E Erik Salhammar skrev:
normalt ska man ju söka tillstånd för att göra några ingrepp på väggar. I just det ditt fall tror jag dock att din granne vill spara 20 000 på sin renovering. Ge han 5000 och be han dra åt helvete.
TS hade ju kollat med ordföranden, som sa att det var okej om det kollades upp att den inte var bärande. Huset är drygt 70 år gammalt, att det då blir sprickor om något ändras, dessutom där det tidigare varit sprickor, är väl inte så konstigt. Börjar TS ge med sig här kommer den där väggen för all framtid vara TS problem. Skicka människan till styrelsen.
 
  • Gilla
erre och 1 till
  • Laddar…
rqu rqu skrev:
TS hade ju kollat med ordföranden, som sa att det var okej om det kollades upp att den inte var bärande. Huset är drygt 70 år gammalt, att det då blir sprickor om något ändras, dessutom där det tidigare varit sprickor, är väl inte så konstigt. Börjar TS ge med sig här kommer den där väggen för all framtid vara TS problem. Skicka människan till styrelsen.
kollat..? Man ska nog ha det skriftligt. Och vilka innerväggar brukar vara gjorda av betong? Föreningen kan ju styras av vilken senil person som helst. Man behöver se orginalritningen.
 
E Erik Salhammar skrev:
kollat..? Man ska nog ha det skriftligt. Och vilka innerväggar brukar vara gjorda av betong? Föreningen kan ju styras av vilken senil person som helst. Man behöver se orginalritningen.
Betongblock, det är en murad vägg. TS bifogade ritningar, osäker dock om det är original. Givetvis ska man ha sånt på papper, från styrelsen samt utlåtandet.
 
T tobius skrev:
Det är möjligt, såg dock nu att jag hade en ritning före ombyggnad. Jag hittade en ritning efter ombyggnaden och på den ritningen finns inte ”sträcken” kvar.
Strecken visar nog läget för en horisontell ventilationskanal i undertaket.
 
Läs igenom bostadsrättsföreningens stadgar. Enligt normalstadgar är du som bostadsrättshavare skyldig att svara för underhåll och reparationer av bland annat icke bärande innerväggar. Det framgår också av normalstadgar att ingrepp på icke-bärande konstruktion inte kräver tillåtelse av styrelsen.
Du verkar alltså ha gjort exakt vad du ska (och lite mer eftersom du också talat med ordförande.
Om det genom åren pga sättningar eller liknande blivit svagheter i konstruktionen med sprickbildningar kan du knappast lastas för. Så länge du gjort ett fackmannamässigt arbete båda avseende rivning och återuppbyggnad så kan varken föreningen eller grannen kräva något av dig.
Jag skulle dessutom vara förvånad om grannens sprickor är de enda som finns i huset. Och "alla" vet att sprickor som man åtgärdar med spackel kommer tillbaka.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Strecken visar nog läget för en horisontell ventilationskanal i undertaket.
Kanske men mer troligt att den visar att muren är lika tjock även ovan öppningar, se ovan grannens dörr. Ser ingen ventilation behöver gå där. Badrummet har egen, som fortsätter rakt upp. Samma med högra rummet.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
K Knight skrev:
Jag har också har nå sprickor runt en dörr. Kanske är från din borr eller från att barnen slår i dörren eller bara att trä torkar :S

Kan du skicka din pappa ;)
Precis - för oss som bor i trähus är det där vanliga årstidsväxlingar :)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mats-S
T tobius skrev:
Han menade att väggen var för tunn för att vara bärande (ca 10cm breda block). Sedan kom min pappas kompis hit som har en del erfarenhet inom bygg och tittade. Han skrattade åt väggen och menade att den inte var bärande, och om så var fallet så var den på tok för klen. Han i sin tur pratade med kollegor som bekräftade detta.
Min erfarenhet har visat att ibland på äldre hus (TS är från 40-talet) kan även väggar som inte är bärande (vilket den här definitivt inte är) med tiden ta upp en del last pga husets rörelser under decennier. Då kan det, när man tar bort den väggen, bli en mindre rörelse som påverkar våningen ovanför, men givetvis är det ingen större rörelse eftersom den icke bärande väggen endast tagit en minimal last med åren.
Men det är absolut inte tal om större sättningar, eller någon risk för fortsatta sättningar. Men det här kan ju vara det som hände när du började pilla på din icke bärande vägg.

