Jag är på gång att påbörja mitt hemmabioprojekt och behöver lite hjälp med planeringen.
Utgångsläget är ett fristående garage på tomten på 45m2 med måtten 7,3*6,2m. Takhöjden är 3m.

Idag finns det en dörr samt 2 garageportar, inga fönster. Betongplatta på mark, lättbetongväggar och gipstak. Portarna ska muras igen nu och sedan finns det ett tomt rum redo för att byggas bio i =).

Jag vill ha plats till 6-7 personer med recliners. Vill gärna dela rummet på cirka mitten för att få ett förrum till själva bion. Förrummet är tänkt till ett par arkadspel, ett par speldatorer mm. Biorummet är tänkt till 70% film 30% spel (Stadia & PC). Kollar endast film från streamingtjänsterna så inget behov av blurayspelare. Satsar hellre på bra ljud än bild ifall budgeten inte räcker till både och.

Jag tar gärna emot förslag på en bra storlek på biorummet, placering av möbler och högtalare, akustikplanering, val av produkter m.m.

Punktar upp hur jag har tänkt hittills och bifogar en enkel skiss.

1. Rummet
Storlek ca 3,6m*6,2m. Baffelvägg för högtalare med ljudtransparent duk framför. Mått från duk till första stolsrad blir då ca 3,5m.

2. Akustik
Svart undertak med akustikplattor. Röd tjock heltäckningsmatta på golvet. Baffelvägg fram. Brutna hörnor. Basfälla under upphöjd stolsrad bak. Pelare ner vid var surroundhögtalare.

3. System
Budget ca 100 000kr
Högtalare - 1 Center, 2 Frontar, 2 Baslådor, 4 Surround, 2 Bak, 2 Atmos?
Förstärkare - ?
Projektor - 4K UHD?
Projektorduk - Ljudtransparent ramspänd 130"?
Streaming - Apple TV?

Skiss1.jpg
 
  • Gilla
Dhle
  • Laddar…
Äkta 4K projektor och AT duk i den storleken äter väl i princip upp hela budgeten. Är själv mitt i att bygga oss en minibio, väljer mellan Sony vpl-hw65 (ca22000kr) och Epson eh-tw9400(ca32000kr). Duk och ljud har jag så där är det ingen kostnad, tur det för det blir dyrt nog ändå.
Glömde lägga till fränt många bilder vill vi se
 
Redigerat:
Vad tror du om Optoma UHD42 projektorn? Finns för 14 000kr på https://www.hifiklubben.se/optoma-uhd42-videoprojektor/optuhd42wh/ just nu.
Man får ju försöka hålla igen på något och för mig får det bli en billigare projektor för att kunna köpa lite bättre högtalare. Funderar på Arendal 1961 https://arendalsound.eu/1961-series-shop-page/ som landar på strax över 50 000kr.

Duk har jag inte hittat någon vettig än, men har läst att man köpa ljudtransparent tyg och spänna upp själv. Några tips på bra duk?

Förstärkare kanske Denon AVC-X4700H kan fungera? Den ligger på ca. 17 500kr. Kan va att jag får vänta med atmos då kanske och komplettera med en till förstärkare för det.
 
M MrRasmus skrev:
Vad tror du om Optoma UHD42 projektorn? Finns för 14 000kr på [länk] just nu.
Man får ju försöka hålla igen på något och för mig får det bli en billigare projektor för att kunna köpa lite bättre högtalare. Funderar på Arendal 1961 [länk] som landar på strax över 50 000kr.

Duk har jag inte hittat någon vettig än, men har läst att man köpa ljudtransparent tyg och spänna upp själv. Några tips på bra duk?

Förstärkare kanske Denon AVC-X4700H kan fungera? Den ligger på ca. 17 500kr. Kan va att jag får vänta med atmos då kanske och komplettera med en till förstärkare för det.
Nu är inte jag någon expert men den är väldigt ljusstark, något att tänka på om du ska ha ett mörkt rum.AT dukar är jävligt dyra funderade på att DIY men jag kör det jag har istället grandview 106” har jag för mig. Den förstärkaren funderar jag på att byta till verkar kompetent. Arendal har jag aldrig hört
 
D Dhle skrev:
Nu är inte jag någon expert men den är väldigt ljusstark, något att tänka på om du ska ha ett mörkt rum.AT dukar är jävligt dyra funderade på att DIY men jag kör det jag har istället grandview 106” har jag för mig. Den förstärkaren funderar jag på att byta till verkar kompetent. Arendal har jag aldrig hört
Hej!

varför inte bygga egen duk med spandex tyg? det har jag själv gjort efter att jag tittat på AVSforum DIY Projector screen.
 
