Jag håller på att klura och skissa på lösning för larm/övervakning till vårt blivande hus. Det är ett nybygge och planen är att köra KNX och SPC. Jag vill ha trådat överallt och jag försöker hitta en lösning med så få (synliga) komponenter/enheter som möjligt, av estetiska skäl (huvudsakligen). Rökdetektorer ska vi givetvis ha, men nu funderar jag mest på inbrottslarmet. Jag vill ha kameror, men vad "måste" jag ha utöver det?

Om jag säkerställer att det inte går att ta sig in i huset utan att utlösa larmet, då har jag väl ingen nytta av PIR inomhus?

Med (integrerade) magnetkontakter i alla dörrar och öppningsbara fönster samt "okrossbart" glas så kan man ju inte ta sig in utan att utlösa larmet (eller?). Oklart dock vad det skulle kosta med sånt glas, men ett alternativ är laminerat glas (som kräver en hel del våld) i kombination med vibrationsdetektorer.

Jag har också funderat på fasaddetektorer (istället för vibrationsdetektorerna?), men dessa är ju inte heller så snygga. Hade man kunnat gömma dem under takfoten kanske, men de modeller jag har hittat ska sitta mitt på väggen. Går det att uppnå samma/motsvarande effekt med rörelsedetektering i kamerorna?

Jag tänker också att jag inte behöver låsbara fönster och fönsterdörrar, trots att "alla" säger att man ska ha det. Om någon tar sig in så kan ju hen alltid komma ut genom ytterdörren (som måste gå att låsa upp manuellt, för utrymmning). Eftersom huset kommer ligga enskilt (på landet) så är det sak samma om de går ut genom ytterdörren eller altandörren.

Hjälp mig gärna att peka ut tankefel och förbiseenden?
 
De flesta ytterdörrslås idag har "bortalåsning", man fäller en flärp eller liknande om man går ut som sista person. Sedan går det inte att öppna innifrån utan nyckel.

Normalt ser man det nog som overkill med larm på samtliga fönster. Eller lamminerat glas osv. Det kostar. Skall man gå på dne nivån, så behöver du även fundera över själva fönstret. Vissa modeller kan du trycka ut glaset ur med handkraft.

Vi hade inbrott i vårt nyinköpta fritidshus i somras. Tjuven gick troligen aldrig in, men hade brutit upp ett fönster, i bekväm instegshöjd. Fönsterhakarna var knäckta. Det var minimala skador på fönsterbågen, Såg ut som brytningen hade skett med en skruvmejsel, kanske 5mm bred. Gjutgodset i båda fönsterhakarna var knäckt. Men sedan hade han valt just det fönster som kärvar mest, Så han fick inte upp det mer än 6 - 7mm ut. Han hade dessutom vridit sönder handtaget på altandörren. I altandörrar finns det en försvagad mässingshylsa som skall vridas sönder om man tar i för hårt. Den hade gjort sitt jobb.

Allt som allt kostade min reparation efter inbrottet ca 170 kr. Jag höll dessutom på att måla det fönster som fick brytskador, så skadorna försvann efter ett par dagar när jag ändå skulle måla om det fönstret.

MEN, efter en sådan händelse, så köpte jag kamerasystem (Arlo) för typ 4000, nytt säkerhetshandtag till altandörren (det gamla var av modellen där man kan slå ett litet hål i glasrutan och låsa upp genom att skjuta en ring, helt utan nyckel), fönsterlås till de mest uppenbara instegsfönstren. Så slutnotan blev ju lite högre...

Vi har senare fått höra att tjuven ifråga gör inbrott i ett antal stugor om året i området, men tar aldrig något, Ofta med just den metoden vi råkade ut för, han knäcker fönsterhakarna. Det känns som ett rätt skrämmande beteende, Tror nästan jag hade föredragit en "riktig tjuv" som vill ha något.
 
Redigerat:
När det gäller det där med fönster, jag har uppfattat att det är väldigt ovanligt att tjuvar går in genom ett krossat fönster. Det tar för lång tid att rensa det från farliga skärvor. Utan om de krossar fönstret, så görs det för att komma åt att öppna det.

Sedan är det givetvis en annan femma om du har ett guldlager hemma, eller en äkta Picasso på väggen. Men då hjälper ändå inga normala åtgärder. Det går att såga sig igenom en yttervägg eller taket på ett par minuter.

