Hej!

Jag har en granne som har en lägenhet som ligger rakt under mitt sovrum. Den tidigare ägaren rev, utan styrelsen vetskap, en bärande vägg i somras. Detta fick vi veta då grannen skulle sälja sin lägenhet. Jag vet inte (än) all detaljer men fått en kort sammanfattning: styrelsen tog dit en besiktningsman, som fastslog att det var en bärande vägg. Styrelsen krävde att det skulle ordnas, och grannen tog dit en firma som ska ha stärkt upp. Tydligen tog det tid att få ett godkänt protokoll, och ordföranden fick gå på mäklaren och fick detta en vecka innan försäljning.

Det är ett gammalt trähus, elva lägenheter och jag bor på vinden. I samband med planering av byte av golv, har jag nu upptäckt att det går en linje från vägg till vägg i mitten av golvet, (rakt genom sängen dessutom) där det från sida till sida har en nivåskillnad på ca 2 cm, och skillnaden är högst i mitten - där det enligt den tidigare ordföranden som hade hand om detta, är precis där den tidigare väggen var.

Det kan vara så att det har varit så här tidigare, då det är ett gammalt hus och allt är inte 100% rakt. Dock så tvivlar jag starkt på att jag inte skulle sett detta tidigare, då det är en ganska tydlig nivåskillnad. Borde ha sett detta tidigare, men skyller på något. Bara inte kommit på en bra anledning än.

Frågan här är vad gör man nu? Tar styrelsen dit någon som kollar på detta? Är det något som den nya köparen ska ta upp med den tidigare säljaren och väggrivaren? Är det jag som ska ta dit en någon som ska kolla på detta? Bör jag vara orolig för att jag plötsligt gör ett oannonserat besök hos grannen? Jag dricker ju inte ens kaffe.
 
Det låter som bärigheten har åtgärdats. Så det bör inte var risk för kafferep. Men det är ju möjligt att man inte återställt helt. Att bjälklaget sjunkit en del, mer än man upptäckt.

Ansvarsfrågan kan bli väldigt strulig här.

Bärigheten i bjälklaget är föreningens ansvar. Men föreningen är troligen bara ansvarig mot dig, om det handlar om vårdslöshet eller försummelse. Det kan däremot den tidigare medlemmen ev. anklagas för, vilket gör att den personen ev. kan vara skadeståndsskyldig. I praktiken tror jag att alla kan skylla på varandra, det blir svårt att få ersättning.
 
Så hur går jag vidare? Ska BRFen kolla upp detta, eller måste jag ta dit någon besiktningsman?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.