Hej, har en Nibe fighter 310p årsmodell 98! Kanaler 4 och 5 visar samma värde (20). Tror ni att kompressorn har gett upp? Elräkningen reflekterar detta (2500 kwh i jan, enplansvilla 135 kvm).

I övrigt har jag fått ett erbjudande på ny värmepump Nibe F370, installerad och klar (inkl rot och rengöring av ventilation) för 52.500 sek.

Tycker ni att det verkar som att min kompressor har gett upp, och finns det andra saker jag kan göra för att bekräfta detta?

Samt, tycker ni erbjudandet är bra och är F370 en bra VP?
 
T
Värdet på kanal 4 och 5 bör vara mycket lägre än 20grader när kompressorn är i drift. (Runt 2 om jag inte minns fel)

Indikerar vpn att kompressorn är i drift ?


Sam1981 Sam1981 skrev:
Hej, har en Nibe fighter 310p årsmodell 98! Kanaler 4 och 5 visar samma värde (20). Tror ni att kompressorn har gett upp? Elräkningen reflekterar detta (2500 kwh i jan, enplansvilla 135 kvm).

I övrigt har jag fått ett erbjudande på ny värmepump Nibe F370, installerad och klar (inkl rot och rengöring av ventilation) för 52.500 sek.

Tycker ni att det verkar som att min kompressor har gett upp, och finns det andra saker jag kan göra för att bekräfta detta?

Samt, tycker ni erbjudandet är bra och är F370 en bra VP?
 
T tobbetk skrev:
Värdet på kanal 4 och 5 bör vara mycket lägre än 20grader när kompressorn är i drift. (Runt 2 om jag inte minns fel)

Indikerar vpn att kompressorn är i drift ?
Enligt displayen så lyser indikatorn för kompressor.
 
T
Kan du höra kompressorn?

Sam1981 Sam1981 skrev:
Enligt displayen så lyser indikatorn för kompressor.
 
T tobbetk skrev:
Kan du höra kompressorn?
Jag hör inget speciellt som sticker ut, allt går tyst och fint (men jag vet inte heller exakt hur en kompressor ska låta, ny ägare här)
 
T
Om du stänger av vpn och sen starta den igen, förändras ljudet något ?
 
Se video med ljud! Hoppas det hörs.
 
T
Om du bläddrar till kanal 14 och startar kompressorn så bör du höra och känna om den hoppar igång.

Jag kan inte höra någon skillnad på filmen

Sam1981 Sam1981 skrev:
Se video med ljud! Hoppas det hörs.
 
T tobbetk skrev:
Om du bläddrar till kanal 14 och startar kompressorn så bör du höra och känna om den hoppar igång.

Jag kan inte höra någon skillnad på filmen
OK, jag ska bläddra till kanal 14, men hur startar jag kompressorn manuellt?
 
T
Du trycker knappen brevid den du ändra kanal med ;)

Sam1981 Sam1981 skrev:
OK, jag ska bläddra till kanal 14, men hur startar jag kompressorn manuellt?
 
T tobbetk skrev:
Du trycker knappen brevid den du ändra kanal med ;)
OK.

Det hörs ett klick/slag, men hör inget annat speciellt.
 
T
Då är det något som är fel, det kan vara själva kompressorn, men även reläkortet eller kondensatorn som är till kompressorn.

Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta så att du har spänning ut från reläkortet och även kontrollera skicket på kondensatorn.

Priset du har fått på den nya pannan låter rimligt


Sam1981 Sam1981 skrev:
Det hörs ett klick/slag, men hör inget annat speciellt.
 
T tobbetk skrev:
Då är det något som är fel, det kan vara själva kompressorn, men även reläkortet eller kondensatorn som är till kompressorn.

Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta så att du har spänning ut från reläkortet och även kontrollera skicket på kondensatorn.

Priset du har fått på den nya pannan låter rimligt
OK, ska testa med multimeter imorgon. Var sitter reläkortet och kondensatorn?

Jag har som sagt 135 kvm, enplan, byggt 1998. Ganska bra isolerat tror jag. Vattenburen golvvärme. Pool som idag värms av separat poolvärmepump.

Bör jag titta på andra alternativ till frånluft VP tycker du?
 
T
Bakom frontpanelen
Reläkortet är märkt med 29 och kondensatorn är märkt med 28.
 
  • Teknisk illustration av serviceinstruktioner för byte av fläktlager och nedfällning av frontpanel med märkta komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Fläkten låter ganska mycket tycker jag. Kanske gamla slitna lager? Går att byta själv om man är händig. Vill man reparera så kan man sätta in 360P reservdelskompressor på 650 W istället för 500 W. F370 har samma kompressor. P står för propan och för min del har kompressorerna bara hållit 7 år i genomsnitt vilket är dåligt. Funderar därför mer på IVT Vent 402, Bosch 3800i EW eller Thermia Ventec som ersättare när det är dags.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.