T TreeView skrev:
Detta rör från toa borde ansluta via 45 grader och inte 90 grader
Men om du läser TS beskrivning så kan du läsa att detta röret går till avluftningen.
För oavsett hur dumt det kan vara så är inte en toa ansluten med 75mm rör.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
T
GoC GoC skrev:
Men om du läser TS beskrivning så kan du läsa att detta röret går till avluftningen.
För oavsett hur dumt det kan vara så är inte en toa ansluten med 75mm rör.
Jepp, fel av mig, såg det nu
 
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Jag beställer en tjänst och en produkt. Betalar 150 000 för att få ett badrum som följer branschreglerna. När jag inte får det, får jag lov att ta ut en spolbil med kamera 4 gånger innan dom går med på att dom har gjort fel. Under tiden så småtjafsas det om kronor och ören medan jag är inne på nionde veckan av badrumsrenovering, och slutet är långt borta.

Dom får lägga ut hur mycket pengar dom vill. Jag vill ju bara ha den produkt jag har beställt. Jag beställde inte uppriven asfalt, hål i vardagsrumsgolvet eller tätskikt som inte följer branschreglerna.

Fattar inte varför man ansluter sig till en branschorganisation om man inte gör som reglerna säger. Då kunde jag lika gärna ha anlitat svart arbetskraft, fast för en billigare peng.
Tycker verkligen att du gnäller bara för att beställt ett badrum så ska du gnälla när de gör fel. Du fick hål i parketten, grunden uppgrävd. Allt detta för endast 150' du ska vara tacksam. Nästa får bara ett tråkigt badrum.
Eller inte :p:crysmile::)
Om man ska vara lite seriös så efter mycket och avdrag för en golvsockel så gjorde de något. De ska man vara glad för. Men så mycket gnäll och tjafs för rätta till sitt fel.
Hade de gjort rätt så hade sluppit den här tråden. För då hade löst problemet utan gnäll om 200:-

Därför är det fullständigt rätt att ts gnäller.
jag förstår det nämligen som att han beställde ett badrum. Inte en uppgrävd grund
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Tycker verkligen att du gnäller bara för att beställt ett badrum så ska du gnälla när de gör fel. Du fick hål i parketten, grunden uppgrävd. Allt detta för endast 150' du ska vara tacksam. Nästa får bara ett tråkigt badrum.
Eller inte :p:crysmile::)
Om man ska vara lite seriös så efter mycket och avdrag för en golvsockel så gjorde de något. De ska man vara glad för. Men så mycket gnäll och tjafs för rätta till sitt fel.
Hade de gjort rätt så hade sluppit den här tråden. För då hade löst problemet utan gnäll om 200:-

Därför är det fullständigt rätt att ts gnäller.
jag förstår det nämligen som att han beställde ett badrum. Inte en uppgrävd grund
Helt rätt
B Byggdjuret skrev:
Tycker verkligen att du gnäller bara för att beställt ett badrum så ska du gnälla när de gör fel. Du fick hål i parketten, grunden uppgrävd. Allt detta för endast 150' du ska vara tacksam. Nästa får bara ett tråkigt badrum.
Eller inte :p:crysmile::)
Om man ska vara lite seriös så efter mycket och avdrag för en golvsockel så gjorde de något. De ska man vara glad för. Men så mycket gnäll och tjafs för rätta till sitt fel.
Hade de gjort rätt så hade sluppit den här tråden. För då hade löst problemet utan gnäll om 200:-

Därför är det fullständigt rätt att ts gnäller.
jag förstår det nämligen som att han beställde ett badrum. Inte en uppgrävd grund
O Opus skrev:
Det är INTE goodwill från deras sida möjligtvis från din så du in begär skadestånd!
 
Sådär, nu ska det mesta vara åtgärdat. Gruvhålet igenfyllt och tätskikt mot karmen. Dom har gjort rätt för sig, men det har varit en jävla resa rent utsagt.

Är mest förvånad över att ett så stort företag vågar köra badrumsrenoveringar utan någon form av egenkontroll. Dom hade sparat sig själva så mycket pengar om dom hade haft en person som kollade så varje delmoment blev rätt utfört.
 
  • Badrum med nyinstallerat fönster, omgivet av blått tätskikt och väggar klädda med vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
T
Även om det naturligtvis finns hantverkare som gör rätt, måste man alltid själv hålla koll på dem. Tyvärr.

Vi dränerar om, och idag var vi tvugna att säga till att rören på en sträcka skulle ligga strax under sulan och inte en meter ovanför. Nu sitter jag här och lusläser allt som har med dränering att göra, det hade varit mycket roligare att kunna lita på hantverkarna och göra något annat istället.

