Vi är på gång och ska beställa ett Eksjöhus villa vinkel balans.

Huset kommer att vara 175kva stort. Vi planerar att bygga till ett dubbelgarage ca 50-60kva senare.
I huset ingår vattenburen golvvärme på nedre plan och komfortvärme med radiatorer på övre plan.

Värmepumpen som ingår i priset är en NIBE F730.
Vi har fått offert på bergvärme vi landar på ca 80k med installation, borrhål och panna.

Enligt Eksjöhus hemsida räknar de på ca 35 kWh/m2/år i förbrukning med en bergvärmepump.

Nu är jag inget proffs på värmepumpar och vänder mig till er!

Vilket är det mest prisvärda alternativet?

Bygger vi till ett garage så måste vi installera en till luftvärmepump till garaget.

När kan man räkna på att bergvärmen har betalat av sig? eller kommer den inte att betala av sig? räknar med att en bergvärmepump håller ca 12-15 år.

Är det dumsnålt att köra på F730?

Vi ska bygga några mil söder om Stockholm.

Tacksam för all input :)
 
T
Kör på bergvärme direkt så slipper ni oljudet från 730 och sparar er själva en hel del irritation ;)
 
  • Gilla
DonPablo och 2 till
  • Laddar…
Det är väl i princip samma kompressor i F730 som i bergvärmepumpen F1255-6 så ljudet skiljer sig nog inte. Invertern är exakt samma. Väljer man bergvärme ska man förbereda med kulvert till garaget och dimensioneringen måste vara inklusive garage. Beror mycket på om det ska vara vatten och avlopp och garaget göras som ett våtrum tycker jag. Är det ett vanligt torrt garage fungerar det bra med bara en luftluftvärmepump.
 
coconut
Med bergvärmen behöver ni lösa ventilationen också på nått sätt. Fast det kanske är medräknat i lösning med bergvärme redan?
 
..å som jag brukar skriva, med bergvärme så kan man göra frikyla på kåken. Kan vara värt att tänka på nu när klimatet bli varmare....
 
Bergvärme vilken dag som helst i veckan, speciellt om du ska värma garaget också. Köp en f1255 3-12kw så har du effekt så det räcker, och slipper köra elpatron, sätter du en 730/750 får du sannoligt grilla elpatron redan från 0 grader ute. Husförsäljarna prånglar ut massvis med dessa pumpar, för att de löser två flugor i en smäll med den, ventilation och värme, och den görs reklam för att den är på 6kw, men det stämmer inte om inte pumpen kan jobba med sina fulla 120hz, och då lever den om som fan. så för varje 20hz under 120 så tappar du 1kw (enkelt räknat)
 
coconut
DonPablo R134a skrev:
Bergvärme vilken dag som helst i veckan, speciellt om du ska värma garaget också. Köp en f1255 3-12kw så har du effekt så det räcker, och slipper köra elpatron, sätter du en 730/750 får du sannoligt grilla elpatron redan från 0 grader ute. Husförsäljarna prånglar ut massvis med dessa pumpar, för att de löser två flugor i en smäll med den, ventilation och värme, och den görs reklam för att den är på 6kw, men det stämmer inte om inte pumpen kan jobba med sina fulla 120hz, och då lever den om som fan. så för varje 20hz under 120 så tappar du 1kw (enkelt räknat)
Ganska mycket generaliseringar här. Vår F730 går ytterst sällan på 120hz, den hörs inte särskilt mycket heller när den väl gör det. Man kan ana ett visst brummande om man anstränger sig. Den kopplar in elpatronen när det är ungefär -12 ute. Det är ganska stor skillnad mot 0. Beroende då på var i landet man bor, kan det dock bli mer eller mindre ofta det händer.

Däremot kan jag hålla med om att bergvärme med FTX är trevligare om man har ekonomin till det. Men då är det mer ett tillval för komforten snarare än något man räknar hem investeringen på.

Att husleverantörerna gillar FLVP är dels för att man löser värme, varmvatten och ventilation med en maskin. Men även att man får en kostnadseffektiv lösning som gör att man kan hålla nere priserna. Andra lösningar kommer höja prisnivån avsevärt och det är i slutändan en avgörande faktor för många.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Hur stort hus, vilken typ av värme, hur många är ni ?
När du går in på forum och läser, så är det folk med dessa pumpar som oftast är missnöjda, antingen har de för dåligt med varmvatten, eller så lever de om för mycket, eller så går det för mycket på el.
F730 och 750 jobbar mellan 20-120hz, i produktbladet, och som hustillverkarna informerar, så levererar den 6kw, det är lögn, den levererar 6kw om den får jobba i 120hz!
förenklat 20hz ca 1kw 40hz ca 2kw o.s.v upp till 120hz som är 6kw.
Desto mer effekt du ska ha ut ur dessa pumpar, desto mer lever de om, dessutom måste du ventilera huset mer.
Jag har förklarat åt många kunder som varit missnöjda, att tyvärr lever pumpen om såhör, störs ni, så får ni spärra vissa frekvenser, leva med det, eller byta pump.
Jag generaliserar inte alls, jag jobbar med dessa pumpar, och ska jag vara ärlig så är 730 och 750 överrepresenterade i krångel och rackel.
 
