Tomture61 Tomture61 skrev:
Tänk på att fogen mellan plattorna inte är vattentät , vatten kan leta sig ut till väggarna under klinkers .
Ja, jag har satt en sockel och mjukfog mellan golv och sockel, samt en bit in mellan plattorna. Har funkat hittills iaf. Det är lite fall på platta 1-2 närmast
Väggen så att vattnet inte går ända ut till väggen om det inte är väldigt mycket vatten. Under är det två lager primer på betongen.

Huvudproblemet är att man får skrapa och suga ut vattnet för hand då det inte tar vägen någonstans och svårt att hitta en garanterat torr fläck att ställa något på golvet
 
A Argastesnickaren skrev:
Har precis byggt klart mitt hus med tillhörande garage.
Ville ha tre stycken brunnar som jag fick nej på.
En under varje bil och en under värmepumpen.
På en direkt fråga varför så blev svaret att man gör inte så.
Detta var byggnadsnämnden som vid fortsätta frågor hänvisade till miljönämnden.
Samma svar där att så gör man inte.
Då jag är rätt envis av mig så ville jag ha svar på varför då jag inte ville ha allt vatten i huset som blir vintertid.
Det slutade med att dom hade inget stöd för det utan bara rent allmänt sa nej.
På frågan om vad som händer om jag monterade brunnarna så blev svaret att dom inte kunde stoppa det utan bara att dom inte tycker det är lämpligt.
Fick också svaret att dom inte kunde kräva oljeavskiljare då kostnaden var för hög i ett privat garage som inte används yrkesmässigt.
Jag fick också nej på golvbrunn, många i samma situation utan lösning. Först skulle jag få fall ut från garaget men det blev inte så heller.
 
Jag byggde mitt garage utan brunn eftersom jag inte skulle tvätta bil där, sen blev jag påmind om smältvattnet. Det löste jag genom att helt enkelt borra ett hål i plattan (4 försök innan jag kom förbi armeringen:) Limmade i ett rör som leder vattnet under isoleringen. Fungerar jättebra, blir det stopp i det får jag väl borra bort plaströret och limma dit ett nytt
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Borrade du bara rakt ner då? O sen en pipa avloppsrör som bara går ner i marken?
 
Rakt ner med typ 16 mm, sedan limmade i ett plaströr som passade så att vattnet hamnade under frigoliten och ner i singelbädden
 
  • Gilla
Marre E
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Rakt ner med typ 16 mm, sedan limmade i ett plaströr som passade så att vattnet hamnade under frigoliten och ner i singelbädden
Intressant ide. Får väll läggas in i listan.
Igår t.ex så tog vi inte in nån bil i garaget i detta snö då jag visste hur illa det skulle bli senare. Så jag måste hitta nån lösning.
 
Jag borstade av allt innan vi körde in :) Jävla jobb men vafan, det lilla vattnet som blev kvar torkade av värmen.

Lite sugen på att slipa upp 2 st sidorännor i plattan så det samlas där o dunstar/man kan suga upp det sen.
 
Följer denna tråd då jag har ett garage på 47kvm med samma problem. :'(
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Är det helt nödvändigt att köra in bilen i garaget när det är som mest snö? Går det att låta bilen stå ute så behöver man inte lägga tid/pengar alls:p

Lägger fram några idéer som dök upp.
Om bilen måste in i garaget så kan man borsta av bilen noga innan man kör in och minska mängden snö som kommer in.
Att blåsa bort snö med tryckluft funkar bra också och går ganska fort.

Bor man nära en fordonstvätt kan man tvätta av bilen innan, det kanske minskar mängden vatten som kommer in i garaget?

Köp en Nilfisk Buddy II 18 T grovdammsugare för 800kr. Går att suga upp vatten med den, man kommer åt under bilen och tar 1-2min att dammsuga under och runt om bilen. Tanken rymmer ca 18Liter och töms enkelt.

Hyr en betongsåg och såga ett eller två spår under bilen och ut mot porten till någon ränna eller dylikt.