Appropå guldlager. Det var ett rån här i Stockholm för en del år sedan, en bekant till min fru bodde granne. Där hade rånare trängt in i en villa och misshandlat paret som bodde där. De tjatade om "var är guldet". Efter en stund gick det upp för offren. Rånarna hade gått in i fel hus. Det bodde faktiskt en guldhandlare i en annan ände av gatan. När de väl hade lyckats hjälpa rånarna med att reda ut addressbegreppen. Så ville ju rånarna ha någon utdelning. Så de snodde med sig familjens smartphones som låg i tamburen.

Detta var när det var relativt nytt med smartphones. Så rånarna hade inte hört talas om funktionen "find my phone"... De kom inte så långt.
 
Det här med "bortalåsning" är väl inget man använder till vardags, eller? Känns omständligt. Jag har för övrigt planer på att ha motorlås i ytterdörren och jag vet inte om det finns med sån funktion.

De fönstertillverkare som jag har kollat med har RC2-klassade fönster. Oklart hur "inbrottssäkra" de är (bortsett från rutan), men det går såklart alltid att ta sig in i ett hus mer rätt verktyg (såga ett hål i väggen, som du säger). Om man har en vibrationsdetektor på fönstret, borde inte den utlösa om man försöker bryta upp fönstret då?
 
Redigerat:
Det jag är ute efter är att rutan antingen är "okrossbar" eller att larmet går om den krossas. I kombination med magnetkontakt (som utlöser om fönstret öppnas eller på något sätt avlägsnas) så borde det väl räcka och därmed göra PIR inomhus överflödigt. Eller missar jag något?

Därtill skulle jag vilja detektera "skum aktivitet" intill husfasaden och utlösa larmet baserat på det (efter en varningssignal och viss fördröjning). Går det att lösa med kameror, eller måste jag ha fasaddetektorer till det?
 
C
M mlindsten skrev:
Det jag är ute efter är att rutan antingen är "okrossbar" eller att larmet går om den krossas. I kombination med magnetkontakt (som utlöser om fönstret öppnas eller på något sätt avlägsnas) så borde det väl räcka och därmed göra PIR inomhus överflödigt. Eller missar jag något?
Det du eventuellt missar är SSF:s regelverk för klassning av inbrottsskydd och larm, vilket är det alla försäkringsbolag utgår från i sina villkor. Nu är det oftast inte något särskilt krav på larmklass i privatbostäder, men det finns undantag. Och är man inne på laminatglas och sånt är man ute efter något extra tänker jag, och då kan det ju oavsett finnas anledningar till att man väljer ett inbrottsskydd som uppfyller en viss klassning.

Sen blir det ju så med sådana regelverk att det finns bra lösningar som inte uppfyller kraven och mindre bra lösningar som ändå uppfyller kraven.
 
C cpalm skrev:
Och är man inne på laminatglas och sånt är man ute efter något extra tänker jag, ...
I mitt fall är jag ute efter en lösning som är så "heltäckande" som möjligt med så få (synliga) komponenter/enheter som möjligt. Sen kanske min idé faller på att det blir orimligt dyrt (har inte kollat upp det än), så jag tar gärna emot tips på alternativa lösningar.
 
Att ha x antal rörelsedetektorer inomhus är väl standard skulle jag säga. Att bara förlita sig på skalskydd i form av magnetkontakter är en föråldrad lösning.

Vid ett nybygge har du alla möjligheter till att projektera en trådad larmlösning. Du kan då valfritt välja bland detektortyper.

Utomhusdetektorer är alltid extra utsatta för falsklarm. Snö, regn, djur etc kan trigga dessa. Personligen hade jag enbart använt utomhusdet. för belysning.
 
E etompau skrev:
Att ha x antal rörelsedetektorer inomhus är väl standard skulle jag säga.
Ja, så är det troligen, men jag undrar inte vad som är standard utan om/var mitt resonemang brister.

E etompau skrev:
Att bara förlita sig på skalskydd i form av magnetkontakter är en föråldrad lösning.
Betyder det att det är en dålig lösning? Förklara gärna på vilket sätt i så fall.

E etompau skrev:
Vid ett nybygge har du alla möjligheter till att projektera en trådad larmlösning. Du kan då valfritt välja bland detektortyper.
Ja, precis. Som jag skrev i mitt inlägg så vill jag ha så få synliga enheter som möjligt, särskilt inomhus. Jag tänker att ett "ordentligt" skalskydd borde räcka, åtminstone i teorin (det kanske blir för dyrt).

