Hej,. bör man vänta ett år med att bygga altan efter man byggt huset,. har hört att man ska vänta p.g.a husets sättningar. Någon som vet?
 
hej!det va de dummaste jag hört.det ska inte va några sättningar i nybyggda hus -07.lite sprickor i målningen inv brukar det bli,på grund av uttorkningen.
 
Mja... Sättningar blir det alltid i hus, och har man otur kan det ge sprickor i målning och tapet. Det tar ett tag för ett hus att sätta sig, med tyngd, temperaturväxlingar och allt som är. Men, en viss sättning är normalt. Har du tur blir det dock inget som märks.

Vad som däremot inte bör "sätta sig", är ju grunden, det vore ju jobbigt... Så, du kan nog tryggt påbörja utomhusarbete som altanbygge, antingen du vill fästa i betongplatta/grundstenar eller lägga lös syll på makadambädd, eller hur du nu tänkt dig...

Sedan kan ju fylle och jord i en grovplanerad trädgård röra sig med tjäle och sånt, så gräsmatta och liknande skulle jag vänta med, så jag kunde jämna ut efter en vinter, innan sådd.
 
Perfekt med en nybyggd altan/uteplats, när inget annat är färdigt att använda ute i trädgården.
 
Håller med thomas33, många har brått att lägga ut gräs/så gräsmatta men bättre är att göra uteplatsen först och vänta 6 månader tills tjälen gått ur marken en gångf ör att sedan göra trädgård & sätta plattor/marksten. Då kan man ju ändå njuta av uteplats utan att behöva bry sig på om det är dax att klippa gräset snart.. ;-)
 
Det första vi gjorde efter inflytt var att bygga altan. Det var helt underbart att kunna använda den när inte tomten var klar. Vi kommer att "bygga ut" altanen i år i samband med finplanering av tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.