Om man vet hur det är byggt under plattan och om det är byggt med makadam/stenkross så borde det gå att borra något hål där man vet att vatten brukar lägga sig så rinner vattnet iväg. Det lilla flödet och mängden vatten som avleds borde inte kunna orsaka problem, iallafall inte vad jag läst i andra trådar där man gjort så.


Skaffa en plastmatta för garaget med kanter på och skyffla ut vattnet. Mattan behöver man kanske bara ha framme vintertid. Länk till bild.

https://www.google.com/imgres?imgur...WTuBFM&w=474&h=632&itg=1&hl=sv&source=sh/x/im

Värme och en avfuktare kan vara en god idé.
Med avfuktare ska ventilationen vara stängd.

Somsagt några tankar, kanske funkar för någon
 
Tack för din tid och tankar.
Här får du mina svar


N Nyfiknast skrev:
Är det helt nödvändigt att köra in bilen i garaget när det är som mest snö? Går det att låta bilen stå ute så behöver man inte lägga tid/pengar alls[bild]


Nödvändig: Nej.

Viktigt/bra att ha: YES. Hela meningen med garage är ju att ha bilen där och skydda den från snö m.m.


Denna morgon stod jag och skrapa i över 10min och lyckades även ta sönder min torkarblad som satt fast (1.4L motor så det tar ett tag och värme upp den i -15c).




Lägger fram några idéer som dök upp.

Om bilen måste in i garaget så kan man borsta av bilen noga innan man kör in och minska mängden snö som kommer in.

Att blåsa bort snö med tryckluft funkar bra också och går ganska fort.


Borste används men får inte bort allt. Tar en del tid de med och kommer man hem efter en lång härlig arbetsdag, hungrig dessutom så är det sista man vill och orkar med.

Bor man nära en fordonstvätt kan man tvätta av bilen innan, det kanske minskar mängden vatten som kommer in i garaget?


Nära fordonstvätt = Nej 18km enligt nav enkel resa. bor utanför staden


Köp en Nilfisk Buddy II 18 T grovdammsugare för 800kr. Går att suga upp vatten med den, man kommer åt under bilen och tar 1-2min att dammsuga under och runt om bilen. Tanken rymmer ca 18Liter och töms enkelt.

Har 2 st grovdammsugare. Testade flera gånger. Men Tidskrävande, fyllde ca 25L vid ett tillfälle och hade bara lyckats få bort halva vattnet ifrån garaget. Svårt att komma åt platser under bilen. Inget hållbart i långa loppet.

Hyr en betongsåg och såga ett eller två spår under bilen och ut mot porten till någon ränna eller dylikt.

Haft tanken. Men fall behövs + om vattnet skall ledas ut direkt så fryser det fast utanför.

Om man vet hur det är byggt under plattan och om det är byggt med makadam/stenkross så borde det gå att borra något hål där man vet att vatten brukar lägga sig så rinner vattnet iväg. Det lilla flödet och mängden vatten som avleds borde inte kunna orsaka problem, iallafall inte vad jag läst i andra trådar där man gjort så.

Tyvärr vet ej. Och hade jag varit första ägaren skulle jag aldrig byggt ett garage på detta vis.

Skaffa en plastmatta för garaget med kanter på och skyffla ut vattnet. Mattan behöver man kanske bara ha framme vintertid. Länk till bild.


[länk]

Har ej testat just denna matta. Men kan nämna att jag köpte Julas bilmatta och med dubbdäck så håller dem ej + skapar mer skador under med fuktbildning och smuts än nytta om du frågar mig.

Värme och en avfuktare kan vara en god idé.

Värme finns en mindre/billigare luftvärmepump som sattes dit utav tidigare ägare. Använder den endast om jag skall stå själv i garaget vintertid.


Testade i 3 dygn att ha på den + en avfuktare woods SV22F. Effektivitet vs kostnad är ej hållbart.

Nu står avfukatren på 24/7. Men i verkligheten så klarar den inte av fukten då den inte lyckas få ner den nåt märkbar ensam + stänger av sig vid +4g


Den är effektivare vid plusgrader eller med värmaren på. Men som sagt är den en kostnadsfråga + det torkar inte vattnet hellre som man tror.


