Hej,

Jag har ett gammalt timmer härbre som jag skulle vilja utnyttja till något vettigt istället för att bara fungera som "sopstation". Det är knuttimrade väggar drevade med mossa och gammalt vasstak med enkelkupigt tegel ovanpå.  Allt är torrt och i bra skick. Nu skulle jag vilja göra en fungerande gäststuga av detta och skulle behöva lite råd om hur man kan isolera samt panela invändigt utan att riskera skador på grundkonstruktionen. Det skall i huvudsak användas vår/sommar/höst men i bland även på vintern. El finns så det är inga problem att ordna med element. Hur isolererar jag lämpligast väggarna? Taket tänkte jag låta vara och lägga ett nytt innertak ovanpå befintliga takbjälkar.
 
Lerklining ser ju i och för sig kul ut och det blev ju riktigt fint på bilderna. Jag tänkte mig nog ändå något lite "enklare" som är lätt att riva bort om man vill återställa till originalskick. Är dock lite rädd för att bygga in fukt.

Vad tros om att sätta vindpapp mot innersidan på stockarna sen regla upp med isolering och gips. Det borde väl inte innebära några större problem med kondens och dyl. Till skaen hör att stugan troloigtvis bara kommer att behöva vara uppvärmd maxx ett par gånger/år.
 
Det blir nog bra att göra som du tänkt. Med den användningen av rummet är risken för fuktproblem mycket liten.
Hans
 
  • Gilla
Rosö03
  • Laddar…
Hej Svenpe!
Undrar lite över vad du vill ha för stil på ditt härbre. Tror nog att gips kan vara en lösning om du vill ha det enkelt men jag vill varna för att du kommer missa lite av känslan i din byggnad. Ett förslag som fortfarande är enkelt att återställa är följande: Vindpapp mot innersidan på stockarna, regla upp, isolera och slå råspont (om du vill ha riktigt enkelt men kanske inte så tidstypiskt) eller kilsågat (om du vill ha genuint gammalt utseende). Addera grova enkla lister till dörr/fönster och utelämna fönsterbräder. Måla med tempera/linolja eller liknande. Heltäcksfärg eller tunnt spelar mindre roll.

En mellanväg kan vara att gipsa (dölja den med flera lager lumppapp/tidningar etc för att inte få den sterila ytan - före tapetsering / målning) ovan bröstning, lägga riktigt breda bräder (eller kilsågat) nedtill som bröstning.Addera grova enkla lister till dörr/fönster och utelämna fönsterbräder. Måla bröstning med tempera/linolja eller liknande. Heltäcksfärg eller tunnt spelar mindre roll. Ovan kanske stänkmåla eller tapetsera...

Du bör ha fler vägar att gå, och positivt att du tänker på återställandet...
 
  • Gilla
Månen10
  • Laddar…
Hej,

Tack för tips. Var nog inne på något mellanting, typ försöka hitta en tapet av så gammaldags snitt som möjligt. Enkla breda foder och socklar.

Vad tror ni om taket Som det är nu ligger det ett gammalt vass/halm tak med enkupigt tegel på. Jag tänkte låta det vara orört och lägga ett innertak "panel/råspont" direkt på takbjälkarna med isolering ovanpå. Borde väl fungera så länge taket är tätt.

Golvet är riktigt fint ser kilsågat ut. Tyvärr har härbret tidigare fungerat som snickarbod med åtföljande målar/olja/fett stänk på golvet. Är klart tveksam till att slipa eftersom att jag är rädd för att det kommer bli för sterilt nu är golvet härligt mjukt ingånget. Vad finns det för alternativ tror ínte att det räcket med att skura för att få bort fläckarna?

Stort tack för all svar!!!
 
varför isolera väggarna?
Om du bara ska värma det några ggr per år så kan du köpa mycket värme för isoleringspengarna.
Du mister timmrets funktion med fuktighets kompensering.
Du får fönster som sitter innanför väggen,etc etc.

Timmer isolerar bra bara du har ett bra vindskydd tex papp.

Jag hade häftat tjärpapp och därefter tex pärlspont eller ngn skiva tex, tretex (ev motvilligt gips) skippa isoleringen och ingen plast.
Taket är viktigt att isolera kolla på olika trä och pappers fiber tex ecofiber mfl.

Men detta är bara vad jag hade gjort, hoppas att du blir nöjd iallafall men tänk alltid igenom projekten noga och låt det ta tid.

mvh Peter
 
Klokt inlägg, det förra. Glöm inte heller att du kan bättra på drevningen (heter det så?) genom att knacka in lite mer lindrev där du tycker det behövs.
 
håller med de senaste inläggen.
Kan varmt rekommendera Gudmundssons böcker om timmerhus och byggnadsvård. Alla funderingar om bevarande av gamla hus blir besvarade.
 
Nja, jag vet inte om alla frågor blir besvarade men de är bra. Här finns nog ett exempel på delar som inte böckerna hanterar. Exempelvis att klina en tidigare oklinad vägg kan nog verka som historieförfalskning. Däremot att försiktigt montera upp en "ny" vägg ovan den gamla (som lämnas orörd under med listverk och allt och kanske då med isolering innan "nya" väggen) är då mer ärligt, särskilt för rum som får ändrad funktion bör nog detta sätt beaktas. Nog för att man kan komma fram till att klining ändock blir ett alternativ men här finns faktiskt utrymme för ytterligare en bok i serien, kanske en del VI? (lite mer än bara ostkupor och Gysingemodell etc...). Måste slå ett slag för Katalogen Gysinge ger ut (finns det bättre katalog?) och Centrumet i Gysinge...

"Vårda och renovera trähus"- Sören Thurell- tar upp något mer om detta om vägval vid byggnadsvårdsrenovering.

Sen visst, om det nu bara skall användas nån gång om året så kanske inte en tilläggsisolering är motiverad - Härbrets timmertjocklek kanske kan avgöra saken.
 
Visst kan man vara utan isolering i väggarna, men timmerväggar har stor förmåga att lagra värme och kyla. Om man då ska värma upp tillfälligt med elvärme, krävs betydigt mer effekt än om man har lite isolering på insidan.
Tex om man har en väggyta på 30 kvm och ska värma från -10 till +20, krävs det ca 24 kWh för att väggen ska komma i temperaturmässig balans. Sen tillkommer en del för tak och golv också.
Hans
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.