Vi har en konstaterad fuktskada i ett badrum och har blivit beviljade ersättning för detta av vårt försäkringsbolag (if).

Vi har nu två alternativ;
  • Försäkringsbolagets entreprenör återställer skadan och fakturerar oss sedan för självrisk och egna kostnader (åldersavdrag)
  • Vi får en kontantersättning som motsvarar det belopp som det kostat om försäkringsbolagets entreprenör hade åtgärdat skadan. Då betalas inledningsvis 70% av summan ut, och när allt är färdigt, och om kostnaderna är mer än det utbetalda beloppet så ska vi skicka in underlag på dessa utlägg till försäkringsbolaget som sedan betalat ut resterande utlägg (upp till den beviljade ersättningen).

    Vilket av alternativen brukar vara mest fördelaktigt att välja?

    Vi har förstått att vi inte kan söka ROT för det som gäller försäkringsärendet, men vi vill passa på att göra en del förbättringar/förändringar i badrummet, och för det kan vi söka ROT? Hur går det isf till om vi väljer egen hantverkare? Två separata fakturor? Och om vi väljer försäkringsbolagets entreprenör, då blir det också en separat faktura för förbättrings-delen?

    Är det rimligt att egen hantverkare kan ligga på ungefär samma pris som försäkringsbolagets? Blir det svårt att få ut resterande belopp om man väljer egen hantverkare?
 
Det är svårt att säga vilket som är mest fördelaktigt i och med att ni vill göra vissa förbättringar också. Vi fick en fuktskada i källaren en gång och då åtgärdade försäkringsbolagets hantverkare, viket var väldigt praktiskt och bekymmersfritt.

Jag tror nog att en egen hantverkare kan ligga på samma pris som försäkringsbolagets, men du vet ju inte om du inte tar in offerter och jämför. Hade jag varit försäkringsbolaget så hade jag inte accepterat att hantverkaren gör tillägg utöver skadan, men du kan ju kontakta dem och fråga om de brukar göra så.
 
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Hade jag varit försäkringsbolaget så hade jag inte accepterat att hantverkaren gör tillägg utöver skadan, men du kan ju kontakta dem och fråga om de brukar göra så.
Det har inte varit några konstigheter de gånger vi använt hantverkare som anvisats av försäkringsbolaget.
Formellt sett är man själv fortfarande beställare, skillnaden mot att anlita någon annan är egentligen bara att de sköter regleringen av försäkringsersättningen mot försäkringsbolaget. Ja, förutom att man inte valt hantverkaren själv då.

Nackdelen är att försäkringsbolaget förmodligen inte kommer att ta något särskilt ansvar om det blir knas av någon anledning. Finns ett par skräckhistorier här på BH.

Har man någon "hussnickare" som man har bra relation till, eller om man tänker göra arbetet själv skulle jag överväga att ta pengarna. Men om man skall leta efter hantverkare på stan kan det nog vara bättre att ta den försäkringsbolaget anvisar.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
L LinaRosaHus skrev:
Är det rimligt att egen hantverkare kan ligga på ungefär samma pris som försäkringsbolagets
troligen inte eftersom försäkringsbolagat brukar ha avtal med sina hantverkare med lägra pris än vad en firma utan avtal tar ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.