Har ett hus (lösvirke 11/2 plan) från 1945 med betong torpargrund. Alltså balkar som syllen står på.
En matkällare har före mitt ägande rasat ihop under köket på ena gaveln. Vi märker nu att betong balkarna under den delen av huset långsamt sätter sig. Golvet börjar slutta ner mot gavelsidan.
Min tanke är:
Först lyfta hela gaveln med tre vevdomkrafter och kilar under syllen. Kommer att göra det långsamt så att huset inte spricker. Sedan lägga in extra virke mellan syll och betong balk.
Sedan fylla igen hela hålet under köksgolvet , efter matkällaren, med sand för att stoppa nersjunkningen.

Fungerar den idén? Har jag missat något? Hoppas att någon här har gjort något liknande.
 
Vad ligger betongbalken på, bara rakt ner i backen eller betingplintar under. är det sand under kan den flytta på sig om det finns vatten som rinner där. Hur är det med stuprören rakt ut på marken eller bort i rör för vattnet.
 
Balkarna har en typ av breddning 40 cm ner, där ligger de på sand. Lite dåligt samvete för vattenavrinningen ska fixa det också, när jag är igång. Eftersom Balkarna är helgjutna hela grunden runt, och de redan har satt sig, så har jag skippat att försöka lyfta dem. Jag bryter nog bara sönder dem. Betong är inte som en stålbalk, tänker jag.
 
Klart det går att lyfta, men räkna med att ev, långsidorna har gett sig och lyfter du då gaveln ensam så knäcks kanske långsidan, den måste följa med. Hur är det tanke på att gaveln vill sjunka, kommer den att fortsätta med det, då blir det problem .Hur ser det ut inne, spruckna väggar,, sjunker det på en gavel så är det kanske sprickor inne , med större upptill än nertill Kan ha klarat sig med att du säger helgjutna balkar, sitter dom ihop, då har allt sats sig och ett lyft ska ta hela halvan av huset. Det klarar du nästan inte med att bara lyfta gaveln. Kolla först med något förtag som arbetar med att lyfta/flytta hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.