Hur jag än vänder och vrider så behövs det fall + ränna som skall ledas ut. Men frågan kvarstår om hur i verkligheten och vilka kostnader vi pratar om.

Med avfuktare ska ventilationen vara stängd.

Ej testat att ha ventilationen stängd. Men lite svårt i praktiken också då det är 3 st till/frånluftsventiler/ventilgaller i garaget som inte går att stänga.

Somsagt några tankar, kanske funkar för någon (Tack åter)
 
J John.76 skrev:
Tack för din tid och tankar.
Här får du mina svar
Skam den som ger sig. Finns alltid en lösning det gäller bara att hitta den.

Har hört att bilen rostar fortare om man kör in och ut den i garaget vintertid då det blir kondens som letar sig in överallt. Googlade hastigt någon sekund och hittade flera trådar om detta där många verkar ha denna uppfattning, hur det rent faktamässigt är låter jag vara osagt.
Har man en relativt ny bil är rost kanske inte något större problem. Men visst är det bekvämt att sätta sig i en varm bil, slippa skrapa rutan och med ett knapptryck öppna garageporten och åka iväg.
Att skrapa rutan i minus 15 längtar man knappast till. Skulle det gå att ha en kupévärmare i bilen? Eller dra en kabel till en fläkt och stänga dörren utan att skada kabeln.
När det är konstant minus så fungerar mina backsensorer men blir det plus eller om jag ställer bilen i garaget så börjar dom trilskas, tror det är fukt i en av dom.

Har du någon kompressor över 2hk så kan du blåsa av en del rätt fort och slippa stå med borste som dessutom repar lacken. Sedan 2år så rör jag aldrig bilen vid tvätt eller borstar snön och polerar/vaxar bilen 1 gång per år och den ser mycket fin ut i lacken och saker fastnar inte lika lätt.

Går det inte att komma åt under bilen med grovdammsugare? Om man böjer sig ned lite och testar på båda sidor så borde man komma åt rätt bra? Skulle du få det att funka så är det den överlägset snabbaste och billigaste lösningen men kräver ju lite arbete.

Den avfuktare jag har fungerar bättre ju högre temperatur. Tror den levererar 100% vid 30 plus, 70% vid 25 plus. Finns säkert olika sorters avfuktare som är olika bra vid kyla men ju varmare ju mer fukt kan luften bära.
Eftersom att en avfuktare tar fukten i luften vill man inte ventilera in ny luft, det blir som att ställa avfuktaren utomhus så att säga.


Den bästa idén jag får fram nu är att såga 2-3 spår under bilen i den riktning bilen står och dra 1-3 snitt mellan dom så det blir lite av ett rutnät. Vet inte hur djupt eller brett som är lämplig men låt säga 1cm brett och 3cm djupt för sakens skull.
Dessa leds sen inte ut mot garageporten då det fryser där och funktionen sätts ur spel.
Istället leds dom in i garaget till något av följande. En avlång rektangel på 10x10x100cm = 10L och över den lägger du ett galler med en liten öppning för en pump som pumpar vattnet till ett plastfat. När fatet är fullt efter 1-2 veckor pumpar du ut det vart du vill.
Eller så leder du vattnet till ett hål på 10x10x100cm som du fått hjälp med att borra. Antingen rinner vattnet undan i hålet eller så sätter du pumpslangen där.

Bodde i ett äldre hus som liten med ett stort valv i källaren och när det regnade så var det ca 50st strålar från väggarna som fyllde källaren rätt fort med upp mot 30cm vatten och farsan borrade ett hål och sågade en ränna mot hålet och satte en biltema pump i hålet och efter det behövde man inte gummistövlar i källaren, bara paraply.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
J John.76 skrev:
Har 2 st grovdammsugare. Testade flera gånger. Men Tidskrävande, fyllde ca 25L vid ett tillfälle och hade bara lyckats få bort halva vattnet ifrån garaget. Svårt att komma åt platser under bilen. Inget hållbart i långa loppet.
25 liter vatten och hälften var kvar? Hur mycket snö var det på den bilen när du körde in den i garaget???

