Hej har en vi flyttade in ett hus som har en luftvärmepump som även går på vattnet thermia atria optimum. Den hade problem med avfrostning så tekniker bytte värmeväxlar då vet jag fläkten alltid gick. Nu har jag tittat flera gånger å den går inte alls dem gångerna jag varit ute ringde honom igen men han sa att det borde vara normalt att den går vid behov. Jag är väl fundersam om den kanske gick på el men han sa så länge blixtsymbol inte lyser å jordgloben lyser kompressor går så är det som det ska. Den står inställd på auto alltid gjort. Tycker bara det är konstigt när grannens fläkt alltid snurrar å går
 
Hur kallt är det utomhus?
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Hur kallt är det utomhus?
Det är 4 minus jag har enbart sett blixtsymbolen en gång då var det kanske runt 10 grader. Annars går kompressorn en stund tills det ej är något behov av värme
 
När det är -4 går pumpen hela tiden, utom när den frostar av, då står fläkten still. Kanske sammanfaller dina besök utomhus just när det är avfrostning?
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
När det är -4 går pumpen hela tiden, utom när den frostar av, då står fläkten still. Kanske sammanfaller dina besök utomhus just när det är avfrostning?
Hej det tror jag ej var ute å tittade när jag hörde kompressorn gå. La iallafall ugnsplåtar under för han sa det borde bli vatten i dem om fläkten går. Den ser iallfall ren å torr ut å avfrostar gör den ibland har jag sett på displayen.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Jag funderade på om man skulle slå av auto å enbart köra värmepump. Då bör den väl ej kunna gå på el alls ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.