S Stuff skrev:
Så kan det vara tyvärr. Jag har ännu mindre lutning än det där och bor i knasigt elementhus så jag har snart sänkt innertaket i alla rum för att få plats med ny elanläggning
Förhoppningsvis var ditt tak höger min våra 240 ursprungligen
 
Müssli Müssli skrev:
De flesta LED-spottar (finns det några andra alternativ idag?) måste ha pottor.
Har också hört att isosafe kan man sätta i isoleringen direkt
 
P
Åter igen - vad sitter glesen fast i? Och vad finns ovanför det?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Räcker inte att ha utbildningen idag utan du måste även vara inskriven i någon elfirmas egenkontrollprogram
Så pass :rolleyes:
 
P pathal skrev:
Åter igen - vad sitter glesen fast i? Och vad finns ovanför det?

Vad jag kan se sitter de fast i bjälkarna. Ovanför och mellan finns isolering.
 
E Emos skrev:
Du har tyvärr inget alternativ utan du behöver ta ner det gamla taket. Alternativt skruva upp 17 mm brädor i det gamla taket som motsvara ny gles. I det utrymmet kan du dra slangen. Och bara såga upp där burkarna ska vara. Då kommer du undan med 30 mm nerbyggnad.

Blir nog till att plocka ner det gamla och upp med nytt :(
 
B Berroni skrev:
Vad jag kan se sitter de fast i bjälkarna. Ovanför och mellan finns isolering.
Vad han syftar på är nog om du har vind ovanför, har du det så går det att lyfta på isoleringen och dra allt ovanifrån utan att göra större åverkan på gipset
 
  • Gilla
Berroni
  • Laddar…
P pathal skrev:
Åter igen - vad sitter glesen fast i? Och vad finns ovanför det?

Har en väldigt låg vind där man inte kan krypa in. Rätt så platt tak.

Ett hus med låg vind och ett platt tak, vit fasad och litet fönster.
 
N Nyrostad skrev:
Jag har inte haft förmånen att prova en sån här själv (än) men vet att någon här på forumet talat varmt om sin:

[länk]

Lite beroende på förutsättningarna så skulle det kunna gå att trycka en sådan mellan gles och isolering!
Det är väl jag då ... Det kittet har löst många trixiga dragningar för mig, många meter slang i glesen. Behöver du dra tvärs glesen är det trixigare men jag har lyckats även med det.
 
  • Gilla
Nyrostad och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Det är väl jag då ... Det kittet har löst många trixiga dragningar för mig, många meter slang i glesen. Behöver du dra tvärs glesen är det trixigare men jag har lyckats även med det.
P Pöz skrev:
Vad han syftar på är nog om du har vind ovanför, har du det så går det att lyfta på isoleringen och dra allt ovanifrån utan att göra större åverkan på gipset
Inte omöjligt alltså
 
Näe, de trådlösa spotarna är ännu inte uppfunna, om du inte vill ha batteridrift för då kan det kanske finnas produkter.
Att flytta/ändra placering av takbelysning, väggkontakter och strömbrytare efter det att ytskiktet sitter på plats brukar generera ett rivningsarbete innan det är möjligt till flytt/justering. I vissa fal kan det vara möjligt att komplettera med ett vägguttag rakt under en strömbrytare på väggen men där går nog gränsen...
 
  • Gilla
Berroni
  • Laddar…
R roli skrev:
Näe, de trådlösa spotarna är ännu inte uppfunna, om du inte vill ha batteridrift för då kan det kanske finnas produkter.
Att flytta/ändra placering av takbelysning, väggkontakter och strömbrytare efter det att ytskiktet sitter på plats brukar generera ett rivningsarbete innan det är möjligt till flytt/justering. I vissa fal kan det vara möjligt att komplettera med ett vägguttag rakt under en strömbrytare på väggen men där går nog gränsen...
tack för info. Blir nog riva som det ser ut nu
 
B Berroni skrev:
Förhoppningsvis var ditt tak höger min våra 240 ursprungligen
Ja det var det som tur är. Landade på ca 242cm efter att ha sänkt med 45+10mm samt lagt på 15mm parkettgolv. Gamla innertaket/elementen var plank så det fanns goda förutsättningar att sätta dosor och klamra flexslag.
Valde en spot som var gjort för att sitta i kopplingsdosor.
 
  • Gilla
Berroni
  • Laddar…
Går betydligt snabbare att plocka ner gipsen och sätta upp ny än att göra alla dessa hål och försöka dra fram rör däremellan för att sedan sätta upp små gipsskivor i alla hål du gjort.
 
  • Gilla
Berroni och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Går betydligt snabbare att plocka ner gipsen och sätta upp ny än att göra alla dessa hål och försöka dra fram rör däremellan för att sedan sätta upp små gipsskivor i alla hål du gjort.
T Tompafix skrev:
Går betydligt snabbare att plocka ner gipsen och sätta upp ny än att göra alla dessa hål och försöka dra fram rör däremellan för att sedan sätta upp små gipsskivor i alla hål du gjort.
 
  • Oisolerat tak med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial samt elektriska ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.