Hej,

Vi håller på och renoverar ett Egnahem hus från 1932, ett hus bestående av stående plank i ytterväggar och innerväggar med mansardtak. Ska också tilläggas att detta är vårt första hus, och framförallt vårt första hus vi renoverar. Hur som, nu har vi kommit till övervåning, där vi gärna vill ta bort de två kattvindarna för att kunna göra två stycken sovrum av det stora rummet. Men till det luriga, är kattvindsväggarna bärande? Förstår det som att ett hus med stående plank egentligen kan anses ha alla väggar som mer eller mindre bärande. Men när jag synar dessa väggar har jag svårt att se att dem skulle vara bärande.

Har läst oss till mycket bra på detta forum, och tänker att det kanske finns kloka råd i denna grupp även kring dessa väggar? Innan vi går vidare till konstruktör.

Bifogar bilder på ritningar och takstol. Ritning av 1930-talshus med övre plan, markerade kattvindar och rumslayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en hussektion som visar mått och potentiellt bärande kattvindsväggar markerade med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstol och isoleringsmaterial i ett äldre hus, träkonstruktion och högar av sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en vind med träplank, isoleringsmaterial och en del spikar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, Kan svara på jag normalt känner till om detta och takstolarna utseende bestämmer användningen av ytan och inget går att at bort utan att det rasar in. Måste då ersättas med nån typ av bärande balk från gavel till gavel. Finns även de som rivit taket och bytt konstruktion till sax takstolar eller likande
 
De där väggarna är bärande. Jag har haft ett 30-talshus byggt på samma sätt.
 
Jag skulle ha gissat på att de inte är bärande. Hur ser det ut i trapphuset eller det mindre sovrummet där kattvindar helt/delvis saknas - ser det ut som det finns något som ersätter en eventuell bärande funktion?
 
1 16386 skrev:
Jag skulle ha gissat på att de inte är bärande. Hur ser det ut i trapphuset eller det mindre sovrummet där kattvindar helt/delvis saknas - ser det ut som det finns något som ersätter en eventuell bärande funktion?

Nej, ingenting som bär upp konstruktionen i trapphus eller lilla sovrummet på annat sätt. Samt att takstolarna inte är utformade annorlunda på den sidan av huset heller, de ser likadana ut på hela vinden.
 
Ser bärande ut...

/ATW
 
Väggarna är bärande. Tar ni bort dem så kommer taket att vika sig. Det är den vanliga utformningen av takstolar vid brutna tak. Egentligen är det en stolpe i väggen under varje takstol som bär. Det som är mellan stolparna kan ni ta bort, men det kan vara poänglöst. Det går att ersätta enstaka stolpar med en balk. Jag rekommenderar inte att göra det på hela husets längd. Det blir fär grova dimensioner då. Fördelen med ett brutet tak är att man bara behöver räkna med snölast på den övre delen av taket.
 
Tusen tack för alla svar! Låter som vi behöver ta hit en konstruktör som kan titta på hur bärigheten ser ut i väggarna, och hur/om vi kan växla av med balk eller om vi helt enkelt får tänka om med planlösningen.
 
I och med att ni vill sätta en vägg i mitten istället bör det gå att lösa hyfsat smidigt, men det behövs en konstruktör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.