Allting beror på hur kräsen man är/ambitionsnivå med hemmabion :)

Vi har 3.9x4.9, och rummet är definitivt för smalt för bra hemmabio. Surroundhögtalarna hamnar för nära trots vi bara har två stolar i första raden istället för de tre vi från början tänkt oss. Jag har för mig det rekommenderas minst 1.3m avstånd till alla högtalare för en ok upplevelse. Vi har ca 1.1m till surroundhögtalarna och ibland låter det som dom spelar rätt in i örat (bakre soffan är nära bakväggen, så när vi använder den kör vi ofta 5.2.4 istället för 7.2.4).

Vi har första stolraden ca 2m från 120" duken (DreamScreen UltraWeave v7). Det är aningen närmare än vad som behövs för en mäktig upplevelse, men inte mycket.
Typ alla AT (ljudtransparenta) dukar har gain runt 0.8, så det blir inte nån kul HDR på dom om inte projektorn är rejält ljusstark (det är huvudanledningen vi valde v7 duken, den har en gain på 0.93). Är ljudet viktigt ska man absolut satsa på en bra AT duk, för skillnaden är stor (v7 är gränsfall dålig för AT med -3db, men den högre gainen var värd det tyckte jag).

Jag hade inte kunnat tänka mig nåt annat än en JVC projektor (vi har en N5). Det är en dubbelt så dyr projektor som vi från början tänkt oss, men efter att ha provtittat alla intressanta modeller från 20.000kr och uppåt så blev det en N5'a. Skillnaden i svärta är enorm mot typ allt annat så det högre priset kändes motiverat.
Det beror förstås på vilka krav man har på bilden - vi tittar uteslutande på bluray i hemmabion (och spelar lite xbox/playstation). Även Netflix 4k är så sönderkomprimerat att det mest är deprimerande titta på det på projektor, så vi har en tv för det (i ärlighetens namn är det bara jag som stör mig på det, inte min sambo, men det förstör hela filmen för mig om man blåser upp artifakter på hela väggen).
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Håller med ovan talare, finns ingen streamingtjänst som håller måttet vad gäller kvalitativt bioljud eller bild, skillnaden mot Blueray är enorm.
 
K kluddis skrev:
Hej!

varför inte bygga egen duk med spandex tyg? det har jag själv gjort efter att jag tittat på AVSforum DIY Projector screen.
Ja de kan ju vara ett alternativ. Fungerar det som ljudtransparent tyg med?
Annars är jag inne på att köpa tyget från Dreamscreen och bygga ramen själv. 12.000kr för 2x3m duk och monteringsskenor:
https://www.hembiobutiken.se/produk...amscreen-ultraweave-v6-at-screen-fabric-2x3m/
 
B Byggmarodören skrev:
Allting beror på hur kräsen man är/ambitionsnivå med hemmabion :)

Vi har 3.9x4.9, och rummet är definitivt för smalt för bra hemmabio. Surroundhögtalarna hamnar för nära trots vi bara har två stolar i första raden istället för de tre vi från början tänkt oss. Jag har för mig det rekommenderas minst 1.3m avstånd till alla högtalare för en ok upplevelse. Vi har ca 1.1m till surroundhögtalarna och ibland låter det som dom spelar rätt in i örat (bakre soffan är nära bakväggen, så när vi använder den kör vi ofta 5.2.4 istället för 7.2.4).

Vi har första stolraden ca 2m från 120" duken (DreamScreen UltraWeave v7). Det är aningen närmare än vad som behövs för en mäktig upplevelse, men inte mycket.
Typ alla AT (ljudtransparenta) dukar har gain runt 0.8, så det blir inte nån kul HDR på dom om inte projektorn är rejält ljusstark (det är huvudanledningen vi valde v7 duken, den har en gain på 0.93). Är ljudet viktigt ska man absolut satsa på en bra AT duk, för skillnaden är stor (v7 är gränsfall dålig för AT med -3db, men den högre gainen var värd det tyckte jag).

Jag hade inte kunnat tänka mig nåt annat än en JVC projektor (vi har en N5). Det är en dubbelt så dyr projektor som vi från början tänkt oss, men efter att ha provtittat alla intressanta modeller från 20.000kr och uppåt så blev det en N5'a. Skillnaden i svärta är enorm mot typ allt annat så det högre priset kändes motiverat.
Det beror förstås på vilka krav man har på bilden - vi tittar uteslutande på bluray i hemmabion (och spelar lite xbox/playstation). Även Netflix 4k är så sönderkomprimerat att det mest är deprimerande titta på det på projektor, så vi har en tv för det (i ärlighetens namn är det bara jag som stör mig på det, inte min sambo, men det förstör hela filmen för mig om man blåser upp artifakter på hela väggen).
Tack för bra svar.
Jag är inte jätte kräsen, det får bli tillräckligt bra och vill inte spendera för mycket.

