Hej alla,
Ni läser glada amatörers ord här och vi stötte (inte helt oväntat) på lite överraskningar när vi ”bara” skulle såga en dörröppning i en icke-bärande vägg. Det har sedan tidigare ägare suttit en dörr i väggen vilket vi fick bekräftat när vi började såga ur och hittade en helt intakt gammal dörrkarm. Vi vill sätta dit en modul som är 13,3x21, dörrkarmen som sitter nu är betydligt mycket mindre så vi sågade och rev ner den. Vår förhoppning var, givetvis, att mötas av fina reglar men istället möts vi av puts och antagligen lekablock. Ytskikten verkar inte vara mer än glasfiberväv så fråga är - hur fortsätter vi ”såga” dörrhålet och hur fäster vi nya reglar för dörrkarmen?
Ni läser glada amatörers ord här och vi stötte (inte helt oväntat) på lite överraskningar när vi ”bara” skulle såga en dörröppning i en icke-bärande vägg. Det har sedan tidigare ägare suttit en dörr i väggen vilket vi fick bekräftat när vi började såga ur och hittade en helt intakt gammal dörrkarm. Vi vill sätta dit en modul som är 13,3x21, dörrkarmen som sitter nu är betydligt mycket mindre så vi sågade och rev ner den. Vår förhoppning var, givetvis, att mötas av fina reglar men istället möts vi av puts och antagligen lekablock. Ytskikten verkar inte vara mer än glasfiberväv så fråga är - hur fortsätter vi ”såga” dörrhålet och hur fäster vi nya reglar för dörrkarmen?
Hej Tompafix,T Tompafix skrev:
Bostadsrätten är byggd i slutet på 40-talet - så ovanför finns våra grannar . Modulmåtten vet vi inte hundra men bredden på ”utsidan” om dörrkarmen är 82cm bred och drygt 2 meter hög, så antagligen 8x21 i modulmått.
Ni bör nog kolla med föreningen om ni får göra ett sådant ingrepp. Väggen kan vara bärande. Sedan är det svårt att avgöra vad det är för material. Har ni otur så är det blåbetong som innehåller radon. Det ska ni inte riva i hur som helst.
Bästa svaret
Förutsatt att det är en ickebärande vägg av lättklinker/slaggplattor eller lättbetong, så är det enklast att ta upp hålet med tigersåg med blad avsett för lättklinker. Är det tegel så är det såg med diamantklinga..
Var redo på att murverket ovanför dörröppningen kan komma att trilla ner om ni breddar så mycket som till 13 modul, sitter troligen ingen balk där idag, utan den gamla karmen agerade "balk" för att hålla upp blocken mot bjälklaget. Karmen murades troligen fast ihop med dörren, där spiken sattes i mellan skiften samt att man "drevade" med murbruk.
Ni behöver inga reglar för dörrkarmen, karmhylsor plugg & skruv fungerar alldeles utmärkt. Blir det för ojämnt kan ni dra på lite puts och stocka av med en rätskiva så det är någorlunda plant för karmhylsorna.
Personligen drevar jag innerdörrar i murverk med fogskum, känns tryggare och montaget känns stummare.
Var redo på att murverket ovanför dörröppningen kan komma att trilla ner om ni breddar så mycket som till 13 modul, sitter troligen ingen balk där idag, utan den gamla karmen agerade "balk" för att hålla upp blocken mot bjälklaget. Karmen murades troligen fast ihop med dörren, där spiken sattes i mellan skiften samt att man "drevade" med murbruk.
Ni behöver inga reglar för dörrkarmen, karmhylsor plugg & skruv fungerar alldeles utmärkt. Blir det för ojämnt kan ni dra på lite puts och stocka av med en rätskiva så det är någorlunda plant för karmhylsorna.
Personligen drevar jag innerdörrar i murverk med fogskum, känns tryggare och montaget känns stummare.
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
T Tompafix skrev:
Hej igen!T Tofe skrev:
Tack för omtanken, vi har fått dörrhålet godkänt av föreningen som också bekräftat att den inte är bärande. Vi vet också att grannar gjort samma manöver
Hej KjellTimell!K KjellTimell skrev:Förutsatt att det är en ickebärande vägg av lättklinker/slaggplattor eller lättbetong, så är det enklast att ta upp hålet med tigersåg med blad avsett för lättklinker. Är det tegel så är det såg med diamantklinga..
Var redo på att murverket ovanför dörröppningen kan komma att trilla ner om ni breddar så mycket som till 13 modul, sitter troligen ingen balk där idag, utan den gamla karmen agerade "balk" för att hålla upp blocken mot bjälklaget. Karmen murades troligen fast ihop med dörren, där spiken sattes i mellan skiften samt att man "drevade" med murbruk.