(Gäller inte bara hantverkare förresten, jag har samma situation med revisorn och deklarationen...)
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Hej, ska försöka summera det här lite lättbegripligt.

Jag har anlitat ett företag för renovering av badrum, och de har i sin tur anlitat underentreprenörer som utfört de praktiska momenten.

Snickarna bilade upp golvet och grävde fram avloppsrören, och rörmokarn tog vid och kopplade in det nya avloppet. Det gick flera rör ut ur rummet, ett för handfatet, ett för dusch, ett för toalett, och ett för avluftning. De tre första gick till avloppsstammen, och det sistanämnda upp på taket. Summa summarum så kopplade de nya avloppet på avluftningen, vilket visade sig när allt arbete var klart. Och skiten har ju svårt att pressa sig upp ändå upp på taket :) oavsett hur mycket man spolar.

Jag sa även till rörisen när dom kopplade in nya avloppet att slå i en hink vatten och kolla i spolbrunnen, men det hoppade dom uppenbarligen.

Det har varit en del turer efter det, då jag har ringt ut spolbil 2 gånger för undersökning (för jag trodde att det var stopp i stammen först), och det anlitade företaget har haft önskemål om 2 ytterliggare undersökningar. Så, jag har fina filmer som tydligt visar att de har kopplat fel.

Nu är läget så att dom ska bila upp vardagsrumsgolvet och angripa rören därifrån. Och jag fick då veta att om jag vill ha ett dyrare golv än det som ligger, så får jag betala mellanskillnaden. Frågade då om dom inte kunde bjussa på ett golv som kompensation för att jag har stått utan badrum sedan november, och dessutom får vardagsrummet som byggarbetsplats under en tid.

Svaret jag fick då var att de anser att det är good will nog, att de fixar felkopplingen. Jag svarade då att jag inte kunde förstå det resonemanget, men han jag pratade med hänvisade då till Boverkets regler, som tydligen lägger ansvaret på mig.

Visst, jag har en viss förståelse för att jag som fastighetsägare har ett visst ansvar för allt arbete som sker. Men anlitar jag ett företag på totalentreprenad, och dom kopplar fel på ren okunskap. Är det verkligen mitt ansvar?
Anlita en certifierad besiktningsman! De kan hjälpa dig. Kostar några kronor men är helt klart värt det!
 
F
LURIGLANA LURIGLANA skrev:
Anlita en certifierad besiktningsman! De kan hjälpa dig. Kostar några kronor men är helt klart värt det!
LURIGLANA LURIGLANA skrev:
Anlita en certifierad besiktningsman! De kan hjälpa dig. Kostar några kronor men är helt klart värt det!
bra tips, bra timing…. Sådär en 11 månader senare.
 
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
F
LURIGLANA LURIGLANA skrev:
Fast man kan faktiskt göra en teknisk fastighets/statusbesiktning och få hjälp därifrån iaf. Jag fick en ovärderlig hjälp iaf. [länk]
om du letar i inlägger på 15 sidor så lovar jag att förslaget varit uppe flera gånger tidigare. Man får väl hoppas att TS har löst sitt problem vid det här laget då tråden tystnade.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hallå, försäkringsbolagets sakkunnige fick säga sitt, och jag skickade även bilder till Säkert vatten. Sedan var en spolbil här 4 eller 5 gånger. Det fick räcka.

Hembad fixade alla fel till slut, förutom att dom rev upp 3 kvadrat asfalt som inte återställdes mer än att dom återfyllde med grus och sand.

Problemet i det här fallet var skitattityden, och att jag fick lägga för mycket energi på att se till att dom följde branschreglerna. För när badrummet väl var klart så fungerade det, och är byggt enligt konstens alla regler, vad jag vet. Men det var tack vare det här forumet, Försäkringsbolaget och Säkert vatten. Inte Hembad.

Hembad river golvet och det gamla avloppet. Kopplar in det nya. Det blir fel. Projektledaren säger att det är mitt ansvar enligt Boverket att hålla koll på mina rör (ja, vad det nu har med saken att göra). Dom tar på sig att fixa felet på goodwill. Eftersom jag borde ha berättat för rörmokaren att avluftningen inte är röret till reningsverket. Trots att jag inte var på plats när dom rev, så vilket rör som är vilket hade jag ingen aning om.

Strunta i Hembad är mitt råd. Ta in hantverkarna direkt istället. Snickarna var svinduktiga, likaså elektrikerna. Plattsättaren var jätteduktig på det praktiska, kanske inte reglerna. Men det fick jag hålla koll på ändå, så jag hade lätt anlitat honom igen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.