  • Gilla
MathiasF87
  • Laddar…
coconut
DonPablo R134a skrev:
Hur stort hus, vilken typ av värme, hur många är ni ?
När du går in på forum och läser, så är det folk med dessa pumpar som oftast är missnöjda, antingen har de för dåligt med varmvatten, eller så lever de om för mycket, eller så går det för mycket på el.
F730 och 750 jobbar mellan 20-120hz, i produktbladet, och som hustillverkarna informerar, så levererar den 6kw, det är lögn, den levererar 6kw om den får jobba i 120hz!
förenklat 20hz ca 1kw 40hz ca 2kw o.s.v upp till 120hz som är 6kw.
Desto mer effekt du ska ha ut ur dessa pumpar, desto mer lever de om, dessutom måste du ventilera huset mer.
Jag har förklarat åt många kunder som varit missnöjda, att tyvärr lever pumpen om såhör, störs ni, så får ni spärra vissa frekvenser, leva med det, eller byta pump.
Jag generaliserar inte alls, jag jobbar med dessa pumpar, och ska jag vara ärlig så är 730 och 750 överrepresenterade i krångel och rackel.
Jag ville bara ge en annan bild än att det krånglar, strular och att alla är missnöjda. Vilket var den bild jag fick från ditt inlägg.

Samtidigt blir det ju så att om något säljs väldigt mycket så blir även det större andel som inte är nöjda. Det jag ville säga är att alla kan inte dras över samma kam. Man måste se till sina egna förutsättningar och vad man prioriterar.

Som jag även skrev, har man de ekonomiska förutsättningarna så är bergvärme och FTX något jag gärna hade valt. Men prisbilden blev något helt annat för vår del i den kalkylen och pengarna lades på andra saker vid byggnationen istället.

Sen bor vi i de södra delarna av landet, så det är ganska få dagar på året som är kalla och energislukande. Hade jag bott längre upp i landet hade jag nog aldrig stoppat in en FLVP vid byggnationen.
 
En annan aspekt är att det är en viss fördröjning i systemet med bergvärme efter ett elavbrott.
Av de fyra husen på min gata så har ett bergvärme och de är nöjda men det är ju även så att de får vänta längre på värmen än oss med lvp och element. Nu är det ju inte så ofta som det är problem med elen här som tur är så det är mer en anekdot...

Men.
Om en 730 levererar 6kw på max så är det väl inte någon lögn? Att något kan leverera en viss effekt betyder ju inte att den alltid levererar det eller ens är konstruerad för det. Jämför med en bil. Hur lämpligt är det med att ha 150-200 Hk när man smyger runt på en parkering?
 
6kW som mest med högt ventilationsflöde. Ska man få ut den effekten som anges i databladet behöver man oftast ventilera huset mer än nödvändigt och då drar man in mer kalluft som måste värmas. Det blir moment-22.
 
Det största felet med dessa pumpar, är att de som monterar dessa, och justerar in dom, till folk som köper ett nytt hus, de har inte en susning om hur dessa maskiner fungerar. Luftflödet är alldeles för lågt, för de ställer in maskin efter boverkets regler 0.35l/s och kvadratmeter. Det krävs ofta mycket mer än så för att få full effekt. De byggs in i huset på ett felaktigt sätt, för leverantören följer inte tillverkarens installationsråd.
Allmänt tycker jag att dessa pumpar är för dåligt ljudisolerade, de lever om alldeles för mycket. Har själv bergvärme, som står alldeles intill köket, och den hörs inte, om inte allt annat i huset är avstängt.
ljudnivåskillnad mellan en bvp 1255-6kw och en 730 så är värdena dessa.
f1255-6kw
Ljudeffektnivå EN 12102 vid 0/35 dB(A) 36 – 43
enligt dB(A) 21 – 28 21 vid 0/35 och 1 m avstånd
f730
Ljudeffektnivå EN 12 102 dB(A) 40-55
Ljudtrycksnivåer Ljudtrycksnivå i uppställningsrum (LP(A)) 5 dB(A) 36-51

Ganska markant skillnad, 3 decibel är en fördubbling av ljudet
 
Högre komfort, lägre energikostnader.

Visst det tar ca 5-10 år innan merkostnaden är insparad beroende på framtida elpris och klimat/utomhustemperatur.

Men värdet på huset i Stockholmsområdet ökar i värde med minst 200 tkr med BVP jämfört med FX.

Ett mycket enkelt val.
 
Teknisk livslängd för en korrekt dimensionerad BVP bör vara 15-20 år.
 
För bästa komfort välj vattenburen golvvärme på alla golv. Vi gjorde det valet för ca 20 år sedan och har inte ångrat det. Det vi ångrar är att vi inte satsade på bergvärme direkt (gick inte att räkna hem då med dåtidens isolering och elpris). Vi bytte ut vår gamla FLVP till BVP för drygt två år sedan och elpatronen har hittills bara behövt spetsa 35 kWh. Pannan står i källaren så ljud är inget problem. De nya FLVP är mycket bättre och effektivare än tidigare pumpar så valet av VP beror på era behov och framtida förutsättningar (framtida elpris, behov av kylning, placering av VP pga ljud och vibrationer, typ av ventilation, funktion/optimering av VP över året vinter/sommar, tillgänglig service etc.). Ni får lista hur det ser ut för er och prioritera det ni tycker är viktigast. För hög värmekomfort skulle jag rekommendera golvvärme i alla rum om möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.