Hej!

Håller på och renoverar i kök, hall och vardagsrum samtidigt då det sitter ihop och vill ha kvar det gamla köket så länge som möjligt så att jag kan laga mat under byggtiden, har inte längre någon fungerande ventilation så ångan från kokande vattenn stiger upp mot gipsskivorna som jag satt uppe i taket när jag lagar mat - är detta något som gipsskivorna tål ett par månader eller kan det bildas mögel, bakterier etc på dom?
 
Hej, varför inte dra på ett lager billig väggfärg som grund för tapet eller målning
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, varför inte dra på ett lager billig väggfärg som grund för tapet eller målning

Hade kunnat varit en ide men har inte hunnit spacklat skivorna ännu
 
Risken är väl att det blir fett på ytan på gipset och dålig inomhusluft :thinking:
 
U Utdelning skrev:
Risken är väl att det blir fett på ytan på gipset och dålig inomhusluft :thinking:

Då kanske det inte är någon fara, ska på med målarfilt över gipsskivorna senare :)
 
Du kan ju spackla på en målargrund också
 
mögla lör det ju inte göra. Skulle nog mer bekymra mig för att skivorna blir feta och kanske ställer till det för framtida målning. Kartong som blir fett är ju inget man direkt tvättar bort heller.......
 
S Stefan1972 skrev:
mögla lör det ju inte göra. Skulle nog mer bekymra mig för att skivorna blir feta och kanske ställer till det för framtida målning. Kartong som blir fett är ju inget man direkt tvättar bort heller.......

Skulle ytan bli lite fet så lär väl de försvinna i samband med slipningen ganska lätt?
 
Fett måste normalt lösas upp. Pappen som sitter ytterst på dina gipsskivor kan befaras suga upp fettet precis som hushållspapper. Så, nej eventuellt fett kan du inte slipa bort på gipset.

Enklast är att du grundar skivorna nu direkt, det ska ändå göras och går utmärkt innan du spacklar.

Annars kan du t.ex. häfta upp en bit byggfolie eller några sopsäckar.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Fett måste normalt lösas upp. Pappen som sitter ytterst på dina gipsskivor kan befaras suga upp fettet precis som hushållspapper. Så, nej eventuellt fett kan du inte slipa bort på gipset.

Enklast är att du grundar skivorna nu direkt, det ska ändå göras och går utmärkt innan du spacklar.

Annars kan du t.ex. häfta upp en bit byggfolie eller några sopsäckar.
Åfan, men byggplast har jag massvis av - hur långt ifrån spisen bör jag skydda gipset?
 
Vad är det som saknas för att ha en fungerande fläkt då?
Vi fortsatte också att använda köket under byggtiden och hängde då upp den gamla fläkten på en enkel konsol av reglar. Hittade också billiga stänkskyddd av plast i ikeas fyndhörna som sattes upp med två skruv ovanför spisen.
 
D Denwarp skrev:
Åfan, men byggplast har jag massvis av - hur långt ifrån spisen bör jag skydda gipset?
Koka upp en kastrull med vatten så ser du :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.