Hej, hur är det med tandvården/sjukvården spelar de in bokningssamtal med patienter? Tänker mig att de kan göra det, samtidigt känns det märkligt om de skulle göra det då de aldrig informerar patienten att samtalet spelas in.
 
Det tror jag verkligen inte.

Att spela in samtal utan att upplysa om det är inte förenligt med dataskyddsförordningen.
 
D Derbyboy skrev:
Det tror jag verkligen inte.

Att spela in samtal utan att upplysa om det är inte förenligt med dataskyddsförordningen.
Nja, är du säker på det?

Såvitt jag vet är det lagligt att spela in samtal, så länge en av parterna vet om att samtalet spelas in. Att spara det inspelade materialet däremot faller under GDPR, och det kan det behövas samtycke för...
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
KristinaRT
Spontant skulle jag säga att detta är en form av hälso- och sjukvård och då har man som vårdgivare en skyldighet att dokumentera och journalföra vad som sägs. Eftersom det skulle bli ohanterligt om personalen på 1177 satt och skrev anteckningar efteråt låter det logiskt att samtalen spelas in.
Men dessa inspelningar måste gå under samma sekretesslagstiftning som patientjournaler och skyddas på samma sätt.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ja alltså man får ju dela upp frågeställningen.

Spela in utan att lagra ser jag som en omöjlighet.

Jag har svårt att se en annan rättslig grund för behandlingen än samtycke. Samtycket ska vara uttryckligt och det räcker alltså inte med information om att så sker.
 
C
D Derbyboy skrev:
Jag har svårt att se en annan rättslig grund för behandlingen än samtycke.
Som @KristinaRT är inne på kan lagrummet vara patientdatalagen och då krävs inget samtycke.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Intressant frågeställning dock, jag har inte ringt 1177 eller min vårdcentral på ett tag, men annars kan man ju knappt ringa nån längre utan att de spelar upp en lång harang om att de spelar in samtalen, i vilket syfte det än må vara....
 
Många tycks ju vara osäkra på vilken rättslig grund de ska grunda behandlingen på och kör därför samtycke. ”Tryck 1 om du godtar att samtalet spelas in i utbildningssyfte”.
 
D Derbyboy skrev:
Det tror jag verkligen inte.

Att spela in samtal utan att upplysa om det är inte förenligt med dataskyddsförordningen.

Jag vill pudla på detta inlägg. Den rättsliga grunden för att behandla uppgifter (spela in samtal) är med stor sannolikhet patientdatalagen.
 
KristinaRT
D Derbyboy skrev:
Många tycks ju vara osäkra på vilken rättslig grund de ska grunda behandlingen på och kör därför samtycke. ”Tryck 1 om du godtar att samtalet spelas in i utbildningssyfte”.
Fast om man söker vård på vårdcentral ber ju inte läkare eller fysioterapeut om tillstånd att dokumentera besöket, det är något man måste göra.
När man ringer VC och tex pratar med sjuksköterskan för rådgivning och/eller tidsbokning kommer samtalet dokumenteras i journalen. Tror dock inte att VC spelar in, helt enkelt för att det då krävs att man har två system att ha koll på; både skriftligt journalsystem och inspelningar. För stor risk att det blir fel eller att något missas då...
 
Nej precis, jag menade mer privata aktörer typ när jag ringer comhem eller Telia.
 
....men spela roll. De lägger ju upp journalen i en amerikansk molntjänst när du gått :thinking:
 
KristinaRT
D Derbyboy skrev:
....men spela roll. De lägger ju upp journalen i en amerikansk molntjänst när du gått :thinking:
Tvivlar jag starkt på. Alldeles för osäkert och sekretessen kan inte garanteras där. Vi får inte ens göra så på universitetet - allt ska finnas på servers i Sverige. Blir knivigt med lagar annars ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.