T tobius skrev:
Jag har nu pratat med min grannar igen. Nu säger de att det mest är ytterväggen som det är sprickor i. Och att det är något med elementet. De tycker inte alls att det är mitt fel, utan de undrar snarare om det är föreningens ansvar att ta in en jurist och besiktningsman. Snurrigt värre detta...
Vad ska de ha en jurist till? Och besiktningsman? Det är väl en målare de behöver?
 
  • Gilla
pjwi och 4 till
  • Laddar…
Även om din granne har rätt så kommer han inte få rätt. Det är så det fungerar i Sverige. Det krävs han bevisar att du är vållande och det är tekniskt omöjligt, han måste bokstavligen trolla för att ens ha en chans att vinna i en sådan process.

Men tänk nästa gång om du ska ge dig på nått i huset, underskatta inte säkerheten för att billigt brukar bli dyrt på slutet. Det kostar 2000-5000kr att ta in en fackman för att få en skriftlig bedömning om väggen är bärande eller inte.
 
  • Gilla
Står.i och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Nopp den är inte bärande men även i ett murat hus kan bjälklaget sätta sig så din tunna vägg kan ha stabiliserat grannens golv.
Tror också grannen försöker sig på en luring. Spricka var på dörren?
Inne på din linje också FreQa, sen att ersätta den vägg som blivit delvis bärande över tid med trä, som rör sig en del första 2 åren kan orsaka en del följdtrubbel. Som dock borde upphöra efter ca 2 år. Och då kan man fixa sprickor osv, som kanske uppstått :)
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
[
Jag kan inte ett halvt skrutt om lättbetongväggar. Men om din vägg var smulor, kan det då inte vara samma problem med väggar hos grannen. Menar, det kanske är det allmänna förfallet som visar sig hos honom, inte följderna av att du fixat ditt.

QUOTE="FreQa, post: 4056419, member: 75806"]Bara en mindre noggrann ritare! ;)[/QUOTE]
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Gamla väggen verkar som sagt varit i dåligt skick, när du satte upp den nya väggen kanske du gjorde den väldigt tajt så att du i princip pressade isär mellan golv och tak, vet inte vilka dimensioner du använde, men till exempel en 45*95 regel som du kapar 5 millimeter för lång så du kanske får använda en slägga för att få den på plats, kommer sannolikt göra att något flyttar sig och kan orsaka spänningar och kommande sprickor. En icke bärande mellanvägg ska ju bara passas in mellan golv och tak, inte vara så tajt att den fungerar som en bärande vägg!
 
  • Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
T tobius skrev:
Jag har nu fått bilder på sprickorna. Pappa som är målare har tittat på dem. Det verkar som att det är gamla överspacklade sprickor som har ”kommit tillbaka” igen.
Vad du än gör så sluta att låna ut din far till dem för att laga/putsa/måla - det skulle kunna uppfattas som tyst accept, dvs att du erkänner att du varit vållande!
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
[Precis så det brukar vara , man kan ju vända på det hela om jag hade varit din granne och det började spricka i min lägenhet efter din renovering hade jag inte varit nöjd och totalt struntat i vad din far tycker det beror på .
 
Är det en bostadsrätt? Isåfall har du nog ingen skyldighet alls mot din granne. Å andra sidan får du inte riva väggar utan tillstånd från föreningen. Om det är en bostadsrätt så är det föreningen som äger och ansvarar för byggnaden. Som bostadsrättsinnehavare är man normalt ansvarig för tex ytskickt och du äger i egentlig mening inte lägenheten utan har endast nyttjanderätt till den. Har du gjort fel så är du troligen ersättningsskyldig mot föreningen. Jag vet att detta är en byggtråd, men glöm ej att beakta tex bostadsrätts regler och stadgar om det är applicerbart
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
T tobius skrev:
Jag har nu pratat med min grannar igen. Nu säger de att det mest är ytterväggen som det är sprickor i. Och att det är något med elementet. De tycker inte alls att det är mitt fel, utan de undrar snarare om det är föreningens ansvar att ta in en jurist och besiktningsman. Snurrigt värre detta...
Du har ju följt styrelsens råd, grannen verkar inte vara arg på dig, samt har problem med ett element samt diverse sprickor i ytskikt. Element är helt klart föreningens ansvar, och ytskikt brukar vara bostadsrättsinnehavarens. Skicka grannen till styrelsen.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
K Kent A skrev:
Gamla väggen verkar som sagt varit i dåligt skick, när du satte upp den nya väggen kanske du gjorde den väldigt tajt så att du i princip pressade isär mellan golv och tak, vet inte vilka dimensioner du använde, men till exempel en 45*95 regel som du kapar 5 millimeter för lång så du kanske får använda en slägga för att få den på plats, kommer sannolikt göra att något flyttar sig och kan orsaka spänningar och kommande sprickor. En icke bärande mellanvägg ska ju bara passas in mellan golv och tak, inte vara så tajt att den fungerar som en bärande vägg!
Så kan det vara. Jag ska kolla upp det. En annan teori är att huset ”rör” på sig och att problemet nu flyttats upp till grannen.
 