Hos oss står bilarna alltid i carport vilket för det mesta inte ger något skrapande. Garaget utnyttjas bara när något behöver "meckas".
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
R roli skrev:
25 liter vatten och hälften var kvar? Hur mycket snö var det på den bilen när du körde in den i garaget???

Hos oss står bilarna alltid i carport vilket för det mesta inte ger något skrapande. Garaget utnyttjas bara när något behöver "meckas".

Dubbelgarage = 2 bilar = mer vatten
Carport vart jag nekad bygglov på. Men tror ändå att det inte skulle hjälpa mycket här då det blåser oftast när det snöar och bor på högre mark. Märker de på vår entré där det är täckt med snö fast man har ett tak ovan entrén.

ta bort snö från karossen, tak m.m med borste är inget jag gör. Fönster, stänkskydd Ja.. Men resten vågar/vill jag inte ta bort med borstar m.m för att ej repa bilen. idag som ett exempel började jag jobbet kl 7,30 och kom hem vid 17. inget kontorsjobb som en del. så ingen långvarig lösning att skrapa snö ifrån bilen när man kommer hem trött och hungrig och stått hela dagen. Har köpt ett hus med garage för att ha en "varm" bil på morg. Så kortfattat Jag skall hitta en lösning för detta. Vill någon sitta dagligen och skrapa bilen/borsta eller ta bort det med att få ut en kompressor och blåsa så är det ett fritt land.
 
Tror lösningen ser olika ut i olika delar av landet. Vi har golvbrunn men fel fall på plattan. Har testat olika "enkla" lösningar under 10års tid men inget funkar när vädret varit som senaste månaderna.

Först en dryg meter snö och sedan -10 till -25 i några veckor.
Antingen har man en isolerad platta med värme i garaget eller så har man en iskaka på garagegolvet tills våren kommer. Värmen viktigare än golvbrunnen eftersom vattnet varken rinner eller torkar när det är fruset/kallt.

Att blåsa av bilen med tryckluft eller damsuga under bilen m.m. är säkert välment men tanken är skrattretande, att stå med kompressorn i en snöstorm på en antagligen oskottad yta med 1 - 2dm snö på låter som något från "bäst i test".
 
  • Gilla
John.76
  • Laddar…
J John.76 skrev:
Dubbelgarage = 2 bilar = mer vatten
Carport vart jag nekad bygglov på. Men tror ändå att det inte skulle hjälpa mycket här då det blåser oftast när det snöar och bor på högre mark. Märker de på vår entré där det är täckt med snö fast man har ett tak ovan entrén.

ta bort snö från karossen, tak m.m med borste är inget jag gör. Fönster, stänkskydd Ja.. Men resten vågar/vill jag inte ta bort med borstar m.m för att ej repa bilen. idag som ett exempel började jag jobbet kl 7,30 och kom hem vid 17. inget kontorsjobb som en del. så ingen långvarig lösning att skrapa snö ifrån bilen när man kommer hem trött och hungrig och stått hela dagen. Har köpt ett hus med garage för att ha en "varm" bil på morg. Så kortfattat Jag skall hitta en lösning för detta. Vill någon sitta dagligen och skrapa bilen/borsta eller ta bort det med att få ut en kompressor och blåsa så är det ett fritt land.
Hur ser det ut med kupévärmare?
Jag har 24m slangupprullare så det går smidigt att blåsa av bilen, har ganska okej tryck också.
Har du inga större önskemål än att ha en varm bil på morgonen och du har ett dubbelgarage att disponera så självfallet går det att lösa.
Är pengar inget bekymmer så ring hantverkare och säg ditt problem och avsluta med " Lös det bara" så är problemet ur världen.
Har du möjlighet/kunskap att göra något själv så hjälper vi till att hitta en lösning t.ex såga ett par spår som leds till en grop?
Kan du bidra med någon bild så blir det lättare att komma på något/rita upp en möjlig lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.