E etompau skrev:
Utomhusdetektorer är alltid extra utsatta för falsklarm. Snö, regn, djur etc kan trigga dessa.
Ja, det låter rimligt. Utomhus tänker jag framförallt på kameror. En idé är att skicka notifiering vid suspekt aktivitet, i kombination med manuell aktivering av larmet.
 
Vi hade inbrott där vi bodde tidigare så när vi byggde ett nytt hus några år senare beslöt vi att installera ett riktigt avancerat larm när vi ändå byggde nytt. Vi valde trådbundet eftersom det gick att göra dolt och vi drog tomrör och satte in alla magnetkontakter själva osv.

Trådbundna infällda magnetkontakter i alla dörrar fönster sen några strategiskt placerade rörelsedetektorer om de krossar fönstret och kliver in utan att öppna fönstret. Du behöver inte rörelsedetektorer överallt. Tjuvarna röjer ganska snabbt omkring i flera rum så ganska snart har de passerat en rörelsedetektor som t ex sitter i en hall. Vi hade inga kameror då det gjordes 2006 men idag hade vi nog även lagt till åtminstone en kamera per våningsplan.

Vi hade exakt så. Tror det var 3 rörelsedetektorer vi hade. En på övervåningen, en i hallen och en i vardagsrummet mot "baksidan". Sen likadant i garaget. 27 magnetkontakter. Sen tre manöverpaneler (en vid varje ytterdörr) och sen 3 branddetektorer kopplade till larmet plus extra "vanliga" i barnens rum. Sen hade vi 4-5 innesirener i hus/garage och en utesiren så att det skulle "stressa/störa" den som gjorde inbrott.

Väldigt praktiskt att direkt se på manöverpanelen om någon grupp av fönster var glömt öppet osv. Vi hade ca 30 sektioner men ändå så var det inte ekonomiskt/praktiskt att koppla varje fönster separat utan oftast lade man ihop fönster i samma rum till en sektion för det rummet.

Vi installerade alla magnetkontakterna själva och fördrog alla rör för alla kablar. Ska du leja bort ALLT blir det rejält dyrt med ett så pass avancerat larm. Vårt hade antagligen kostat 75 000-100 000kr om vi lejt bort allt. Även när tomrör och kontakter redan sitter på plats så är det en hel del jobb att koppla ihop allt i ett så passa avancerat larm.

Du ska INTE köpa av de vanliga hemmalarms leverantörerna utan vända dig till en professionell larminstallatör för en så passa avancerad lösning. Sen tycker jag du ska äga ditt larm och fritt kunna koppla det till valfri larmcentral. Du behöver inte heller något årligt serviceavtal. Plocka dit larmfirman när/om det blir något fel. På 14 år fick vi fel på anläggningen 2 ggr. (glappkontakt, trasig givare och trasig rökdetektor) Vilket i slutändan kanske kostade 7000kr totalt. Anslutningen till larmcentral betalade vi ca 1200-1500kr/år för.

Utedetektorer (linjedetektorer) längs fasadväggen ger tyvärr allt för lätt falsklarm för att det ska vara praktiskt i en hemmalösning. Då är det bättre med utekameror som triggas att starta i så fall.

MEN frågan är ju egentligen vad du behöver? Visst ett avancerat larm ger en viss trygghet samtidigt som det ökar risken för både falsklarm och fel. Många gånger klarar man sig med ett betydligt enklare larm med kontakter/sensorer på några strategiska ställen. Visst själva larmet kanske fördröjs några sekunder till maximalt någon enstaka minut men i praktiken har det sällan någon avgörande betydelse.

Numera har vi flyttat och jag är tveksam om vi skulle kosta på så pass avancerat larm igen om vi byggde nytt. Finns så mycket annat som antagligen skulle kännas mer värt att satsa på för oss i så fall.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Vi installerade alla magnetkontakterna själva och fördrog alla rör för alla kablar.
Jag har kollat med fönstertillverkare vad det kostar att få förmonterade magnetkontakter (infällda) och jag tycker det känns dyrt (1000-1200 kr/fönster, ex moms). Kontakterna är ju inte så dyra så jag funderar på om jag kan montera dem sjäv. Jag är dock osäker på om jag riskerar att förstöra något om jag borrar i fönstret. Några tips kring detta?

