Det är dags att byta ut den 40 år gamla varmluftspannan, som används för att värma upp mitt snickeri. Den värmer ca 800m3, och är på 22000 kcal/h, vilket är ca 25kw om jag har förstått rätt. Den är lite underdimensionerad (dvs den hade gärna fått värma upp lite snabbare - men när den väl fått gå ett tag blir det varmt). Vi tänder varje morgon och lägger in efterhand under dagen. Panan är idag placerat i ett separat pannrum.

Den nya pannan skall vara tillräcklig för att klara av 1800m3, för att vara förberedd för framtida utbyggnad av lokalen. Det är öppna lokaler där luften har lätt att cirkulera, borde vara väl lämpade för varmluft. Att golv etc är kallare än luften gör inget då vi givetvis alltid har skor.

1) Ungefär hur mycket effekt behöver jag? Behövs mer info för att räkna ut det?

2) Vilka tekniska finesser har kommit sen 70-talet då den gamla pannan installerades? Har förstått att det numera finns katastrofspjäll som stänger luften in om det börjar brinna i snickeriet (så att det inte pumpas in ny syre till elden).

3) Vad finns det för tillverkare/återförsäljare? Hittade Pro Gro och BSM via blocket. Finns det fler?

Tar gärna emot synpunkter av alla de slag, har dålig koll på detta.
 
Remko har sådana oxå
 
A
mowatom skrev:
Hur gick det @Daniel_N ?
Det blev lite ändringar av upplägget istället. Vi installerade en mycket större spånsug och blev också fler anställda. Att tända upp pannan och hålla det igång blir lite dyrare när anställda gr det på betald tid (till skillnad från när man är själv och kanske är lite dålig på att räkna sådan tid). Spånsugen ger också väldigt mycket värme i lokalen.

Så vad vi gjorde var istället att rusta upp den gamla pannan, serva och trimma in vår luftvärmepump och skaffa bra filter till spånsugen så att vi kan återcirkulera luften där. Resultatet av det är att pannan i princip inte längre behövs, det blir värmepump och spånsug istället. Samtidigt är det lätt att lägga in en laddning ved om det är riktigt kallt ute eller de dagar där man inte kommer att köra spånsug.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Spånsugen ger också väldigt mycket värme i lokalen.
Har ni ventilation med värmeåtervinning också?
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Har ni ventilation med värmeåtervinning också?
Nej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.