På nu vintern kan man isolera vinden först med luftspalt o isolering, för att först till våren när allt är klart borra hål för mögelstopper ? Bra eller dålig ide ?
 
Ja så gjorde jag fast lite tidigare på hösten så jag gjorde båda samtidigt. Några månader senare hade jag fullt med mögel på vinden och täckte för alla mögelstoppershål och monterade reglerad ventilation istället, TV Vind.

Dvs, mer ventilation kan vara vanskligt.

Nu mitt i vintern är det dock så kallt att även om det är fuktigt så växer ingenting => problemen, om du får några, kommer senare...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja så gjorde jag fast lite tidigare på hösten så jag gjorde båda samtidigt. Några månader senare hade jag fullt med mögel på vinden och täckte för alla mögelstoppershål och monterade reglerad ventilation istället, TV Vind.

Dvs, mer ventilation kan vara vanskligt.

Nu mitt i vintern är det dock så kallt att även om det är fuktigt så växer ingenting => problemen, om du får några, kommer senare...
Man kanske bara ska mögelstopper nästan högts upp i nock i varje tackstolsfack ? Funderar också att ha en avfuktare permanent som extra hjälp.
 
Om du ska ha en avfuktare som hjälp så ska du ju tvärtom göra vinden så tät som möjligt, annars har du ju oändligt med luft att avfukta.
 
  • Gilla
L.A.E
  • Laddar…
Mögelstopper. Mja, de är också kända under namnet turbomögelhål. Jag har tyvärr sådana och skulle inte rekommendera. Har man problem med mögel så finns det bättre sätt beroende på hur vinden är isolerad, husets ventilation, fuktspärr osv.
 
  • Gilla
levin42 och 1 till
  • Laddar…
Har pratat med ett byggbolag nu som tycker att cellulosaisolering utan luftspalt passar bra och utan mögelstopper . Och cellulosaisolering direkt på rå sponten . Själv tycker jag det är lite konstigt, taket har ju tegel sedan tjärpapp och rå spont , Ingen luftspalt hoppsan ??
 
Mögelstopper fungerar alldeles utmärkt för luftspalter och har då inget som helst att göra med hur tätt det är inne på vinden. Mögel stoppet sätter man helst och endast så nära nocken som möjligt, det skall vara drag i luftspalten. de är ju ett alternativ när man inte ha nock ventilation och skall fylla samma funktion.
 
  • Gilla
L.A.E
  • Laddar…
G guggen skrev:
Mögelstopper fungerar alldeles utmärkt för luftspalter och har då inget som helst att göra med hur tätt det är inne på vinden.
Hur menar du? Den har ju väldigt mycket med att göra hur tätt det är. Borrar man hål i taket, sätter dit ett nät och en plastflärp så är det inte tätt.

Vill man ha mindre ventilation är alltså stoppern en dålig sak. Villl man ha en mindre tät vind är det en bra sak.

Enda problemet är att det är lite opraktiskt att montera och demontera dessa varterfter man vill ha mer eller mindre ventilation.
 
  • Gilla
L.A.E
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hur menar du? Den har ju väldigt mycket med att göra hur tätt det är. Borrar man hål i taket, sätter dit ett nät och en plastflärp så är det inte tätt.

Vill man ha mindre ventilation är alltså stoppern en dålig sak. Villl man ha en mindre tät vind är det en bra sak.

Enda problemet är att det är lite opraktiskt att montera och demontera dessa varterfter man vill ha mer eller mindre ventilation.
Visst är det lite opraktiskt att montera efter ,men med snö på taket så var tanken att börja på insidan först och slippa vänta till våren när snön är borta från taket.
 
L L.A.E skrev:
Visst är det lite opraktiskt att montera efter ,men med snö på taket så var tanken att börja på insidan först och slippa vänta till våren när snön är borta från taket.
Det var inte så jag menade.

Den första installationen är inte ett problem, givetvis lite beroende på hur taket ser ut. Lyft på en panna, borra hål och montera plastflärpen. Alternativt som du säger, borra ett hål på insidan och ta resten senare.

Min pekpinne var istället att din vinds behov av ventilation är inte konstant. Ibland behöver du mindre ventiation och ibland behöver du mer. Av det skälet är alla permanenta ventilationslösningar en chansning.
 
L L.A.E skrev:
På nu vintern kan man isolera vinden först med luftspalt o isolering, för att först till våren när allt är klart borra hål för mögelstopper ? Bra eller dålig ide ?
Hej, Vintertid så är luftfuktigheten låg så jag skulle utan tveka köra på detta koncept och återkomma till våren men ej senare
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hur menar du? Den har ju väldigt mycket med att göra hur tätt det är. Borrar man hål i taket, sätter dit ett nät och en plastflärp så är det inte tätt.

Vill man ha mindre ventilation är alltså stoppern en dålig sak. Villl man ha en mindre tät vind är det en bra sak.

Enda problemet är att det är lite opraktiskt att montera och demontera dessa varterfter man vill ha mer eller mindre ventilation.
Jag tror många använder mögelstoppers helt fel. Gör man det rätt är det samma sak som att ha nock ventilation fast för efter montage. Det normala fallet torde vara när man isolerat vinden inifrån och har satt luftspalt och vill ventilera denne. Om du genom att skapa ventilation i sin luftspalt får en otät vind, ja då har du nog andra problem.
Att sedan folk hej vilt borrar hål i sin vind och överventilerr är en helt annan sak, oavsett om man sätter en ska mögel stopper eller vanlig ventil.
 
Inte vet jag hur folk brukar använda mögelstoppers, men om man som i detta fall överväger att använda en avfuktare på vinden så ska man förstås inte öppna upp någon ventilation alls, inte i nock heller.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Inte vet jag hur folk brukar använda mögelstoppers, men om man som i detta fall överväger att använda en avfuktare på vinden så ska man förstås inte öppna upp någon ventilation alls, inte i nock heller.
Det är helt oväsentligt. Enligt TS vill han isolera bygga luftspalt för att sedan sätta ventilation på luftspalten utifrån, mha av ska mögelstoppers (köp sådana i galvad plåt). Det har inget som helst med vindens ventilation att göra utan luftspaltens!
Jag skulle råda TS att avvakta med avfuktare, om du håller nere ventilation på vinden, får till en bra isolering och luftspalt så kommer sannolikt din nya varmvind att hålla bra mkt lägre relativ luftfuktighet. Ser du sen ett behov av att minska den får du väl slänga upp en liten avfuktare.
 
  • Gilla
L.A.E
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det har inget som helst med vindens ventilation att göra utan luftspaltens!
Om luftspalten ventileras lär nog vinden göra det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.