S skogstomten skrev:
MEN frågan är ju egentligen vad du behöver? Visst ett avancerat larm ger en viss trygghet samtidigt som det ökar risken för både falsklarm och fel. Många gånger klarar man sig med ett betydligt enklare larm med kontakter/sensorer på några strategiska ställen.
Det handlar nog mer om teknikintresse i kombination med kontrollbehov från min sida än om vad vi faktiskt "behöver". :)
 
tommib
Magnetkontakter på alla öppningsbara fönster är en bra idé, inte minst för att man då inte glömmer fönster öppna när man går hemifrån. Du bör dock komplettera med volymskydd i form av PIR av två anledningar. Dels kan man sätta magnetkontakter ur spel om man vet att de är där, dels vill du ha möjligheten att verifiera larm. Med detta menar jag att du vill att en inbrottstjuv ska utlösa flera sektioner så att det inte är någon tvekan om att det är ett äkta larm. En tjuv som går in genom ett fönster löser en sektion. Nästa sektion löser ut när de går ut genom din framdörr eftersom du inte aktiverat bortalåsningen (du ska alltid använda bortalåsningen, utan den är inte låsenheter med bara ett cylinderlås godkända).

Att ha larm som aktiveras av händelser utanför skalskyddet tror jag är dumt och det kommer irritera grannarna. Detektorer utomhus är betydligt mer utsatta för falsklarm än inomhusdetektorer. Ska du ha något så är det väl rörelsedetektion i kamera med händelserapport till dig men trigga ingen siren baserat på det. Belysning och en välplanerad tomt utan gömställen är bättre alla gånger.
 
  • Gilla
mlindsten och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Dels kan man sätta magnetkontakter ur spel om man vet att de är där
Ok, det visste jag inte. Hur gör man det?

tommib tommib skrev:
dels vill du ha möjligheten att verifiera larm. Med detta menar jag att du vill att en inbrottstjuv ska utlösa flera sektioner så att det inte är någon tvekan om att det är ett äkta larm.
Det låter vettigt. Bra input!

tommib tommib skrev:
(du ska alltid använda bortalåsningen, utan den är inte låsenheter med bara ett cylinderlås godkända)
Vad gäller för motorlås? Som jag förstår det har de vanligen ingen bortalåsningsfunktion.

tommib tommib skrev:
Att ha larm som aktiveras av händelser utanför skalskyddet tror jag är dumt och det kommer irritera grannarna. Detektorer utomhus är betydligt mer utsatta för falsklarm än inomhusdetektorer. Ska du ha något så är det väl rörelsedetektion i kamera med händelserapport till dig men trigga ingen siren baserat på det. Belysning och en välplanerad tomt utan gömställen är bättre alla gånger.
I mitt fall är det ett "enskilt läge" (på landet) och det kommer inte att finnas några grannar precis intill. Följaktligen kommer det också gå att "jobba ostört" på hela tomten för eventuella tjuvar, oavsett hur den är planerad. Det går till och med att ta sig dit oupptäckt med bil.
 
Är busenkelt att montera fönsterkontakterna. De har en förmonterad kabel på ett par meters längd. (finns olika) Borrar ett lagom stort hål i karm och fönster mitt emot varandra. Skruva i magnetdelen i själva fönstret och den andra delen med kabeln skruvas i själva karmen. Sen har du ett VP-rör (tomt elrör/slang) fram till karmen "i närheten" där du borrar själva hålet. Drar sen kabeln via fönsterspringan (där drevisoleringen sitter) fram till röret. Röret går sen till en kopplingsdosa i närheten där sladden från kontakten sen kopplas ihop med larmet. Vi hade kopplingsdosorna placerade i kattvinden.

Blir i princip osynligt när fönstret är stängt och när de är öppna ser det ut som skallen på en spårskruv.

Så vi drog alla VP-rör och monterade kontakterna själva och drog kabeln fram till kopplingsdosan. Sen installerade larmfirman därifrån. Magnetkontakterna kostade nog mindre än 100kr styck men vi köpte de från larmfirman så de fick bestämma modell.

Sitter de redan monterat i fönstret så måste de skyddas under fönstermonteringen och kabeln måste du själv fortfarande dra vidare till en kopplingsdosa. Larmfirman visade en gång var/hur de skulle borras fast på våra fönster sen gjorde vi resten. Samma sak med en del andra kablar som vi kunde fördra mellan olika kopplingspunkter. Där man vill ha så få kopplingspunkter som möjligt så det blir fort ganska långa kabeldragningar. Jag var med och hjälpte till hela tiden eftersom det ofta behövs vara två personer då man ska dra kabel. (En drar och en styr in kabeln).

