Ok, första inlägget.
-Genomförbart projekt?

Funderade på att sätta ett större emaljerat hörnbadkar utomhus vid en uppbyggd mur intill en studio/veranda.
-Vi har varm & kallvatten framdragen.
Hörnbadkaret skall "sänkas" ner, typ som ett vanligt inomhusbadkar.

Funderade på att dra en längre golvvärme-kabel runt badkarets utsida (som ändå inte syns) & sedan isolera med frigolit.
Dvs. så att man kan behålla "trivselvärmen" på i några timmar efter man fyllt det med varmvatten.

Är detta ngt som fungerar ?
Synpunkter ?
 
Spännande tanke. Jag ser 2 tveksamheter.

1. Elsäkerhet. Du måste nog undersöka om värmekabeln är OK för utomhusförläggning, det är ju inte ett normalt sätt att använda kabeln.

2. Effekt. golvvärmekabel brukar ju vara gjord för att ge max 100w/kvm. Det styrs av hur tätt man får lägga slingorna. Maxeffekten får inte överskridas i ett badrum, dels för att man riskerar att golvet blir för varmt, dels för att kabeln kan bli för varm och skadas om den ligger för tätt. Om vi antar att du måste hålla gränsen 100w/ kvm även i din utomhusinstallation så skulle jag tro att du kommer upp i absolut max 2 kvm under och runt badkarets väggar. Frågan är då om 200w ger någon större nytta för att hålla vattnet varmt. Har ingen aning, men det låter lite klent tycker jag.

Jag kommer faktiskt på en 3e punkt som kan vara ett problem. Antag att någon sätter på värmen när badkaret är tomt. Badkaret är troligen av plast, och då finns det risk att badkaret skadas av värmen.
 
N nimphidia skrev:
Ok, första inlägget.
-Genomförbart projekt?

Funderade på att sätta ett större emaljerat hörnbadkar utomhus vid en uppbyggd mur intill en studio/veranda.
-Vi har varm & kallvatten framdragen.
Hörnbadkaret skall "sänkas" ner, typ som ett vanligt inomhusbadkar.

Funderade på att dra en längre golvvärme-kabel runt badkarets utsida (som ändå inte syns) & sedan isolera med frigolit.
Dvs. så att man kan behålla "trivselvärmen" på i några timmar efter man fyllt det med varmvatten.

Är detta ngt som fungerar ?

Hej!
Hur gick det med projektet? Funderade på samma sak gällande badkaret.
 
  • Gilla
Oneip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.