Hej!
Är nybliven husägare till ett renoveringsobjekt och renoverar just nu om ute i gäststugan. Stötte just på mitt första bekymmer.

Planen är att slipa det gamla trägolvet.
Golvet ser fint ut som när som på två brädor. Mina frågor är!

1. Hur vet jag vilket träslag golvet är i?
2. Hur får man loss de gamla brädorna utan att skada övriga golvet för mycket?
3. Tips om vart man kan vända sig för att köpa nytt golvvirke mottages tacksamt.

Obehandlade trägolvbrädor med synlig slitage och behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh,
Niklas
 
Vad är det för fel på dom två brädorna?
 
Hej!
Den delen av golvet är det inget fel på. Här kommer bild på en av de ”dåliga” brädorna
Skadad trägolvbräda med en lång spricka och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara furugolv
De skadade delarna går att reparera, antingen med hjälp av spån (från golvslipningen) blandat med trälim, eller att man sågar ut och byter bitar i plankan. Finns också någon typ plastic padding för trälagning
 
F Jukkasjärvi skrev:
Ser ut att vara furugolv
De skadade delarna går att reparera, antingen med hjälp av spån (från golvslipningen) blandat med trälim, eller att man sågar ut och byter bitar i plankan. Finns också någon typ plastic padding för trälagning
F Jukkasjärvi skrev:
Ser ut att vara furugolv
De skadade delarna går att reparera, antingen med hjälp av spån (från golvslipningen) blandat med trälim, eller att man sågar ut och byter bitar i plankan. Finns också någon typ plastic padding för trälagning
Tack för svar! De tipsen ska jag testa i helgen.
 
N NiklasAreschoug skrev:
Hej!
Är nybliven husägare till ett renoveringsobjekt och renoverar just nu om ute i gäststugan. Stötte just på mitt första bekymmer.

Planen är att slipa det gamla trägolvet.
Golvet ser fint ut som när som på två brädor. Mina frågor är!

1. Hur vet jag vilket träslag golvet är i?
2. Hur får man loss de gamla brädorna utan att skada övriga golvet för mycket?
3. Tips om vart man kan vända sig för att köpa nytt golvvirke mottages tacksamt.

[bild]

Mvh,
Niklas
Bor du nära Gävletrakten har jag tips på golvleverantör.
 
Den högre brädan är skadad av någon trämask. Du får nog kolla om det finns flera ställen och om det är nytt. Isf bör du bekämpa de.
Lycka till, det kan bli ett jättefint golv
 
Fast slipar man det så kommer väl mycket av det där att försvinna. Inte allt men lite småfel kan man väl leva med om det är fint i övrigt.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Bor du nära Gävletrakten har jag tips på golvleverantör.
Bor långt från Gävle, närmare bestämt i Göteborg! Men tack ändå.
 
J J Vos skrev:
Den högre brädan är skadad av någon trämask. Du får nog kolla om det finns flera ställen och om det är nytt. Isf bör du bekämpa de.
Lycka till, det kan bli ett jättefint golv
Hej! Det är enda stället som är ”angripet” så att säga. Hur vet man om det finns mask i brädan nu?
 
S Stefan1972 skrev:
Fast slipar man det så kommer väl mycket av det där att försvinna. Inte allt men lite småfel kan man väl leva med om det är fint i övrigt.
Ja det tror jag med! Är lite osäker då brädan känns något ”mjuk” just där, men det kan ju vara så att det bara är ytan som är mjuk. Tänker att jag slipar och ser hur det blir. Behöver en del av brädan bytas ändå kan man säkert göra det i efterhand.
 
N NiklasAreschoug skrev:
Hej! Det är enda stället som är ”angripet” så att säga. Hur vet man om det finns mask i brädan nu?
Om det är det endå stället då är det troligen inte någon skadedjur där just nu. Färska spår yttrar sig genom mjöl/spån på ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.