Hej behöver köpa vägguttag mm för elinstallation. Tycker det är en djungel med alla märken och kvaliteter. Vart brukar ni beställa/köpa ifrån? Hört att jula och Biltemas inte är så bra och schnieder är superdyrt.

Hittat ett märke som heter Malmberg som verkar billigt. Någon som har erfarenhet av det?

tacksam för hjälp
 
E
mananamanana mananamanana skrev:
Hej behöver köpa vägguttag mm för elinstallation. Tycker det är en djungel med alla märken och kvaliteter. Vart brukar ni beställa/köpa ifrån? Hört att jula och Biltemas inte är så bra och schnieder är superdyrt.

Hittat ett märke som heter Malmberg som verkar billigt. Någon som har erfarenhet av det?

tacksam för hjälp
Till den prisklassen du föreslår är nog Malmbergs inte sämst.

Är det många du ska ha, tvåvägs jordade infällda?
 
Malmbergs har blandat rykte. För några år sedan skrev någon en träffande beskriving här:

"Inget fel på malmbergs uttag så länge man inte slarvar bort den medföljande klubban som skall användas för att slå i kontakterna..."

Nu är Malmbergs lite som Biltema/Jula de köper sina uttag från olika tillverkare vid olika tid. Så det som Malmbergs säljer idag kanske fungerar även utan "klubba", men hur det är om man köper nästa vecka kan ingen uttala sig om.

Om du köper Elko eller schneider på någon av nätbutikerna, eller på ex. Hornbach. Så är de inte jättedyra. Även Jula säljer Elko som alternativ till sina egna "Anslut", till ganska OK pris. Det är alltså inte butiken Jula man skall undvika, utan deras egna "no name brand" produkter. Biltema har nog bara sina egna tror jag. Även ABB tror jag är OK som märke, säljs bla. av Clas Ohlsson.

Just eluttag är en lite känslig apparat. Det skall tåla att man sätter i och drar ur kontakter, utan att det blir glappkontakt med tiden, eller att fästramen spricker, så uttaget ramlar ur sin dosa. Och ett uttag där det inte går att få in kontakten förbi petskyddet kan driva mig till vansinne. Strömbrytare skulle jag vara mindre orolig över att köpa okänt märke. Men där har man istället en "känsla". Vissa billiga strömbrytare har ingen distinkt brytning. Det känns mer som man skrapar med något över en taggig yta när man trycker på vippan. En brytare av OK fabrikat har en distinkt men lagom "mjuk" brytpunkt. Det känns som kvalitet när man använder brytaren. Detta är nog mest en "estetisk" fråga, konst för fingrarna.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
E
H hempularen skrev:
Malmbergs har blandat rykte. För några år sedan skrev någon en träffande beskriving här:

"Inget fel på malmbergs uttag så länge man inte slarvar bort den medföljande klubban som skall användas för att slå i kontakterna..."

Nu är Malmbergs lite som Biltema/Jula de köper sina uttag från olika tillverkare vid olika tid. Så det som Malmbergs säljer idag kanske fungerar även utan "klubba", men hur det är om man köper nästa vecka kan ingen uttala sig om.

Om du köper Elko eller schneider på någon av nätbutikerna, eller på ex. Hornbach. Så är de inte jättedyra. Även Jula säljer Elko som alternativ till sina egna "Anslut", till ganska OK pris. Det är alltså inte butiken Jula man skall undvika, utan deras egna "no name brand" produkter. Biltema har nog bara sina egna tror jag. Även ABB tror jag är OK som märke, säljs bla. av Clas Ohlsson.

Just eluttag är en lite känslig apparat. Det skall tåla att man sätter i och drar ur kontakter, utan att det blir glappkontakt med tiden, eller att fästramen spricker, så uttaget ramlar ur sin dosa. Och ett uttag där det inte går att få in kontakten förbi petskyddet kan driva mig till vansinne. Strömbrytare skulle jag vara mindre orolig över att köpa okänt märke. Men där har man istället en "känsla". Vissa billiga strömbrytare har ingen distinkt brytning. Det känns mer som man skrapar med något över en taggig yta när man trycker på vippan. En brytare av OK fabrikat har en distinkt men lagom "mjuk" brytpunkt. Det känns som kvalitet när man använder brytaren. Detta är nog mest en "estetisk" fråga, konst för fingrarna.
Jo, men det kostar väl närmre hundringen för privatpersoner?
Men är det många kunde det löna sig köpa från Tyskland kanske?

