med bågfil som du fått förslag på tidigare i tråden samt även fått kanonfin demo med tidtagning om hur fort det går.
Varför jag också tycker bågfil är en bra metod är för att du kommer närmare materialet och får känna på hur det känna att hantera stål.
Tag först reda på hur du använde en sådan såg så du inte gör vanliga misstaget att bara dra den fram och tillbaka.
Tips även att ha kraftiga handskar på dig om du slinter.
 
Skulle man bara göra det man kan skulle det bli lata dagar.
Om man är tillräckligt modig för att prova samtidigt som man har tillräckligt mycket försiktighet för att tänka efter hur det skall vara för att fungera och har tillräckligt litet ego för att be om råd och hjälp när någon skede blir för svårt då brukar väldigt mycket gå att göra med gott resultat.

Behöver trådstartaren ett flatjärn för att lösa ett problem så är det här ett bra tillfälle att lära sig de första grunderna i metallarbete.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 4 till
  • Laddar…
K
Skaffa dig du en vinkelslip och tunn skiva som många föreslår här. Är det smidigaste sättet. En vinkelslip kan du även ha användning för till mycket annat. Bara se till att ha bra skydd .
 
optimum optimum skrev:
Tag först reda på hur du använde en sådan såg så du inte gör vanliga misstaget att bara dra den fram och tillbaka.
Tips även att ha kraftiga handskar på dig om du slinter.
Nu blev jag genuint nyfiken..
Som självlärd och ganska flitig bågsågare sen många år så drar jag nog bara fram och tillbaks. Iaf som jag kommer ihåg. Vad gör jag för fel? Ska jag dra lite mer fram än tillbaks?
 
optimum
O [old rusty] skrev:
Nu blev jag genuint nyfiken..
Som självlärd och ganska flitig bågsågare sen många år så drar jag nog bara fram och tillbaks. Iaf som jag kommer ihåg. Vad gör jag för fel? Ska jag dra lite mer fram än tillbaks?
Man lägger på kraft nedåt när bladet skjuts framåt, alltså så tänderna får arbeta och inte samma kraft nedåt på vägen tillbaka.

Precis som med en fil men det finns för många som inte kan hantera varken en såg eller fil.

Det är därför pendelsticksågar är lämpliga när man sågar i mer krävande material stället för enklare med bara upp och nedgående rörelse.
Jag tror de flesta här kan hantera en såg och fil men inte alla.
 
optimum optimum skrev:
Jag tror de flesta här kan hantera en såg och fil men inte alla.
När man sågar trä ska man dock inte lägga något tryck neråt..
Då låter man tänderna göra jobbet och för bara sågen fram och bak..
 
optimum
Frustrator Frustrator skrev:
När man sågar trä ska man dock inte lägga något tryck neråt..
Då låter man tänderna göra jobbet och för bara sågen fram och bak..
Nu var det ju plattjärn i tråden så jag tog inte upp alla material som finns.
Nej man ska inte såga i härdat stål heller.

Har provat och av dumhet blir man vis.
Skulle kapa ned ett altanräcke och tog tigersågen och skulle kapa skruvarna. Enkelt trodde jag men bladet blev skrot vid först försöket då jag kom på att de var ju härdade skruv. Fick kapa i trä ett stycke intill skruvarna.
 
Skärbrännare :heart::cool:;)
 
  • Gilla
Hazelblade
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nu var det ju plattjärn i tråden så jag tog inte upp alla material som finns
Nä, ville bara förtydliga så inte ngn står och trycker ner sågen i trästycket sen ;)
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Min idé med tråden var att hitta något för att vikta ner ett vapenskåp. Jag saknar 7 kg för att komma upp i lagom vikt. 1 meter plattjärn verkar väga nära 8 kg men behöver då kapas till ca 40cm långa bitar för att få plats i skåpet. Bly hade varit det bästa men verkar vara svårare att få tag i på skrotar och liknande sedan bly förbjöds som balansvikt till fälgar. Därav lösningen med plattjärn.

Lite frågor av okunnig nyfikenhet; det nämns "mjukjärn" här i tråden. Vad innebär mjukjärn och vad används det till?
 
H Hazelblade skrev:
Min idé med tråden var att hitta något för att vikta ner ett vapenskåp. Jag saknar 7 kg för att komma upp i lagom vikt. 1 meter plattjärn verkar väga nära 8 kg men behöver då kapas till ca 40cm långa bitar för att få plats i skåpet. Bly hade varit det bästa men verkar vara svårare att få tag i på skrotar och liknande sedan bly förbjöds som balansvikt till fälgar. Därav lösningen med plattjärn.

Lite frågor av okunnig nyfikenhet; det nämns "mjukjärn" här i tråden. Vad innebär mjukjärn och vad används det till?
Fråga på en industri efter skrot, kan du säkert få i "lagom" småbitar att slänga in i skåpet.. kostar kanske en påse bullar
 
Blötjärn eller mjukjärn är inofficiella benämningar på stål som har för låg kolhalt för att härdas. Oftast svetsbart.

Sedan någon kom på att det officiellt skulle heta stål oberoenda av kolhalt blev allting så förvirrande och otydligt.

Jag skulle leta efter någon lämplig bit på skroten eller i något företags skrotflak. Brukar kosta mellan 5 och 10 kronor kilon.
 
  • Gilla
Hazelblade
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.