Jag har precis köpt ett radhus i samma förening jag redan bor i. Jag har inte flyttat in än men när jag är i lägenheten hör man tydligt när grannen spolar. Det är själva undertrycksljudet som hörs, när det som är nedspolat sugs vidare i rören. Det är betongen ett högt swoshande ljud som dånar i hela lägenheten!
Jag har bott i 2 olika lägenheter i samma förening, och aldrig nånsin hört någonting från när grannarna spolar.

Jag har som sagt inte flyttat in än men bara tanken på att det där höga ljudet kommer höras flera gånger om dagen känns jättejobbigt.
Grannarna har också sagt till mig att fd ägaren brukade säga att hon vaknade på natten när de spolade!

Det är en brf jag bor i.
Min fråga är väl om nån har erfarenhet av om det här är något som kan fixas i överhuvudtaget??
Känns så hopplöst!
 
Har du kollat att det är vatten i alla vattenlås ? I mitt hus, så kan jag höra grannen ( fristående villa ) spola, om det saknas vatten i golvbrunnen i duschrummet !
 
Tack för svar.
Jag kan ingenting om sånt här.. menar du i vattenlåset i mitt badrum, i golvbrunnen till duschen? Eller i grannens golvbrunn?
 
Hej, Inte mycket mer att göra om inte röret ligger synligt eller på annat sätt åtkomligt så man kan ljudisolera o bygga in det. Skulle bli galen själv. Är det en lägenhet längre ner så accelerera väl skiten ännu mer i hastighet om nån spolar högts upp
 
S Sara00K skrev:
Tack för svar.
Jag kan ingenting om sånt här.. menar du i vattenlåset i mitt badrum, i golvbrunnen till duschen? Eller i grannens golvbrunn?
Alla vattenlås i ditt hus. Golvbrunnar och handfatsavlopp.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Alla vattenlås i ditt hus. Golvbrunnar och handfatsavlopp.
Hmm ok!

Ja det låter annorlunda mot vad det normalt gör även när jag spolar hos mig. Som ett vaccuumljud typ.. att det först blir vacuum och sen är vattnet sugs men en jäkla kraft som ger upphov till själva ljudet.
Om jag bara ska gissa alltså, kan ju som sagt inget om sånt här.

Så ska absolut kolla vattenlåsen!
Vet inte om jag skrev det men det här är radhus, så ledningarna går ihop nämnden nånstans förstås men när ljudet kommer direkt på det sättet när grannen spolar borde det ha nåt med rören hos grannen att göra?
Så kanske värt att kolla deras vattenlås också.

Tack för din input
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Inte mycket mer att göra om inte röret ligger synligt eller på annat sätt åtkomligt så man kan ljudisolera o bygga in det. Skulle bli galen själv. Är det en lägenhet längre ner så accelerera väl skiten ännu mer i hastighet om nån spolar högts upp
Det är radhus. Mitt är enplans på gaveln, grannen bredvid har 2 plan.

Tror det är när dom spolar uppe som ljudet blir värst ja.

Men jag har bott iföreningen många år. Hade först ett enplans, där hörde jag aldrig nån alls från när grannarna spolar. Nu bor jag i en ra i 2 plan i samma förening, och man hör ett svagt sug när grannarna spolar.
Dvs inte flyttat in i nya lägenheten med ljudet än, men misstänker att jag i allra högsta grad kommer bli tokig.

Har pratat med grannar i likadan 2a på gaveln och dom hör aldrig när grannarna spolar, och när jag spelade upp ljudklippet från det hade dom verkligen aldrig hört nåt liknande.

Så nåt vajsing är det ju.

Är en brf så tycker brf borde stå för att fixa... men det är klart, dom gör ju aldrig såna dyra åtgärder om de inte blir tvingade till det.. typ om jag gör en anmälan ochskulle visa sig va otillåtet höga ljudnivåer..
 
Kan ju också vara så att det bara finns en avluftning för hela radhuslängan och att den är igensatt eller underdimensionerad. Mycket svårt att avgöra det på avstånd, så det måste undersökas på plats. Ytterligare anledningar till högt ljud kan ju vara att det finns ett begynnande stopp, så att en större mängd vatten+annat, bygger upp ett större tryck innan det spolas vidare med fart.
 
Stammarna är föreningens ansvar i de allra flesta fall. Låter helt klart som något de ska åtgärda.
 
Intressant! Jättebra att ha olika idéer jag kan komma med till styrelsen, för dom kommer garanterat inte veta vad dom ska göra och som sagt inte bilda göra något alls helst...
Är det en rörmokare föreningen borde anlita för detta eller vilken yrkeskategori gör den typen av utredning tro?
 
S Sara00K skrev:
Det är radhus. Mitt är enplans på gaveln, grannen bredvid har 2 plan.

Tror det är när dom spolar uppe som ljudet blir värst ja.

Men jag har bott iföreningen många år. Hade först ett enplans, där hörde jag aldrig nån alls från när grannarna spolar. Nu bor jag i en ra i 2 plan i samma förening, och man hör ett svagt sug när grannarna spolar.
Dvs inte flyttat in i nya lägenheten med ljudet än, men misstänker att jag i allra högsta grad kommer bli tokig.

Har pratat med grannar i likadan 2a på gaveln och dom hör aldrig när grannarna spolar, och när jag spelade upp ljudklippet från det hade dom verkligen aldrig hört nåt liknande.

Så nåt vajsing är det ju.

Är en brf så tycker brf borde stå för att fixa... men det är klart, dom gör ju aldrig såna dyra åtgärder om de inte blir tvingade till det.. typ om jag gör en anmälan ochskulle visa sig va otillåtet höga ljudnivåer..
Oj trodde det var ett höghus, jo nått är galet
 
Är du på gavel så kan det mycket väl vara en avluftning i slutet på längan som går i din vägg. Den är förmodligen halvt igensatt av död fågel eller annat mög. Borde filmas. Annars är alternativet att grannen har tarm problem och lägger en åttakilosklubba varje gång som skapar utomjordiskt vakuum
 
Avluftning och filmning! Tack! Ska lägga på minnet.
Det här är helt utanför vad jag förestår mig på så är tacksam för alla synpunkter för er som vet nåt!

Synd att jag inte kan ladda upp ljudklippet...
 
S Sara00K skrev:
Avluftning och filmning! Tack! Ska lägga på minnet.
Det här är helt utanför vad jag förestår mig på så är tacksam för alla synpunkter för er som vet nåt!

Synd att jag inte kan ladda upp ljudklippet...
En seriös BRF stamspolar med jämna mellanrum i förebyggande syfte då borde spolfirman även kunna passa på att filma avluftningen och rören i din lgh närhet.
Avloppsstammarna är föreningens ansvar.
 
Tusen tack!!

Problemet är att min brf inte är seriös.
Det sitter en gubbe som ordf som håller hårt i allting, men problemet är att det är många områden han inte har någon kunskap om.
Han tar beslut utan styrelsens godkännande hela tiden. Vilket ifs inte skulle gjort nåt bättre för övriga styrelsen är bara ja- sägare som sitter tysta och håller med ordf.
Va med ett år men blev m mörkrädd hur saker sköttes. Borde eg inte bo kvar i en sån förening men vill av olika skäl inte flytta.

Men spolning! Tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.