Vi drog de flesta kablarna i kattvindarna och hade sen rör in till kattvindarna från olik håll. Där vi även hade 50mm grova rör in till larmcentralen sen. Du ser den grå lådan längs ner på bilden där de utökade sektionskorten (2 st vita mindre) sitter undertill. Blir fort ganska mycket kablar och kopplingsdosor och grejor när man har den här typen av installation. (De stora vita skåpen ovanför är Lex-Com nätverksskåp).

Ett alternativ om man har ganska begränsad yta (t ex garage) är att den rökfylls vid larm men för en vanlig villa med många rum är det ofta inte ett alternativ. Men i övrigt är det svårt då huset ligger enskilt (Så var det för oss i det hus vi fick inbrott i). Då anar ju tjuven att ingen kommer att dyka upp på ett tag och törs dessutom väsnas en del så då kan de ända ta sig lite tid fastän larmet gått. Ett tips kan vara att ställa upp ett TOMT tungt kassaskåp som "lockbete" (ev fyll det med sten) så att de lägger fokus/tid på att skära upp det eller att de försöker få med sig det oöppnat? Då lägger de kanske sin tid där istället för att söka igenom resten av huset efter värdesaker.

Har du ett garage kan det vara bra med järngaller/stålbom över dörren MEN med dagens batteridrivna maskiner så tar det ändå bara sekunder innan de skurit upp det. Ett annat tips är därför att gömma/låsa in din egen vinkelslip. Är ju dumt att du tillhandahåller verktygen för att sen t ex skära upp kassaskåp/lås.

Vi gjöt även in en fastsättningsögla i garagegrunden. En massiv järnstång (diameter 20-30mm) bockad som en märla. (En lokal smedja bockade till två stycken för 500kr) Sen en tvärgående metallpinne från ett armeringsjärn som stoppades i i borrade hål i pinnarna som stacks in i grunden INNAN gjutningen. Gör det enkelt att låsa fast en moped eller släpvagn med en lämplig klassad kedja/lås så att försäkringsbolaget är nöjd. (Med en vinkelslip så kapar tjuven ändå en sådan kedja ganska snabbt).

MÄRKA sakerna SYNLIGT är också ganska bra när det t ex gäller verktyg, båtmotorer osv. Då finns om inte annat i alla fall bättre möjligheter att de återlämnas om tjuven åker fast under sin stöldräd.

Larmfirman jag använde sätter larm i både banker, köpcentrum mm. De sa precis som tommib att finns inga idiotsäkra larm. Vet man bara hur de sitter och är kopplade så kan man alltid ta sig förbi de eller sätta de ur spel. MEN det är inget man behöver fundera på i en vanlig villa där det vanliga buset knappas har den insiderinformationen, larmkunskapen eller intresset att det är något att ta någon större hänsyn till.

En kamera för att verifiera vad som händer när man inte är själv där är nog det bästa för att inte behöva åka ut på falsklarm eller kunna ringa polisen om man ser att det är skarpt larm. Vi drev butik under 10 år. Bodde 400m därifrån och det var inte kul att åka dit de gånger det larmade. Att t ex möta en påtänd knarkare eller beväpnad inbrottstjuv som känner sig trängd/instängd är inget man vill/ska utsätta sig för.

Metallögla för säkerhetslåsning inbäddad i sten och grus vid en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fönsterkontakt med förmonterad kabel, bestående av en magnetdel och en motpart, isolerad från varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet elskåp med synliga kablar och ett nätverksskåp i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
tommib
M mlindsten skrev:
Ok, det visste jag inte. Hur gör man det?
Med en magnet placerad över kontakten. Hur lätt detta är beror på hur väl MKn är monterad och på vilka sätt man kan komma åt den.

M mlindsten skrev:
Vad gäller för motorlås? Som jag förstår det har de vanligen ingen bortalåsningsfunktion.
Vad menar du med motorlås? Det jag tänker på med motorlås är sådana som vanligen används just för "bortalåsning" av dörrar. Man kan t.ex. använda dem för att låsa nödutgångar när en lokal är tom och pålarmad. Då finns logik i larmsystemet/passersystemet för att förhindra låsning när lokalen är i bruk. Sådana motorlås tar en liten stund på sig att öppna och används vanligen inte på gångdörrar för dagpassage. I sådana dörrar har man istället elslutbleck, det mer klickar till när det öppnar. Allt det elektriska sitter då i dörrkarmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.