Men eftersom jag inte varit på plats, så ta det här endast som en teori :)
 
  • Gilla
tobius
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Min erfarenhet har visat att ibland på äldre hus (TS är från 40-talet) kan även väggar som inte är bärande (vilket den här definitivt inte är) med tiden ta upp en del last pga husets rörelser under decennier. Då kan det, när man tar bort den väggen, bli en mindre rörelse som påverkar våningen ovanför, men givetvis är det ingen större rörelse eftersom den icke bärande väggen endast tagit en minimal last med åren.
Men det är absolut inte tal om större sättningar, eller någon risk för fortsatta sättningar. Men det här kan ju vara det som hände när du började pilla på din icke bärande vägg.

Men eftersom jag inte varit på plats, så ta det här endast som en teori :)
Som jag också skrev tidigare. Dessutom är TS bjälklag av betong.
 
Mats-S
FreQa FreQa skrev:
Som jag också skrev tidigare. Dessutom är TS bjälklag av betong.
Även betong sviktar med tiden, inte många som tror det men ett vanligt betongbjälklag är en platta med viss rörlighet, pm liten och marginell, till skillnad från en betongbalk som har en helt annan tjocklek samt helt annan armering.
Men denna lilla marginella rörelser kan helt klart ge upphov till minimala sprickor i väggarna ovanför plattan, om väggarna är gjorda av "dött" material som inte hänger med i rörelsen.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Betongen under 30-40 talet var väl betydligt sämre än dagens betong, man procentade friskt för att minimera åtgången på cement som var ganska dyrt.
 
U Swetox skrev:
Med tanke på hur ranglig din vägg verkade vara innan så är jag tveksam till att den klarat ta upp någon last faktiskt.
Eller så var det just därför den höll på att pulvriseras av trycket uppifrån!!!
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
U
Icaros Icaros skrev:
Eller så var det just därför den höll på att pulvriseras av trycket uppifrån!!!
belastar du nått som saknar bärighet så ger det vika. Då spelar det knappt någon roll om väggen är där eller inte då den ändå inte har kraften att hålla emot lasten
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Vad ska de ha en jurist till? Och besiktningsman? Det är väl en målare de behöver?
Nja, en murad vägg som blir tiĺl stoft när man ta bort en dörrkarm och sprickor i ytterväggen som blir större är inte direkt inom målarens kompetensområde. Jurister och besiktningsmänn är inte heller kända för att vara bra på att stadga gamla byggnader tror jag :thinking: men det går säkert bra att lägga pengar på besiktningsmänn och jurister och arkitekter och beräkningar från konstruktörer.
Lite spackel och färg på det sen är pengarna slut :cool:.
Skämt åsido kan en duktig byggmästare vara ovärderligt i det här fallet.
 
  • Gilla
tobius
  • Laddar…
T tobius skrev:
Hej!
Jag har fått problem med grannen. I somras köpte jag en lägenhet byggd i slutet av 40-talet. När jag flyttat in bestämde jag mig för att sätta igen en dörrpost mellan vardagsrum och sovrum. När jag började att montera bort dörrkarmen, så upptäckte jag att väggen var i ett väldigt dåligt skick. Väggen var av blåbetong och alla betongblock ovanför, samt några på sidan om dörrkarmen rasade när jag tog bort karmen. Jag började att undersöka resten av väggen och upptäckte då att det var stora mängder puts som rasat ner bakom alla lager tapet, samt att väggen "sviktade" när man puttade på den.

Efter upptäckten började jag fundera på att byta ut väggen. Och sedan undersöka om väggen var bärande genom att ta med mig bilder och ritningar av huset och visade för en projektingenjör på ett byggvaruhus. Han menade att väggen var för tunn för att vara bärande (ca 10cm breda block). Sedan kom min pappas kompis hit som har en del erfarenhet inom bygg och tittade. Han skrattade åt väggen och menade att den inte var bärande, och om så var fallet så var den på tok för klen. Han i sin tur pratade med kollegor som bekräftade detta. Kort därefter beslutade vi att vi skulle hjälpas åt att bygga en ny vägg över en lördag. Jag rev väggen kvällen innan (grannen kom och ville hjälpa till) och vi startade bygget dagen därpå. Vi valde dock reglar i dimensioner som är anpassade för bärande väggar.

