Nissens
T tobius skrev:
Nej! Jag förstår dig! Jag borde absolut tagit dit någon ingenjör eller byggfirma. Men pappa föreslog sin kompis och jag gick med på det. Det kändes bra när flera snickare samt en ingenjör sagt att den inte är bärande. Jag tänker att konsekvenserna troligtvis hade blivit värre om jag lät den förfallna väggen vara om den nu skulle vara bärande. Jag vet inte om sprickor kan uppstå ett halvår i efterhand för att en vägg med en bättre bärighet byggts?
Nej, du skulle kollat med föreningen först. Det är deras byggnad du grejat med..
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T tobius skrev:
Ja, tror dock att det var småsprickor i väggen alldeles i hörnet. Kan ha blivit vibrationer från slagborren, väggen kanske sjönk lite? Eller så var de där innan...
Eller också var sprickorna där innan...
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, du skulle kollat med föreningen först. Det är deras byggnad du grejat med..
T tobius skrev:
Tack för alla tips om att lägga ut ritningar! Det är alltså väggen mellan ”rummen” som är utbytt. Jag kollade med vårt ordförande innan rivning, hon sa att det var okej om jag kollade upp att den inte var bärande.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Mina två cent: En bärande vägg är en vägg som har en dimensionering och funktion. (lättsvenska)
Det betyder inte att att icke bärande väggar inte tar upp last.
- Bara att huset klarar sig utan de väggarna.
Så visst kan saker bli mer rörliga om en ickebärande vägg försvinner.

Alltså, om man stampar in en mellanvägg så den sitter stumt mellan golv o tak,
så kommer den att öka 'styvheten' . Men den behövs inte.
 
  • Gilla
Igen och 11 till
  • Laddar…
Jag har också har nå sprickor runt en dörr. Kanske är från din borr eller från att barnen slår i dörren eller bara att trä torkar :S

Kan du skicka din pappa ;)
 
  • Sprickor i väggen runt en dörrkarm, eventuellt orsakade av borrning eller slag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
leffeisala och 22 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, du skulle kollat med föreningen först. Det är deras byggnad du grejat med..
Absolut! Jag gjorde det, det var okej om jag kollade upp om väggen var bärande. Tyvärr är det inte många byggnadstekniskt kunniga i detta hus.
 
  • Gilla
TechChad och 3 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Jag har också har nå sprickor runt en dörr. Kanske är från din borr eller från att barnen slår i dörren eller bara att trä torkar :S

Kan du skicka din pappa ;)
Haha, han är tillräckligt leds på min lägenhet
 
  • Gilla
Icaros och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu pratat med min grannar igen. Nu säger de att det mest är ytterväggen som det är sprickor i. Och att det är något med elementet. De tycker inte alls att det är mitt fel, utan de undrar snarare om det är föreningens ansvar att ta in en jurist och besiktningsman. Snurrigt värre detta...
 
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå. Vilken våning bor du på ? Vart bor din granne och vilken våning ?
 
U
Med tanke på hur ranglig din vägg verkade vara innan så är jag tveksam till att den klarat ta upp någon last faktiskt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Jag har svårt att förstå. Vilken våning bor du på ? Vart bor din granne och vilken våning ?
Jag snurrar också till det kanske . Jag bor på första våningen och grannen bor över mig
 
  • Gilla
Jonas786
  • Laddar…
H
Är nog helt vanliga sättningar i huset utifrån att det rör sig. Om din granne är orolig, så får han prata med föreningen som får ta in en besiktningsman. Sen får föreningen ta och göra åtgärder åt huset om det skulle behövas.

Men att det skulle ha något med din vägg att göra känns ganska långsökt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
H Hazze23 skrev:
Är nog helt vanliga sättningar i huset utifrån att det rör sig. Om din granne är orolig, så får han prata med föreningen som får ta in en besiktningsman. Sen får föreningen ta och göra åtgärder åt huset om det skulle behövas.

Men att det skulle ha något med din vägg att göra känns ganska långsökt.
Okej tack! Ja det kanske är föreningen som ska undersöka saken ändå.
 
Jag har nu fått bilder på sprickorna. Pappa som är målare har tittat på dem. Det verkar som att det är gamla överspacklade sprickor som har ”kommit tillbaka” igen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
T tobius skrev:
Jag har nu fått bilder på sprickorna. Pappa som är målare har tittat på dem. Det verkar som att det är gamla överspacklade sprickor som har ”kommit tillbaka” igen.
 
  • En spricka i en vit vägg som går från taket ner mot golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vitmålad vägg med en vertikal spricka och spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.