Idag har jag satt ihop ett quiz med 10 frågor om att spara energi och pengar.

Quiz: Kan du spara el? https://www.byggahus.se/quiz/216-kan-du-spara-el

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

En digital elmätare som visar förbrukningen i en källare med elektriska säkringar i bakgrunden.
VI inspireras av en bild på vår elmätare i källaren.
 
På fråga nr 1. saknas vilken effekt det är på lampan.
 
E
T Torbjörn 4903 skrev:
På fråga nr 1. saknas vilken effekt det är på lampan.
Du fick 8 av 10 möjliga.

Får medge att jag läste slarvigt på första frågan, trodde det var på ett år 20-30.

Nian var intressant, om persiennen dras ner sparas energi även med ett modernt fönster, det visste jag inte, får kanske införskaffa detta.
 
Åsa Lund
Å jag tycker rubriken på quizzet är fel. Borde stå energi istället för el.
 
Åsa Lund

Rubriken borde vara
"Kan du spara energi?"
 
E
Åsa Lund Åsa Lund skrev:

Rubriken borde vara
"Kan du spara energi?"
Kan du minska elförbrukningen.
Kan du minska energiförbrukningen.
Kan du minska elkostnaden genom att dra ner på förbrukningen.
Kan du spara pengar genom att minska elkostnaden.
Kan du få elmätaren att snurra/blinka långsammare.
 
T Torbjörn 4903 skrev:
På fråga nr 1. saknas vilken effekt det är på lampan.
40 W, var väl vanligast alternativt 60 W om man vill ha lite mer ljus.
Sedan får man anta ett antal timmar som man har lampan tänd.

Så man får resonera 20 kr låter som en liten besparing, 2000 kr verkar väldigt högt.


För övrigt så finns det nog rätt få glödlampor kvar....
 
En tumlare med VP drar inte så mycket mer än tvättmaskinen.

FTX återvinner upp mot 90% av energin som skulle ha vädrats ut. Den sänker inte den totala energiförbrukningen med 50-85%.
 
  • Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Den sänker inte den totala energiförbrukningen med 50-85%.
Denna hade jag fel på. Men sänka med 50-85 % låter fullständigt orimligt, så det måste vara som du skriver just "kostnaden" för specifikt ventilation som avses.
 
  • Gilla
Masthugg och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Du fick 9 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 311 personer (89%) av de 346 som gjort quizet.

Attans, svarade fel endast på frågan med lägst andel korrekta svar. Låter högt att ventilationsåtervinning skulle spara så mycket som minst 50% (okej, i ett nytt välisolerat hus, men i genomsnitt?).
 
Vad ska man ha för sorts hus för att ventilationsförlusterna ska vara mer än 80% av de totala värmeförlusterna? I ett normalstort hus ventilerar man ut runt 2-4 kW när det är som kallast. Klarar man sig med en värmekälla på mindre än en kW med ett bra ventilationensaggregat?
 
Ftx-frågan var ju onödigt ospecificerad i sin formulering. Självklart kan ett bra aggregat ha en temperaturverkningsgrad på 80 - 90 %, men det sänker knappast hela byggnadens energibehov så mycket. Även i ett modernt och välisolerat bostadshus är transmissionsförlusterna större än ventilationsförlusterna och det innebär att en ftx-lösning har potential att sänka det totala energibehovet med 20 - 35 %.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Ftx frågan är ju helt enkelt fel samt så skulle jag vilja se en jämnförelseberäkning på lambda i fönster frågan. Visst stoppar utfälld mellanglaspersienner cirkulationen i tvåglasfönster men att persienner rent allmänt skulle öka isoleringen i gamla fönster till motsvarande nya energiglas är ju även det fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.