Hejsan alla där ute.

Jag kände att detta kankse var ett bra ställe att ställa en fråga innan jag tar in en snickare att kika. Ni har ju så bra tips på vart man kan vända sig om det skulle behövas.

Huset vi bor i är en gammal dräng stuga som är timmerbalkar/stock, ända nerifrån och upp till där taket börjar (liggandes) och det är byggt nånstans omkring början av 1900-talet.

Jo, då till min stora förundring ang detta med timmerbalkar/stockar.(rätta mig gärna om jag har fel)
Tidigare ägare av vårat hus har satt upp en typ en stötta i form av lite blandat virke plus stockar. (i vardagsrummet).
Dom tyckte det knakade när man gick på övervåningen (är 1,1/2 plan med snedtak på övervåning, inredd gammal kallvind).

Dom längsgående stockarna är "insågade" eller vad man nu kallar det i själva ytterväggen.(bild på det med) Längden på dom är ca 4,8 m som är synligt i taket.

Jag undrar då om jag kan ta bort denna stötta i vardagsrummet eller behöver jag "säkra upp" på något vis?

Tackar för alla tips och tricks jag kan få.
Men krävs det så ringer jag givetvis snickare som får titta på det för en bedömning.

Jag bifogar lite bilder ( strunta i stöket runt omkring ) så kanske en klok själ har nått bra svar.
 
  • Stödstruktur av blandat virke och stockar i ett vardagsrum med synliga timmerbalkar i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av ett vardagsrum i en drängstuga med synliga timmerbalkar i taket och en blandad stötta i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En insågad timmerbalk i en vitmålad vägg ovanför ett fönster med lila gardiner, diskussion om borttagning av stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer få ett "gungigare" golv på övervåningen om du tar bort stöttan/stöttorna. Men allt beror väl på hur mycket gung ni kan leva med på övervåningen? Alternativt ersätter du stöttorna med en balk(limträ) i mitten under golvbjälkarna som infästes i väggen på något bra sätt...
 
Ö öringen skrev:
Du kommer få ett "gungigare" golv på övervåningen om du tar bort stöttan/stöttorna. Men allt beror väl på hur mycket gung ni kan leva med på övervåningen? Alternativt ersätter du stöttorna med en balk(limträ) i mitten under golvbjälkarna som infästes i väggen på något bra sätt...

Ok, jo det kan jag tänka mig.
Det är ju lite gungit idag som det är, men absolut inget som stör, då det är endast sovrum där uppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.