B bradgard skrev:
rent spontant, vore det en bra investering att skaffa en shunt-automatik ell
Vi pratar aningen olika summor här, ung 2.500 kontra 80-100".
Om du inte planerar installation av värmepump inom de närmaste veckorna/månaderna skulle jag installera en shuntautomat för komfortens skull.
 
L lat skrev:
Vi pratar aningen olika summor här, ung 2.500 kontra 80-100".
Om du inte planerar installation av värmepump inom de närmaste veckorna/månaderna skulle jag installera en shuntautomat för komfortens skull.
Det är iofs sant. Nej det lär nog inte bli i år såvida det inte gör en relativt stor skillnad i uppvärmningskostnader nog att kunna ta sådant på typ avbetalning. Tror vi i snitt gjort av med 20 000 kWh i månaden i el, och då har jag sprungit ner och ändrat på shunten manuellt när det blivit större omslag. Har ju inte varit nån vargavinter å tala om heller.

Avbetalning med FJV hade blivit dyrare under en tid framöver än att fortsätta med nuvarande uppvärmning (såvida inte elpriserna skjuter i höjden).
 
20.000kWh/månad!!??
Måste blivit nån nolla fel?
 
L lat skrev:
20.000kWh/månad!!??
Måste blivit nån nolla fel?
Nej nej, det är riktigt, vi är en stor familj som fryser :p
 
B bradgard skrev:
Nej nej, det är riktigt, vi är en stor familj som fryser :p
Finns inte en möjlighet!!
20.000kWh/744 innebär 27kW varenda timme i månaden. Möjligtvis om ni bor i ett slott på 1000m2 men knappt då.
 
L lat skrev:
Finns inte en möjlighet!!
20.000kWh/744 innebär 27kW varenda timme i månaden. Möjligtvis om ni bor i ett slott på 1000m2 men knappt då.
Nej du har nog rätt, blev en nolla för mycket, det ska vara ca 21 000 kWh per år, ungefär.
 
B bradgard skrev:
Nej du har nog rätt, blev en nolla för mycket, det ska vara ca 21 000 kWh per år, ungefär.
Dåså, då talar vi om en normal om än något hög förbrukning.
Om du idag kör på el så kan vi anta att 4-600kWh/månad går till varmvatten, 2-300kWh/månad är hushållsel och resten värme fördelat på ung 6 månader. Alltså ung 12.000kWh till värme.
Av dessa 12.000kWh kan en shuntautomat spara 5-10% beroende på hur duktiga ni är idag. En shuntautomat bör vara betald på 3-4år plus att ni får en mycket bättre komfort.
 
L lat skrev:
Dåså, då talar vi om en normal om än något hög förbrukning.
Om du idag kör på el så kan vi anta att 4-600kWh/månad går till varmvatten, 2-300kWh/månad är hushållsel och resten värme fördelat på ung 6 månader. Alltså ung 12.000kWh till värme.
Av dessa 12.000kWh kan en shuntautomat spara 5-10% beroende på hur duktiga ni är idag. En shuntautomat bör vara betald på 3-4år plus att ni får en mycket bättre komfort.
Nu hittade jag min beräkning här, på 12 månader så ligger det på ca 21 000 kWh, men går ju åt både tvättmaskin och annat energikrävande jox.

Perioden oktober tom mars snittar ca 2500 kWh per månad, juni tom aug snittar ca 450 kWh per månad. Eftersom vi höll på att greja med radiatorerna var det enbart kranvattnet som värmdes den perioden.

Ska försöka sälja in mig hos min andra hälft :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.