Ni behöver inga reglar för dörrkarmen, karmhylsor plugg & skruv fungerar alldeles utmärkt. Blir det för ojämnt kan ni dra på lite puts och stocka av med en rätskiva så det är någorlunda plant för karmhylsorna.
Personligen drevar jag innerdörrar i murverk med fogskum, känns tryggare och montaget känns stummare.
Stort tack för din hjälp
Enligt förningen är den icke-bärande! Tack för bra tips - finns det något sätt att förekomma att murverket ovanför dörrverket rasar? För det var precis den känslan vi fick att det tänker göra .
Din beskrivning av hur dörrkarmen installerats låter på prick så som det ser ut! Vår tigersåg är batteridriven 18 volt - klarar den uppgiften med rätt typ av blad?
Lösningen du beskriver känns trygg - TACK!
Medlem
· Stockholm
· 2 189 inlägg
Blåbetong innehåller inte radon, det avger radon. Radon är en gas.T Tompafix skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 189 inlägg
Det är alunskiffern i blåbetongen som innehåller radium, å när radium sönderfaller så bildas bla Radongas, samt gammastrålning.T Tompafix skrev:
Hur mycket Radongas & gammastrålning som bildas beror på var ifrån alunskiffern kommer.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/radonkallor-i-inomhusluften/
Njae, jag tror det säkraste är att plocka ner murverket. Hade ni bara bytt karm så hade det funkat, blocken låser ganska bra i varandra. Men eftersom ni ökar spännvidden hade jag åtgärdat det på en gång, istället för senare när allt är "klart".T Tofe skrev:Hej KjellTimell!
Stort tack för din hjälp
Enligt förningen är den icke-bärande! Tack för bra tips - finns det något sätt att förekomma att murverket ovanför dörrverket rasar? För det var precis den känslan vi fick att det tänker göra .
Din beskrivning av hur dörrkarmen installerats låter på prick så som det ser ut! Vår tigersåg är batteridriven 18 volt - klarar den uppgiften med rätt typ av blad?
Lösningen du beskriver känns trygg - TACK!
Ni kan ju lägga en horisontell planka och stämpa upp tills ni sågat upp väggen, därefter bedöma om det kommer hålla.
Kommer det inte hålla, kan ni ha kvar plankan och såga upp överstycket i "block" och plocka ner under någorlunda kontrollerade former, därefter ta bort stämpen/stöttan.
Enklast blir att regla upp nytt överstycke och gipsa igen. Sedan bredspackla tills väggarna livar med varandra.
Ja, är det lättklinker, slaggplattor eller lättbetong så kommer den tigersågen fungera bra, det är jag övertygad om. Nått batteribyte/laddning kanske erfordras. Dessa material är väldigt porösa och enkla att såga i. Krävs inte mycket kraft.
Hej KjellTimell,K KjellTimell skrev:Njae, jag tror det säkraste är att plocka ner murverket. Hade ni bara bytt karm så hade det funkat, blocken låser ganska bra i varandra. Men eftersom ni ökar spännvidden hade jag åtgärdat det på en gång, istället för senare när allt är "klart".
Ni kan ju lägga en horisontell planka och stämpa upp tills ni sågat upp väggen, därefter bedöma om det kommer hålla.
Kommer det inte hålla, kan ni ha kvar plankan och såga upp överstycket i "block" och plocka ner under någorlunda kontrollerade former, därefter ta bort stämpen/stöttan.
Enklast blir att regla upp nytt överstycke och gipsa igen. Sedan bredspackla tills väggarna livar med varandra.
Ja, är det lättklinker, slaggplattor eller lättbetong så kommer den tigersågen fungera bra, det är jag övertygad om. Nått batteribyte/laddning kanske erfordras. Dessa material är väldigt porösa och enkla att såga i. Krävs inte mycket kraft.
Du ska ha stort tack för svar och snabb hjälp - väldigt konkret och tydligt Nu känner vi oss hoppfulla och stärka inför morgondagens fortsättning.
Allt gott och trevlig helg!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Såga hål för ventilation före eller efter isolering och innervägg?
Ventilation -
Öppna dörröppning i bärande innervägg med 20 cm
Byggmaterial & Byggteknik -
Såga upp en dörröppning i en källarvägg av betonghålsten (gråsuggor) utan att det dammar för mycket
Grund & Markarbeten -
Såga upp dörröppning i stockstuga?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa ny innervägg i befintligt golv eller först såga bort ?
Byggmaterial & Byggteknik