Hej!
Jag ska slipa detta bordet och har tittat på en excenterslip. Skulle ni säga att det är rätt val? Vilken typ av slip ska man annars satsa på? Jag kan bara köpa en, så det behöver vara en som funkar för hela bordet.

Och om nån kan tipsa om en specifik slip som är bra men inte för dyr (är student) vore det hur bra som helst.

/Bea
 
  • Slitet träbord med rödbrun färg och märken väntar på slipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna träytor på ett gammalt bord redo för slipning, i fokus för renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Ska du slipa något mer framöver?
2. Vad tänkte du behandla bordet med sen?
3. Övervägt att köra färgborttagning+slipa för hand?
4. Sickla?
 
  • Gilla
Bea_E
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
1. Ska du slipa något mer framöver?
2. Vad tänkte du behandla bordet med sen?
3. Övervägt att köra färgborttagning+slipa för hand?
4. Sickla?
Tack för svar!!
1. Kanske, men inte vad jag vet just nu.
2. Vet inte, så neutralt som möjligt då jag vill ha trärent-känslan. Linolja kanske?
3. Nej, men det kanske är ett alternativ. Men det låter ganska tidskrävande?
4. Nej, helst inte
 
Lite svårt att se exakt vad som ligger på men det spontat ut som ett bord i furu med färg målat på.
En excenterslip fungerar dåligt på sidorna och ramen. Dvs allt som är mindre än själva slipplattan i princip.
Har du otur geggar dessutom färgen igen slippappret stup i kvarten.
Jag hade testat att skrapa bort det, antingen med värmepistol+färgskrapa eller typ Biltema färgbortagningsmedel+skrapa. Sen efter det bestämt om någon maskin behövs.
 
  • Gilla
joakimsundkvist och 1 till
  • Laddar…
Värmepistol och en vass skrapa är snabbaste sättet att få bort färg om färgen släpper med värme. För 500.- får du en sån här, har skrapat mycket färg Varmuftspistol Ryobi EHG2000 modell för borttagning av färg, 2000W 230V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
med en sån enkel maskin.
 
  • Gilla
Bea_E
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Värmepistol och en vass skrapa är snabbaste sättet att få bort färg om färgen släpper med värme. För 500.- får du en sån här, har skrapat mycket färg [bild] med en sån enkel maskin.
Biltemas värmepistol kostar 179:- och lär funka lika bra :)
 
  • Gilla
Bea_E
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Biltemas värmepistol kostar 179:- och lär funka lika bra :)
Säkert, är ju en mycket enkel konstruktion.
 
  • Gilla
Bea_E
  • Laddar…
@
Frustrator Frustrator skrev:
Lite svårt att se exakt vad som ligger på men det spontat ut som ett bord i furu med färg målat på.
En excenterslip fungerar dåligt på sidorna och ramen. Dvs allt som är mindre än själva slipplattan i princip.
Har du otur geggar dessutom färgen igen slippappret stup i kvarten.
Jag hade testat att skrapa bort det, antingen med värmepistol+färgskrapa eller typ Biltema färgbortagningsmedel+skrapa. Sen efter det bestämt om någon maskin behövs.
Vad bra! Då testar jag att skrapa. Tack snälla för hjälpen!
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Värmepistol och en vass skrapa är snabbaste sättet att få bort färg om färgen släpper med värme. För 500.- får du en sån här, har skrapat mycket färg [bild] med en sån enkel maskin.
Super! Tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.