Hej!

Nu fått tillträde till nytt radhus!
Har tidigare startat en tråd där jag benade ut lite frågetecken om att skaffa LVVP istället för dagen oljepanna, som endast drivs med elpatron. LVVP känns som det kan vara en bra grej, kan kanske räkna hem det på 8 år.

Då budget inte håller för en LVVP redan i år, och nästa får vi se, så tänkte jag ställa lite allmäna frågor kring denna CTC panna så jag vet vad jag har att göra med och om ngn har ngt tips på enkla förbättringar på systemet!
Blir mkt frågor då jag kommer från lgh och sluppit bry mig om detta och har absolut nollkoll, men tycker det är kul att lära mig och vill kunna ta hand om det man har på bästa sett! Och kanske finns ngn enkel förbättringspotential?

Först om huset då, 140m2 byggt på 50-talet.
Original fönster etc. Radiatorer av "gammal tjock" stil, säkert original också. Med ett in och ett ut rör.
Finns en termostat i trappan men den ska vara urkopplad enl tidigare ägaren.
Tidigare ägare har haft en förbrukning om
12200kwh (värme)
3200kwh (varmvatten)
Har också en Pelletskamin för stödvärme men de har (enligt dem) mest använt den sporadisk när man varit ute och vill ha varmt när man kommer in.

Nu till pannan! (Bild efter relevant text)
Ett upplyst pannrum med en grön CTC-panna och olika röranslutningar inklusive en expansionskärl och kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På kontrollpanelen ser man elpatronen i mitten som jag förstår det!? Kretskortet ska vara utbytt för ngt år sedan.
Knapparna till höger ska alltså inte justeras då de bara gäller oljan?
Knappen i mitten ska inte heller justeras, så länge vattentemp (till v) håller sig kring 70-72 grader?
När jag varit nere och kikat på pannan har oftast 2,25 eller 4,5kw lyst. Ibland båda?
Kontrollpanel på en CTC 1100 olje- och elpanna med indikatorer och reglage för temperatur och elpatron på 9 kW eller 4,5 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer vad jag förstår är shunten, där temp ut i huset regleras. Drog upp den till "4" nu när det blev lite kallare (-4c) för ngn dag sedan. Antar att man får lära sig själv och gå ner och justera beroende på utetemp då och då, eller finns ngn rekommenderad inställning för dessa? Läste ngt om "shunt automatik" - är det ngt man kan koppla på denna?
Värmesystems shunt med justeringshandtag inställt på 4, monterad på en grön installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer en tryckmätare, där jag antar att trycket för att vattnet ska cirkulera som bäst bör vara kring 1 bar. Denna står lite lägre, fylls det på med kranen/röret som kommer ner uppifrån till vänster på första bilden? Som ser ut att vara invatten till huset. Eller på kranen direkt ovanför kopplad till röda tanken (som gör?)
Måste den ligga vid "exakt" 1 eller är det lite si och så..?
Tryckmätare för värmesystem med röd nål visar under 1 bar, kopplad till kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På pannan ligger denna "dosan" från Honeywell som jag inte vet vad den gör, men det finns en givare utomhus som heter Honeywell också, så antar det är ngn tidigare tempinställning som nu kopplats ur?
En Honeywell Motor M80 styrenhet hålls framför en grönmålad värmepanna, med tekniska specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är i alla fall kopplad till denna väggdosa som har tre utgående mindre sladdar (En av dem till dosan som syns till höger på bilden efter) och en lite tjockare till ett relä Av/På. Annars är det inte kopplat IN i pannan vad jag kan se, så kan jag dra av den det där reläet? Det klickar till ibland.
Kontrollpanel på en CTC värmepanna med anslutna kablar och rör på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kommer vad jag tror är en cirkularionspump, för vattnet som ska pumpas ut i systemet. Den har dock aldrig gjort ngt ljud ifrån sig när jag varit där nere? Kanske är tyst. Men lyser i alla fall grönt...
Cirkulationspump och rörledningar i ett uppvärmningssystem med manuell ventil och tryckmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är själva varmvattenberedaren inne i pannan? Samma vatten som går ut i tappen som i radiatorerna? Eller två separata tankar?

Vad är den "svaga punkten", vad går sönder först? Tänker vad man ska felsöka när det blir kallt i huset...

Ngt annat att tänka på?
Till den som läst såhär långt säger jag TACK! och hoppas ni har ngt smart att lära en nyfiken nybliven husägare.
 
VV tillverkas i pannan. under locket på framsidan sitter det en växlare och en pump. pumpen startar av en flödesvakt när du börjar tappa VV. På bild 5 har du en shuntmotor och den ska sitta på shunten bild 3, varför är den inte där, kan vara att reglering är trasig. I övrigt har du manualen för pannan.
 
J jonaserik skrev:
På bild 5 har du en shuntmotor och den ska sitta på shunten bild 3, varför är den inte där, kan vara att reglering är trasig.
Tack för svar!

Intressant med shunt motor, är det vad man läst är en "shunt automatik"
Alltså att den ställer shunten beroende på värdet i termostaten?
Samma shunt som redan sitter där, eller behövs kopplas om? Svårt att sätta tillbaka?
Förra ägarna hade kopplat ur termostaten, då den inte enligt dem inte fungerade tillfredsställande. (Ser ju rätt gammal ut?)
 
Jepp shuntautomatik för att hålla värmen, på en skön nivå i huset utan behöva springa upp och ner för att ändra
manuellt, vet du vad var som inte fungerade, Motor eller grejen på väggen
 
Öppna locket på den svarta dosan på väggen och fota så allt syns.
 