När vi fått upp den nya väggen kommer grannen och menar att han två små sprickor i hörnen på sina dörrposter. Vi trodde först att han skämtade, men pappa gick upp och tittade. Det var små sprickor där, men vi kom överens om att han skulle fixa det, då han är målare.

Nu ett halvår efter detta, kommer grannen och säger att sprickorna är tillbaka och att han fått flera nya sprickor på andra väggar, att en dörrpost har bågnat (tryck uppifrån?), att det är små sprickor på fasaden vid deras köksfönster (på andra sidan huset) etc... Han har varit i kontakt med föreningens ordförande som inte vet vad hon ska tro, men hon skulle koppla in en gratis jurist. Jag är orolig för att jag ska pekas ut som boven, medan mina föräldrar tror att det handlar om att de vill få sin lägenhet rustad. Den nya väggen är mycket mera rejäl, så det känns konstigt om det är pga den.

Jag får ingen sinnesro efter detta... Blir jag ersättningsskyldig gentemot min granne? Vad tror ni?
Jag hade blivit orolig om jag hittat blåbetongvägg i min lägenhet, du kanske ska göra en radonmätning för säkerhets skull?
T tobius skrev:
Hej!
Jag har fått problem med grannen. I somras köpte jag en lägenhet byggd i slutet av 40-talet. När jag flyttat in bestämde jag mig för att sätta igen en dörrpost mellan vardagsrum och sovrum. När jag började att montera bort dörrkarmen, så upptäckte jag att väggen var i ett väldigt dåligt skick. Väggen var av blåbetong och alla betongblock ovanför, samt några på sidan om dörrkarmen rasade när jag tog bort karmen. Jag började att undersöka resten av väggen och upptäckte då att det var stora mängder puts som rasat ner bakom alla lager tapet, samt att väggen "sviktade" när man puttade på den.

Efter upptäckten började jag fundera på att byta ut väggen. Och sedan undersöka om väggen var bärande genom att ta med mig bilder och ritningar av huset och visade för en projektingenjör på ett byggvaruhus. Han menade att väggen var för tunn för att vara bärande (ca 10cm breda block). Sedan kom min pappas kompis hit som har en del erfarenhet inom bygg och tittade. Han skrattade åt väggen och menade att den inte var bärande, och om så var fallet så var den på tok för klen. Han i sin tur pratade med kollegor som bekräftade detta. Kort därefter beslutade vi att vi skulle hjälpas åt att bygga en ny vägg över en lördag. Jag rev väggen kvällen innan (grannen kom och ville hjälpa till) och vi startade bygget dagen därpå. Vi valde dock reglar i dimensioner som är anpassade för bärande väggar.

När vi fått upp den nya väggen kommer grannen och menar att han två små sprickor i hörnen på sina dörrposter. Vi trodde först att han skämtade, men pappa gick upp och tittade. Det var små sprickor där, men vi kom överens om att han skulle fixa det, då han är målare.

Nu ett halvår efter detta, kommer grannen och säger att sprickorna är tillbaka och att han fått flera nya sprickor på andra väggar, att en dörrpost har bågnat (tryck uppifrån?), att det är små sprickor på fasaden vid deras köksfönster (på andra sidan huset) etc... Han har varit i kontakt med föreningens ordförande som inte vet vad hon ska tro, men hon skulle koppla in en gratis jurist. Jag är orolig för att jag ska pekas ut som boven, medan mina föräldrar tror att det handlar om att de vill få sin lägenhet rustad. Den nya väggen är mycket mera rejäl, så det känns konstigt om det är pga den.

Jag får ingen sinnesro efter detta... Blir jag ersättningsskyldig gentemot min granne? Vad tror ni?
K Knight skrev:
Jag har svårt att förstå. Vilken våning bor du på ? Vart bor din granne och vilken våning ?
N Nyrostad skrev:
Nu är detta ganska långt utanför min expertis, men borde det inte rimligen finnas någon form av avväxling (balk?) utmed den streckade linjen i tamburen? Kan denna i så fall ha ett upplag mellan dörrposterna till respektive rum, och om så är fallet - har den påverkats av ert ingrepp? Bara för att vända på alla stenar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.