Eller det är till och med ojordade det handlar om.
 
E El-Löken66 skrev:
Jo, men det kostar väl närmre hundringen för privatpersoner?
Men är det många kunde det löna sig köpa från Tyskland kanske?

Eller det är till och med ojordade det handlar om.
Hornbach och Malmberg ger dig två uttag för närmare en hundring skattade kronor inkl moms :)
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
F FDT skrev:
Hornbach och Malmberg ger dig två uttag för närmare en hundring skattade kronor inkl moms :)
Usch, då menar du Malmberg Nova, så oerhört fult.
Och de snyggare Malmberg är dyrare än Schneider m.fl.

De där ful-Malmberg hade då inte kommit in i mitt hem.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
mananamanana mananamanana skrev:
Biltemas inte är så bra och schnieder är superdyrt.
Nu vet jag inte din definition på superdyrt men jämförde ett Schneider från Elbutik.se med ett uttag från Biltema:

Schneider Exxact vägguttag i vitt med två uttag, jordat, med priser och artikelinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbel vägguttag i vitt monterat på vit vägg, märkt med pris från en webbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Personligen skulle jag inte ens fundera på Biltema utan skulle värdera en beprövad standardprodukt av en "beständig" modell långt över de tior jag spara på att köpa från Biltema.

Välj Eljo/Elko/Schneider så får du något som fungerar och troligen finns även om några år när du vill komplettera är mitt förslag.

Välkommen hit för övrigt.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Precis som föregående talar tycker jag inte det finns något anledning att köpa "lågpris-grejer" Vägguttag Schneider Exxact 2-vägs, jordat och vitt mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrmlz och 1 till
  • Laddar…
Köpte Biltema till sommarstugan, samtliga är nu gula i plasten efter 5år förutom ett uttag. Funderade på varför så jag skruvade loss det för att kolla. Det uttaget var ett äldre Eljo som jag återanvänt... Vill man ha gula uttag efter en tid så är Biltema bra.
 
  • Gilla
  • Haha
mrmlz och 4 till
  • Laddar…
Sedan finns det apparater i två olika vita färger, Polarvit eller Fjällvit som är helt vita samt, Europavita som är lite gulvita. Många tror att Europavita apparater är helvita som med åren gulnat Men det brukar alltid vara Europavita apparater. Dom Europavita var mycket vanliga från 70?talet till ungefär 2000 för att senare falla tillbaka i popularitet för dom Fjällvita/Polarvita.
 
  • Gilla
Jagets
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Sedan finns det apparater i två olika vita färger, Polarvit eller Fjällvit som är helt vita samt, Europavita som är lite gulvita. Många tror att Europavita apparater är helvita som med åren gulnat Men det brukar alltid vara Europavita apparater. Dom Europavita var mycket vanliga från 70?talet till ungefär 2000 för att senare falla tillbaka i popularitet för dom Fjällvita/Polarvita.
Någon annan tipsade nyligen om att Elko RS även finns i renvit RAL9003. Bara som info.
 
Jag skulle vilja varna för Classes ABB-uttag.
ABB, som borde vara mer rädda om sitt renommé har här satt sitt namn på ganska dåliga produkter. Det blir snart svårt eller omöjligt att få i en kontakt om man drar ur och sätter i den ofta då petskyddsmekaniken kärvar. Jag förespråkar eljo och elko. Även om renovaserien har lite brister så är de bra. Betala hellre och bli nöjd.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Elko eller Schneider är mitt val.
 
E
K Kane skrev:
Elko eller Schneider är mitt val.
Nu kommer Richard Tenggren snart med sitt Jung som hen förespråkar också. :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.