J jonaserik skrev:
Öppna locket på den svarta dosan på väggen och fota så allt syns.
Ok här kommer den!
Tidigare ägaren sa att de kopplade ur den då de inte tyckte att den gjorde så bra jobb. Kanske inte fick till de där "kurvorna" jag läst om?

Öppen eldosa med ett kretskort, omkopplare och anslutna kablar för uppvärmningssystem, nära en Honeywell anordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översikt vad som är inkopplat. En tråd ner till en mätare på vad jag antar är utgående vatten till elementen. Framledningstemp? Bara en dosa, ingen display på den, så ser inte tempen. Och en fetare tråd till shuntmotorn.
Och två smala trådar uppåt, vilket verkar vara en till termostaten och en till utegivare.
Men varför det kraftiga relä bredvid? Och varför är det fortfarande påslaget? Verkar som sagt inte gå mer än till denna Albin väggdosa.
Öppnad väggmonterad eldosa med styrsystem för värme, kablar och komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmesystem i källare med kopparledningar, väggdosa, shuntmotor och termostat utan display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En till bild på shunten och Honeywell automatiken. Verkar mkt riktigt ha suttit skruvad på och styrt den manuella armen.
Hand som håller en äldre väggdosa nära en shuntmotor och ledningar i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så en bild på termostaten i trappen vid hallen.
Äldre väggmonterad termostat med display och knappar, visar tid och temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser som sagt lite gammalt ut detta. Är det ngt lätt att byta ut? (Om nu detta inte är så bra) För bättre/enklare inställningar. Kanske en trådlös termostat att sätta på annat lämpligare ställe än vid hallen? Hallen är ganska varm då varmvattenledningar går genom golvet, samt en radiator. Kanske därför de fick dåligt resultat
 
Den i hallen är nog en lite mer softigerad av äldre typ reglering, med nattsänkning,tidstyrning + lite annat, lyser den i displayen. Tänker mera på det med "" inte fungera "" troligtvis kan det vara så att själva regleringen inte är vad den ska. Motorn om den fungerar kan kopplas in på vilken reglering som helst som ger 230V ut, kablarna finns för ute och fram, var landet är du.

Edit . Jag skulle kasta ut den i hallen och svarta lådan på väggen och se om det gick att hitta kanske en beg reglercentral för 230 V.
 
J jonaserik skrev:
Tänker mera på det med "" inte fungera "" troligtvis kan det vara så att själva regleringen inte är vad den ska.
Ja, mkt möjligt. Förstod det som sagt att den fysiskt fungerade, men att de inte blev nöjda med resultatet. Men kan bero på att termostaten sitter i trappen upp från hallen, och det är ganska varmt i hallen då det finns både element och "golvvärme" av varmvattenrören som verkar gå där.
Skärmen på termostaten är aktiv och reagerar vid klick. Antar eftersom relät bredvid svarta dosan i pannrummet är påslaget?

J jonaserik skrev:
Edit . Jag skulle kasta ut den i hallen och svarta lådan på väggen och se om det gick att hitta kanske en beg reglercentral för 230 V.
Menar du typ en sån här?
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/thermomatic-ec-home.html
eller
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/thermomatic-ec-home-wl.html (trådlös)

Man kan alltså kringå svarta lådan på väggen och koppla denna direkt på shunten som jag förstår det. (Om den passar på CTC1100 - får kollas upp vilken reglerare som passar och är bäst för ändamålet) Har jag också den trådlösa varianten så borde det funka att sätta den på bättre ställe.

Och försöker mig att dubbelkolla en fråga från första inlägget också, om du har koll på trycket i vattenledningarna.
Den står ju nu på ca 0,8 istället för pinnen vid 1bar. Är det ett problem som leder till ineffektivitet (och onödigt dyrt) ?
 
Först det med trycket, normalt, kan stiga när pannvattnet antager en temp om 85 C , gör inget även det är normalt. Angående shuntregleringen, svårt att säga på avstånd. om det inte var till fylles tidigare med den i hallen ( det är en extra tillbehör ) så behövs den inte, du alltid ha jämn temp 24/7 i huset. Nattsänkning är av ondo.
Dom ledningar som går ut från svarta lådan, en ska gå till utgivaren och en ska sitta på det rör som går ut till elementen ( minst 40 cm från shunten så vattnet hinner blandas, ) den eller dom ledningar som går till hallen han du skrota.troligtvis.
Finns det ett kopplingsschema på lockets insida för svarta lådan.
 
Odlmag Odlmag skrev:
Ok här kommer den!
Tidigare ägaren sa att de kopplade ur den då de inte tyckte att den gjorde så bra jobb. Kanske inte fick till de där "kurvorna" jag läst om?

[bild]

Översikt vad som är inkopplat. En tråd ner till en mätare på vad jag antar är utgående vatten till elementen. Framledningstemp? Bara en dosa, ingen display på den, så ser inte tempen. Och en fetare tråd till shuntmotorn.
Och två smala trådar uppåt, vilket verkar vara en till termostaten och en till utegivare.
Men varför det kraftiga relä bredvid? Och varför är det fortfarande påslaget? Verkar som sagt inte gå mer än till denna Albin väggdosa.
[bild]
[bild]

En till bild på shunten och Honeywell automatiken. Verkar mkt riktigt ha suttit skruvad på och styrt den manuella armen.
[bild]

Och så en bild på termostaten i trappen vid hallen.
[bild]

Ser som sagt lite gammalt ut detta. Är det ngt lätt att byta ut? (Om nu detta inte är så bra) För bättre/enklare inställningar. Kanske en trådlös termostat att sätta på annat lämpligare ställe än vid hallen? Hallen är ganska varm då varmvattenledningar går genom golvet, samt en radiator. Kanske därför de fick dåligt resultat
Intresserad av honeywellmotorn, eller mer precis armen som styr shunten. Min har gått av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.