Vi har ett golvvärmesystem, kopplad till husets värmesystem som drivs av en typ av luft-vatten värmepump, och värmebäraren i golvvärmerören är vatten. Som det är idag så håller man uppe trycket i systemet med genom att öppna kranen, så att vanligt vatten fylls på (trycket har en tendens att falla en del).

Nu till min fråga. Är det möjligt att ordna så att avjoniserat vatten istället fylls på, och hur ordnar man det praktiskt? Anledningen är förstås att vi vill minska risken för mineralavlagringar i systemet och eventuella skador som de kan medföra.
Röret med "kranen" är inte i ett skåp utan "öppet" och tillgängligt, även om det inte är så så mycket plats där, om ni förstår vad jag menar. Idag låter vi installatören av systemet genomföra underhåll kanske en gång om året, och vad han gör är väl i princip att mäta och avjonisera vattnet, med en maskin han kopplar till.
Tacksam på förslag på lösningar!
 
Hej, Enklast är Batterivatten från Biltema eller dyl men hur resten fixas kan jag ej
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Enklast är Batterivatten från Biltema eller dyl men hur resten fixas kan jag ej
ja visst batterivatten från Biltema låter vettigt, men hur ska man få in det i systemet?
 
Nu kanske jag är ignorant och korkad, men jag har aldrig hört talas om det här tidigare. Avjoniserare, årsvis underhåll av ett golvvärmesystem? I vilket syfte?
Spontant tror jag att ni har fått tag på en installatör som ser en bra chans att tjäna in en extra årligt återkommande peng genom att sälja in en tjänst som inte behövs. Tyvärr.
 
  • Gilla
tippz och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag förstår inte heller syftet? Man har i Sverige använt vattenburen värme i över 100 år utan dessa åtgärder.
Däremot bör ni kolla upp varför ni måste fylla på vatten. Det kan nog vara ett större problem än joner och mineraler i vattnet...
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det låter fel att trycket sjunker så att ni ofta(?) får fylla på nytt vatten, kanske läge att kolla varför det sjunker istället och laga / fixa till eventuella fel och brister.
 
Man ska inte behöva fylla på. Ni har en läcka någonstans. Kanske droppande säkerhetsventil eller trasigt expansionskärl.
Har aldrig hört att någon fyllt avjoniserat vatten i ett golvvärmesystem.
 
P PatrikJo skrev:
Nu kanske jag är ignorant och korkad, men jag har aldrig hört talas om det här tidigare. Avjoniserare, årsvis underhåll av ett golvvärmesystem? I vilket syfte?
Spontant tror jag att ni har fått tag på en installatör som ser en bra chans att tjäna in en extra årligt återkommande peng genom att sälja in en tjänst som inte behövs. Tyvärr.
I vanliga fall så "ska" underhållet göras vartannat år men eftersom vi har ett visst läckage så misstänker jag att det är bättre att det görs varje år. Jag vet inte om vårt värmesystem och värmegolv från T e l l u s energi skiljer sig åt från andra, och om det finns komponenter som kan ta skada av mineralavlagringar, t ex donen där deras tunna slangar fästs.
 
Om det är trycket som varier så kommer det att göra så beroende av vattentemperaturen, så bara för att det sjunker lite i tryck vid låg temperatur är inget fel. Varmt vatten ökar i volym och det är då ni ska kontrollera och ev. fylla på till rätt trycknivå med vanligt vatten. Sedan kan ni ha en läcka eller otät säkerhetsventil.
Känns som ni blir lurade med er årsservice.
 
L lordi skrev:
Man ska inte behöva fylla på. Ni har en läcka någonstans. Kanske droppande säkerhetsventil eller trasigt expansionskärl.
Har aldrig hört att någon fyllt avjoniserat vatten i ett golvvärmesystem.
Vi har inte hittat någon läcka...
 
Jag lyckas inte hitta någon information om det där golvet, är det mycket tunnare ledningar än de vanliga 16mm-rören? Allt som står på hemsidan är vanligt försäljnings-mumbo-jumbo.
Hur mycket sjunker trycket mellan serviceintervallen? Vad säger installatören att det beror på? Har han provtryckt slingorna för att hitta något läckage? Att bara trycka in nytt vatten, med eller utan joner, är lite som att plåstra om ett benbrott om du har ett större läckage.
 
Det är Optiheats 10 mm rör av EPDM gummi som ska vara åldersbeständigt i 100 år.... det är kanske därför det är noga så att övriga komponenter varar "lika länge".
https://www.optiheat.se/
 
Redigerat:
S Smalanning skrev:
Det är Optiheats 10 mm rör av EPDM gummi som ska vara åldersbeständigt i 100 år.... det är kanske därför det är noga så att övriga komponenter varar "lika länge".
[länk]
De där gummislangarna har visat sig vara icke-diffusionstäta. Man behöver köra med en växlare för att inte få problem med korrosion i resten av systemet.
Jag har sett nya anläggningar från dem där de istället använder ett tunt blått pex-rör som ser ut som tryckluftsslang. Dessa ska vara diffusionstäta.
 
Har du en kondenstumlare så har du rent vatten utan mineraler från den. Dumt att köpa isåfall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.