Hej,

Jag planerar att uppföra ett attefallshus på min fastighet men har noterat att detaljplanen anger att en ganska stor del av min fastighet utgör Parkmark. Jag har inga problem att förhålla mig till rådande regler för avstånd till fastighetsgräns men skulle vilka bygga på området längst ned till vänster på kartan.

fastigheten är på 2500kvm varför det känns konstigt att en del utgör parkmark.

vad gäller i detta läge och vad har man för möjlighet få ev dispenser?

tack!
NB



Detaljplanen anger:
  • Användningsform: ANVÄNDNING AV ALLMÄNNA PLATSER
  • Användningsslag: Anlagd park
 
  • Karta som visar gränser för ett fastighetsområde med markerad parkmark i en detaljplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Dispenser görs aldrig för attefallare eftersom de är bygglovsbefriade.
Det gäller att förhålla sig till de regler som gäller.

Du får inte bygga bygglovsbefriade byggnader på Parkmark. Även om det tillhör din fastighet anses inte parkmark tillhöra tomtmarken.

Däremot får du bygga attefallare på prickmarken om det inte står explicit i detaljplan att du inte får. Det möjligt att bygga på prickmarken på/längs gränsen mot parkmarken. Så länge du håller 4,5m från fastighetsgränsen osv..

Rekomenderar dig att plocka ut en riktig plankarta från kommunen, sattelitfoton med pålagda tomtgränser kan variera rätt mycket från de juridiska dokumenten.
 
  • Gilla
Paragrafryttaren och 1 till
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Däremot får du bygga attefallare på prickmarken om det inte står explicit i detaljplan att du inte får. Det möjligt att bygga på prickmarken på/längs gränsen mot parkmarken. Så länge du håller 4,5m från fastighetsgränsen osv..
U Swetox skrev:
Däremot får du bygga attefallare på prickmarken om det inte står explicit i detaljplan att du inte får. Det möjligt att bygga på prickmarken på/längs gränsen mot parkmarken. Så länge du håller 4,5m från fastighetsgränsen osv.
Är väl tomtgränsen som gäller och inte fastighetsgränsen så tror tyvärr att inte att det går bygga längs gränsen till parken utan går hålla sig 4,5m från parkmarken.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
U
J Johanx skrev:
Är väl tomtgränsen som gäller och inte fastighetsgränsen så tror tyvärr att inte att det går bygga längs gränsen till parken utan går hålla sig 4,5m från parkmarken.
Du har helt rätt, jag tänkte att eftersom han äger marken på andra sidan tomtgräns kan han ge medgivande till sig själv att ställa den närmare.
Men eftersom Parkmarken är allmän så kan/får han inte det.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tack för alla svar. Så ni anser att det inte har någon betydelse överhuvudtaget att jag äger parkmarken, dvs att jag ändå måste förhålla mig 4.5m från gränsen till den?

Ser ni några möjligheter att istället gå ”bygglovsvägen”. Dvs skulle detta kunna ge mig några fördelar / dispenser som antingen gör att jag kan bygga på eller närmare parkmarken?
 
U
N Nils-bertil skrev:
Tack för alla svar. Så ni anser att det inte har någon betydelse överhuvudtaget att jag äger parkmarken, dvs att jag ändå måste förhålla mig 4.5m från gränsen till den?

Ser ni några möjligheter att istället gå ”bygglovsvägen”. Dvs skulle detta kunna ge mig några fördelar / dispenser som antingen gör att jag kan bygga på eller närmare parkmarken?
Nej, detaljplanen är ett juridiskt dokument som talar om hur bygglovshandledaren skall hantera bygglovsansökningar. Prickmarken får inte bebyggas med byggnader som kräver bygglov så det kommer inte beviljas.
Samt att eftersom parkmark står till allmänhetens förfogande har de inte rätt att tillåta byggnation där heller eftersom dem inte representerar allmänheten (ingen kan representera allmänheten, det är därför du inte heller kan ge dig själv tillåtelse att bygga närmare än 4,5m från tomtgränsen fast att du äger parkmarken).

Om det är så viktigt med vart du placerar den så kanske det är värt jobbet (och kostnaden) att göra en detaljplaneändring (frimärksplan) där du vill upphöra den allmänna parkmarken som finns inom din fastighet. Hur gammal är detaljplanen? Är den relativt ny så är chansen för ändring minimal. Används parkområdet? Ser ut som det ligger vatten nära i nedre kant av din bild vilket kan handla om strandskyddat område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.