Jag har ändrat lite på ritningen, storlek på rummet och 2 sidohögtalare istället för 4. Rummet blir nu 4x5,5m. Förrummet kommer att bli väldigt smalt ifall jag ska ha ännu bredare biorum så hoppas att det ska räcka. Jag blev rekommenderad att köra med tripolära högtalare på sidorna, för att kunna montera dem mellan stolsraderna. Kör man t.ex. med XTZ Cinema S5 så går det ju att testa sig fram om det låter bäst med eller utan tripolärt, både som sidohögtalare och bakhögtalare. (Borde bli bättre när man inte kan ha tillräckligt långt avstånd tänker jag.)

En JVC N5 hade ju varit en dröm men några sådana summor blir det inte här :D. Det lutar åt Epson EH-TW9400 så HDR lär jag nog inte kunna använda ändå. Jag tror jag kommer bli nöjd med en sådan samt en Dreamscreen V6 AT duk. Jag känner att jag behöver vara nöjd med kostnaden också för att kunna njuta :crysmile:

Det kanske får bli en Bluray spelare då också ifall det är så stor skillnad. Känns bara fel att gå tillbaka till skivor. Har inte ägt en film på skiva sedan minst 10år. Eller kanske det blir bättre kvalité med köp/hyrfilmer via streamingtjänsterna, Viaplay och Apple TV har ju en del sådant.


Ritning av ett hemmabiorum på 4x5,5m med positionering av soffor och sidohögtalare mellan stolsrader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Försöker hitta något system under 100 000kr men det är inte helt lätt :crysmile:

Jag ligger "lite" över budget med detta system.

Center: XTZ Cinema M6 Center
Frontar. XTZ Cinema M6
Surround: XTZ Cinema S5
Paket med XTZ LCR+2Surr 27 000 kr
Surround Bak: Cinema S5 4-8 ohm, 2 st 9 990 kr
Baslåda: SUB 12.17 EDGE 12 tum, 700W Amp, 1 st 7 000 kr (har en likadan bas redan så kommer att bli 2st)
Högtalare Tak: Yamaha NS-IC800 8 tum + 1 tum, 8 ohm, 90db 4st 4 400 kr

Reciever: Marantz SR6015 11.2 Driver endast takhögtalare 4 kanaler (7.2.4) 13 500 kr
Slutsteg: IOTAVX AVXP1 7 x 110 watt (8 Ohm alla kanaler) 12 000 kr

Projektor: Epson EH-TW9400 4K E-shift 30 000 kr
Projektorduk: DIY DreamScreen Ultraweave V6 AT Screen fabric 2x3m 300x200cm 11 000 kr
Projektorduk: DIY DreamScreen Grip Rails 6st 2m skenor 1 090 kr

Summa: 115 980 kr

Ifall någon vill tipsa om något annat system tar jag tacksamt emot det.
 
Hej!
Bor du i närheten av Kristianstad får du gärna kika på min spandexduk.
Per
 
M MrRasmus skrev:
Projektorduk: DIY DreamScreen Grip Rails 6st 2m skenor 1 090 kr
Jag köpte såna grip rails, men tyckte dom var skit ärligt talat, så vi häftade fast tyget istället. Blir det inte bra när man häftar är det förstås besvärligt, men jag hade gjort så igen.

För spara pengar kan du ju initialt köra utan slutsteget med 5.2.4 eller 7.2.2 på receivern, kanske även avvakta med köpa en sub till. Denon o Marantz recievers är ganska vassa i sig själv numera.

Storleken på rummet blir säkert bra! Jag hade gärna haft en halvmeter extra i vår hemmabio.
 
K kluddis skrev:
Hej!
Bor du i närheten av Kristianstad får du gärna kika på min spandexduk.
Per
Hej! Har oxå funderingar på att bygga egen duk. Kikat på lite olika tyger. Men väldigt osäker på om bilden blir tillräckligt bra? Jag bor i närheten av Kristianstad och tittar gärna inom nån gång om du har den kvar? //Robban
 
Robbanjustad Robbanjustad skrev:
Hej! Har oxå funderingar på att bygga egen duk. Kikat på lite olika tyger. Men väldigt osäker på om bilden blir tillräckligt bra? Jag bor i närheten av Kristianstad och tittar gärna inom nån gång om du har den kvar? //Robban
Hej! Jodå duken är kvar och används minst en gång i veckan.
Jag är nästan alltid hemma. pensionär:D. så maila eller ring så hittar vi en tid som passar.
Per
 
  • Gilla
Robbanjustad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.