T TechChad skrev:
Förstår inte vad du menar med att du inte köpt värmesystemet, menar du att det inte är någon värme i golvslingorna?

Jag skulle ha kört med rör före kabel om det går. Hur långt ner som krävs enligt regler vet jag inte, det får bågon annan svara på så det inte blir fel.

Sen om golvslinge ritningen stämmer så bör det gå att få till så man kommer med rör under köksskåp.
[bild]
Vi skall lägga bergvärme så det finns inget värme i huset än. Ska höra med en elektriker :)
 
E
3 3lviis skrev:
Jo det är sant men vi ville inte ha köksö i början men nu vill vi det.. Men om jag bilar lite kakeln och lägger kabeln med någon slags isolering för att kabeln inte blir varm och lägger ansiutningslist.. Kan det vara problem framöver?
Köksutrustning är ju stora men snälla (kortvariga) laster.

Nu antar jag du blott ska ha häll plus något uttag, ugnen är vid vägg.

Och du ska lägga kabeln ganska nära golvvärmen, då behöver du ta reda på vad temperaturen är där den kallaste dagen under vargavintern. Detta får du sen minska sttömförmågan med.

Men tänk genom detta väldigt noggrant, där kanske finns någon ännu bättre lösning.

Kolla vilka lösningar det finns för att komma från tak och rita upp detta, du kan ju sätta en fet påle med lite uttag och annat i, behöver inte bli så fult, säg att det är en bärande pelare ifall någon frågar.
 
tommib
Att ha vask på samma bänkyta som hällen är ett krav enligt BBR och det är av goda skäl. Jag skulle rekommendera av att det inte frångås.
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Att ha vask på samma bänkyta som hällen är ett krav enligt BBR och det är av goda skäl. Jag skulle rekommendera av att det inte frångås.
Jaså, är det ett faktum..

Jättevanligt med en köksö med en rejäl häll och serveringsyta ju, verkar knasigt att ha en vask där.

Har du någon paragraf kanske?
 
E El-Löken66 skrev:
Köksutrustning är ju stora men snälla (kortvariga) laster.

Nu antar jag du blott ska ha häll plus något uttag, ugnen är vid vägg.

Och du ska lägga kabeln ganska nära golvvärmen, då behöver du ta reda på vad temperaturen är där den kallaste dagen under vargavintern. Detta får du sen minska sttömförmågan med.

Men tänk genom detta väldigt noggrant, där kanske finns någon ännu bättre lösning.

Kolla vilka lösningar det finns för att komma från tak och rita upp detta, du kan ju sätta en fet påle med lite uttag och annat i, behöver inte bli så fult, säg att det är en bärande pelare ifall någon frågar.
.
Ja det stämmer.. Endast el för spishäll samt uttag.. Ska kika och kolla.. Vill helst ha elen under klinker. Kanske finns någon slags isolering för kabeln där värmen inte går igenom alla på kabeln
 
tommib tommib skrev:
Att ha vask på samma bänkyta som hällen är ett krav enligt BBR och det är av goda skäl. Jag skulle rekommendera av att det inte frångås.
Fast inte om du bara renoverar upp ett kök, gäller väl bara om du bygger ett helt nytt hus?
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
E
L Lopex skrev:
Fast inte om du bara renoverar upp ett kök, gäller väl bara om du bygger ett helt nytt hus?
Så kan det vara. Nu känns ju detta som ett ganska nytt hus, men ändå är det väl en renovering.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
T
tommib tommib skrev:
Att ha vask på samma bänkyta som hällen är ett krav enligt BBR och det är av goda skäl. Jag skulle rekommendera av att det inte frångås.
Detta kan du så själv välja om du vill ha eller ej när du fixar om köket själv.

MEN! Du säger att det är nybygge utan värmesystem och då är det troligen ett hus under uppbyggnad (utan slutbesked) och då MÅSTE du ha vask.
 
E
T TechChad skrev:
Detta kan du så själv välja om du vill ha eller ej när du fixar om köket själv.

MEN! Du säger att det är nybygge utan värmesystem och då är det troligen ett hus under uppbyggnad (utan slutbesked) och då MÅSTE du ha vask.
Aha. Då blir det till att bila in VA för det vill kanske helst inte gå i taket.

Kan du lägga ut skrivelsen plz.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Detta kan du så själv välja om du vill ha eller ej när du fixar om köket själv.

MEN! Du säger att det är nybygge utan värmesystem och då är det troligen ett hus under uppbyggnad (utan slutbesked) och då MÅSTE du ha vask.
Är TS lite smart så går det att dra fram EL nu och bara förbereda för hällen där, men installationen av den görs efter besiktning. Tills dess kör dom med en enkel camping häll på bänken tex
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
E
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Är TS lite smart så går det att dra fram EL nu och bara förbereda för hällen där, men installationen av den görs efter besiktning. Tills dess kör dom med en enkel camping häll på bänken tex
Egentligen tycker jag tommibs förslag med gas är bäst, en fet häll som gjord för flambé, sen kan ni sätta en enkel häll vid väggen för att koka pärer och ris.
 
T
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Är TS lite smart så går det att dra fram EL nu och bara förbereda för hällen där, men installationen av den görs efter besiktning. Tills dess kör dom med en enkel camping häll på bänken tex
Japp. Förhoppningsvis så ska han inte ha en stenskiva på ön som levereras samtidigt som övriga bänkskivor för då blir det lite klurigt. Visst han kan köra med en provisorisk som han sen tar bort. Hoppas då han har starka kompisar som hhäloer till atr bära den på plats.:p
 
E El-Löken66 skrev:
Egentligen tycker jag tommibs förslag med gas är bäst, en fet häll som gjord för flambé, sen kan ni sätta en enkel häll vid väggen för att koka pärer och ris.
Gas är nog ingen höjdare, stor tub som tar duktigt med utrymme om den ska vara i köksön. Ska man förvara den på annat håll vilket man bör, så blir det större kanal än för en EL kabel.
 
E
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Gas är nog ingen höjdare, stor tub som tar duktigt med utrymme om den ska vara i köksön. Ska man förvara den på annat håll vilket man bör, så blir det större kanal än för en EL kabel.
Köksön är väl inte något annat än just en massa plats?
 
Bor man stort så visst, men jag hade inte åsidosatt ett a 60skåp till det. Men allt går om man vill och kan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.