Hej,

Mina föräldrar är på väg att byta ut sin gamla köksfläkt, en futurum från tidiga 90talet mot en Franke 215 med samma dimensioner, skruvhål osv. När vi tog bort den gamla kökfsfläkten märkte jag att de fyra hålen som är ovanför kökfsfläkten och kökfsfläkten skruvas i är stora, Jag menar inte att de är strippade, utan verklten en eller två storlekar större. Skruvarna kommer inte att bita i dem. Vet inte hur man hade installerat den gamla kökfsfläkten men jag misstänker att de måste ha fyllt i hålen med något som de senare skruvade in kökfsfläkten i. Måste ha pulveriserats för i hålen syns inget. De stora hålen kanske har varit där sen huset byggdes (sena 60-talet). Hur som helst, hur ska jag på bästa/enklaste sätt få skruvarna att fästa i hålen? Ska jag fylla dem med något? Läst lite om att man kan fylla hålen med trälim och sen peta in tandpetare så de fyller i hålen för att senare skruva in skruvarna.. Är det en bra metod? kommer det att hålla? Ska man fylla med något härdande medel istället? Läste om någon elastic plastic.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Griffeltavlan
Sätt vinkeljärn på ovansidan. Akta du skruvar i trafon. Den är på högersida uppifrån.
 
Läste att dessa puttys är bra för att fylla hål men inte så bra att skruva i dem senare? de kan pulveriseras och skruven kan inte ta i?

Angående vinkeljärn.. det kan jag testa... Ok jag ska vara försiktig när jag skruvar i så jag inte skruvar i något annat. Men jag trodde att inne i kökfsläkten är det en "kanal" för skruven så den går rätt upp? Så var det med den gamla. Det finns väl inte risk för att skruven tappas i fläkten?
 
Griffeltavlan
S Shompis skrev:
Läste att dessa puttys är bra för att fylla hål men inte så bra att skruva i dem senare? de kan pulveriseras och skruven kan inte ta i?

Angående vinkeljärn.. det kan jag testa... Ok jag ska vara försiktig när jag skruvar i så jag inte skruvar i något annat. Men jag trodde att inne i kökfsläkten är det en "kanal" för skruven så den går rätt upp? Så var det med den gamla. Det finns väl inte risk för att skruven tappas i fläkten?
Det är lugnt med skruvar. Använd korta plåtskruv, självborrande. Men till stommarna använder du montageskruv eller gipsskivor typ. Jag brukar sätta 2 vinkeljärn i bakkant och 2 i framkant. Glöm inte att mäta var kryddhyllan hamnar så du inte sätter vinkeljärnen där. Även så du inte sätter fläkt för högt/lågt.
 
Griffeltavlan
S Shompis skrev:
Läste att dessa puttys är bra för att fylla hål men inte så bra att skruva i dem senare? de kan pulveriseras och skruven kan inte ta i?

Angående vinkeljärn.. det kan jag testa... Ok jag ska vara försiktig när jag skruvar i så jag inte skruvar i något annat. Men jag trodde att inne i kökfsläkten är det en "kanal" för skruven så den går rätt upp? Så var det med den gamla. Det finns väl inte risk för att skruven tappas i fläkten?
Trafos placering på bilden :D
 
  • Teknisk ritning med mått och markering för trafos placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.