Vi har tänkt lägga ett nytt furugolv, typ skurgolv, i vårt gamla hus, byggt 1860. Det nuvarande golvet är mycket slitet, lite knarrigt och delvis lösa bräder, och vi bedömer att det inte går att få snyggt genom att enbart slipas. Hur gör man? Kan vi lägga det nya direkt ovanpå det gamla? Finns det risk för att det knarrar? Ska man lägga någon "filt" mellan? Tacksam för råd.
 
Är det inte läge att lyfta befintligt golv och kolla och ev åtgärda isoleringen, då skulle jag även lägga in det nya golvet och helt skippa det gamla om det inte duger som det är.

Om det är 25 mm eller troligare 34 mm så finns mycket att ta med en golvslip överväg det ..
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Är det inte läge att lyfta befintligt golv och kolla och ev åtgärda isoleringen, då skulle jag även lägga in det nya golvet och helt skippa det gamla om det inte duger som det är.

Om det är 25 mm eller troligare 34 mm så finns mycket att ta med en golvslip överväg det ..
Tack för rådet. Det tål att fundera på. :)
 
Du blir inte av med golvknarr och lösa plankor genom att lägga nytt golv ovanpå. Mer sannolikt blir det värre.

Ett skurgolv behöver inte vara slätt och perfekt som ett modernt lackat golv. Är de gamla plankorna nötta kanske det räcker med att hyvla ned de värsta knölarna med en handhyvel och kanske byta ett par plankor där nötningen är värst. Golv från 1860 brukar vara omkring 2 tum tjocka så det finns att hyvla av. Ett skurgolv behöver som sagt inte vara perfekt i ytan för det hålls inte perfekt mer än några veckor eftersom det inte skyddas mot nötning av något lackskikt.
Jag har hört folk som slipade skurgolv säga att de inte gick att skura rena efteråt. Skiten fastnade i den grova slipade ytan. Förr var skurgolven hyvlade och det ruggar inte upp ytan.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Nu har vi kikat in under en bräda och inser att golvet nog är lagt senare än det ursprungliga, kanske på 70-talet. Det ligger mineralull under och sannolikt det ursprungliga golvet därunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.