Hej hur gör man om man vill dra el till köksö fast man har klinker med vattenburen golvärme?

Är rädd att bila och förstöra golvvärmen
 
E
3 3lviis skrev:
Hej hur gör man om man vill dra el till köksö fast man har klinker med vattenburen golvärme?

Är rädd att bila och förstöra golvvärmen
Tak eller golv.
 
E El-Löken66 skrev:
Tak eller golv.
Golv.. Har klinker och vattenburen golvvärme
 
E
3 3lviis skrev:
Golv.. Har klinker och vattenburen golvvärme
Tak?

Hade inte velat riskera något med den vattenburna värmen plus att korrektionsfaktorn där inte blir någon höjdare men med en värmekamera kanske du kan få ut något. Sen bör där ju finnas ritningar hur dessa är förlagda.

Klinker är inga problem.
 
Taket är av gipsskivor.. Huset är nybyggd och har inte köpt värmesystem för värmekamera. För fläkten kan jag ju dra från taket

Finns det lösningar? Funderade bila kakel som är 10mm sedan ta bort fix så sedan köpa övergångsprofil.. Vill gärna ha köksö:(
 
tommib
Det finns inga bra lösningar på ditt problem om du inte vill ha en stolpe ner från taket med matningen.

Om kaklet verkligen är 10 mm tjockt så kan du skära en ränna för en kabel i det och täcka med list men det är inte optimalt. Man måste som Löken är inne på beräkna ev korrektionsfaktor för yttertemp på kabeln.

Om du kan hitta en gashäll som inte kräver elinkoppling för tändningen så kan du kanske installera en sådan (och avstå alla andra elfunktioner i köksön).
 
Hur löser du avloppet? Du vill väl ha minst en utslagsvask i samma bänk som spisen? Finns anledning till att det är krav vid bygglov.
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
E
U Urban J A skrev:
Hur löser du avloppet? Du vill väl ha minst en utslagsvask i samma bänk som spisen? Finns anledning till att det är krav vid bygglov.
Avlopp behövs väl inte, men väl el såvida inte gasol som doktor Tommi föreslog fungerar.

Gissar att diskbänk och diskmaskin inte ingår i köksön utan står traditionellt.
 
tommib tommib skrev:
Det finns inga bra lösningar på ditt problem om du inte vill ha en stolpe ner från taket med matningen.

Om kaklet verkligen är 10 mm tjockt så kan du skära en ränna för en kabel i det och täcka med list men det är inte optimalt. Man måste som Löken är inne på beräkna ev korrektionsfaktor för yttertemp på kabeln.

Om du kan hitta en gashäll som inte kräver elinkoppling för tändningen så kan du kanske installera en sådan (och avstå alla andra elfunktioner i köksön).
Ska försöka hitta en lösning.. Man kan annars isolera kablarna på något sätt för golvvärmen.. Om man ska tänka på Yttertemperatur
 
U Urban J A skrev:
Hur löser du avloppet? Du vill väl ha minst en utslagsvask i samma bänk som spisen? Finns anledning till att det är krav vid bygglov.
Det kommer bli endast häll och inte vatten
 
T
Du säger nybyggt, då är det troligen platta på mark?

Om du vill gå från golvet måste du då plocka bort ett par klinkersplattor för att fram kabeln till ön. Sen för att inte riskera att borra i golvvmärmen så hyr/lånar/köper/snor du en värmekamera. Troligen så kommer du då kunna se hur slingorna ligger. Bilar upp och "gjuter" in kabeln/vp-rör. Dra kabeln från där hällen är idag.
Det blir ett ganska meckigt ingräpp men vill man så går det..

Alternativt komma från taket. Finns det då vind så kan man dra i från den. Det är troligen det enklaste alternativet.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Du säger nybyggt, då är det troligen platta på mark?

Om du vill gå från golvet måste du då plocka bort ett par klinkersplattor för att fram kabeln till ön. Sen för att inte riskera att borra i golvvmärmen så hyr/lånar/köper/snor du en värmekamera. Troligen så kommer du då kunna se hur slingorna ligger. Bilar upp och "gjuter" in kabeln/vp-rör. Dra kabeln från där hällen är idag.
Det blir ett ganska meckigt ingräpp men vill man så går det..

Alternativt komma från taket. Finns det då vind så kan man dra i från den. Det är troligen det enklaste alternativet.
Jag det är platta på mark, men jag har inte köpt än värmesystemet för att kunna använda värmekamera för att se hur slingorna ser ut.
Hur djupt behöver måste elen vara på plattan?
Men de enklast skrev du att man kan ta el från taket? Jag har gipsskivor och kan ordna el där.. Men då får man ju ha en stolpe
. Tycker de fult.. Har laddat upp bild på min golvvärme vattenburen.. Med blå punkt vill jag ha köksö
 
  • Ritning av vattenburen golvvärme med markerad plats för önskad köksö markerad med en blå punkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
3 3lviis skrev:
Jag det är platta på mark, men jag har inte köpt än värmesystemet för att kunna använda värmekamera för att se hur slingorna ser ut.
Hur djupt behöver måste elen vara på plattan?
Men de enklast skrev du att man kan ta el från taket? Jag har gipsskivor och kan ordna el där.. Men då får man ju ha en stolpe
. Tycker de fult.. Har laddat upp bild på min golvvärme vattenburen.. Med blå punkt vill jag ha köksö
Jo, det är därför detta brukar förberedas med tomrör i byggfasen? Men gissar att det inte finns. Kanske du kan lägga kabeln direkt på golv i någon gummilist. Men glöm inte räkna med att där är lite varmare än normalt också.
 
T
Förstår inte vad du menar med att du inte köpt värmesystemet, menar du att det inte är någon värme i golvslingorna?

Jag skulle ha kört med rör före kabel om det går. Hur långt ner som krävs enligt regler vet jag inte, det får bågon annan svara på så det inte blir fel.

Sen om golvslinge ritningen stämmer så bör det gå att få till så man kommer med rör under köksskåp.
Ritning av golvvärmeinstallation med markerade slingor och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E El-Löken66 skrev:
Jo, det är därför detta brukar förberedas med tomrör i byggfasen? Men gissar att det inte finns. Kanske du kan lägga kabeln direkt på golv i någon gummilist. Men glöm inte räkna med att där är lite varmare än normalt också.
Jo det är sant men vi ville inte ha köksö i början men nu vill vi det.. Men om jag bilar lite kakeln och lägger kabeln med någon slags isolering för att kabeln inte blir varm och lägger ansiutningslist.. Kan det vara problem framöver?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.