Saabgubben Saabgubben skrev:
Även om din granne har rätt så kommer han inte få rätt. Det är så det fungerar i Sverige. Det krävs han bevisar att du är vållande och det är tekniskt omöjligt, han måste bokstavligen trolla för att ens ha en chans att vinna i en sådan process.

Men tänk nästa gång om du ska ge dig på nått i huset, underskatta inte säkerheten för att billigt brukar bli dyrt på slutet. Det kostar 2000-5000kr att ta in en fackman för att få en skriftlig bedömning om väggen är bärande eller inte.
Absolut, nästa gång ska jag absolut ta hit en fackman och inte förlita mig på vad folk säger utifrån bilder och ritningar.
 
S Sir Duke skrev:
Vad ska de ha en jurist till? Och besiktningsman? Det är väl en målare de behöver?
Jag vet inte, men eftersom att det inte kostar föreningen någonting, så säger jag ingenting..
 
K Kent A skrev:
Gamla väggen verkar som sagt varit i dåligt skick, när du satte upp den nya väggen kanske du gjorde den väldigt tajt så att du i princip pressade isär mellan golv och tak, vet inte vilka dimensioner du använde, men till exempel en 45*95 regel som du kapar 5 millimeter för lång så du kanske får använda en slägga för att få den på plats, kommer sannolikt göra att något flyttar sig och kan orsaka spänningar och kommande sprickor. En icke bärande mellanvägg ska ju bara passas in mellan golv och tak, inte vara så tajt att den fungerar som en bärande vägg!
Nu är det här ett murat hus med betongbjälklag så det rör sig inte med de små krafterna.
 
  • Gilla
Lasse Hoby och 4 till
  • Laddar…
T tobius skrev:
Nä, det är väl så. Jag vet dock att han hoppade osv, i sin lägenhet när jag tagit bort väggen, han påstår att golvet sviktade vilket låter rätt mysko...
Har han hoppat där innan din renovering och då konstaterat att golvet var stumt?
 
  • Gilla
Gramse69 och 2 till
  • Laddar…
T tobius skrev:
Hej!
Jag har fått problem med grannen. I somras köpte jag en lägenhet byggd i slutet av 40-talet. När jag flyttat in bestämde jag mig för att sätta igen en dörrpost mellan vardagsrum och sovrum. När jag började att montera bort dörrkarmen, så upptäckte jag att väggen var i ett väldigt dåligt skick. Väggen var av blåbetong och alla betongblock ovanför, samt några på sidan om dörrkarmen rasade när jag tog bort karmen. Jag började att undersöka resten av väggen och upptäckte då att det var stora mängder puts som rasat ner bakom alla lager tapet, samt att väggen "sviktade" när man puttade på den.

Efter upptäckten började jag fundera på att byta ut väggen. Och sedan undersöka om väggen var bärande genom att ta med mig bilder och ritningar av huset och visade för en projektingenjör på ett byggvaruhus. Han menade att väggen var för tunn för att vara bärande (ca 10cm breda block). Sedan kom min pappas kompis hit som har en del erfarenhet inom bygg och tittade. Han skrattade åt väggen och menade att den inte var bärande, och om så var fallet så var den på tok för klen. Han i sin tur pratade med kollegor som bekräftade detta. Kort därefter beslutade vi att vi skulle hjälpas åt att bygga en ny vägg över en lördag. Jag rev väggen kvällen innan (grannen kom och ville hjälpa till) och vi startade bygget dagen därpå. Vi valde dock reglar i dimensioner som är anpassade för bärande väggar.

När vi fått upp den nya väggen kommer grannen och menar att han två små sprickor i hörnen på sina dörrposter. Vi trodde först att han skämtade, men pappa gick upp och tittade. Det var små sprickor där, men vi kom överens om att han skulle fixa det, då han är målare.

Nu ett halvår efter detta, kommer grannen och säger att sprickorna är tillbaka och att han fått flera nya sprickor på andra väggar, att en dörrpost har bågnat (tryck uppifrån?), att det är små sprickor på fasaden vid deras köksfönster (på andra sidan huset) etc... Han har varit i kontakt med föreningens ordförande som inte vet vad hon ska tro, men hon skulle koppla in en gratis jurist. Jag är orolig för att jag ska pekas ut som boven, medan mina föräldrar tror att det handlar om att de vill få sin lägenhet rustad. Den nya väggen är mycket mera rejäl, så det känns konstigt om det är pga den.

Jag får ingen sinnesro efter detta... Blir jag ersättningsskyldig gentemot min granne? Vad tror ni?
normalt ska man ju söka tillstånd för att göra några ingrepp på väggar. I just det ditt fall tror jag dock att din granne vill spara 20 000 på sin renovering. Ge han 5000 och be han dra åt helvete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.