Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tillluft enbart i sovrum och vrum. Frånluft även i tvättstugan,
Ok. Men för att få in luften i våtrummen ska jag då ha glipa vid tröskeln?
 
Jomenvisst, antingen vid tröskel eller i övre karm.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
alexander___ david__ skrev:
Vi är fortfarande i valet och kvalet här.

Om vi har frånluftsdon i taket på toaletten som är kopplad till murstocken där fläkten sitter på skorstenen: ska vi då även ha tilluft på toan? Vad jag har hört ska tilluft vara i tvättstugan, men inte på toaletterna (där ska man istället ha utrymme under/över dörren för att luften ska ta sig in). Frågan är då: blir det inte väldigt dåligt luftutbyte på toaletterna då?

@Axbard_89 vart sitter dina tilluftventiler?
Såhär ser min fördelning ut:
Sovrum 1 = en tilluftventil
Sovrum2 = två tilluftventiler
Vrum = 3 tilluftventiler

Kök = frånluft från spisfläkten (när man lagar mat)
Badrum = frånluft (konstant drift genom kanal)
Panrum = frånluft (konstant genom kanal)
Tvättstugan = frånluft (konstant genom kanal)

Hall och liknande = inget alls.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Jag har frånluftdon anslutna till murstocken som redan finns i v-rum, i två sovrum samt i källare. Men det kanske inte ställer till det?
 
Dom måste tätas/stängas.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dom måste tätas/stängas.
Varför? Det gör ju att jag kan ha täta dörrar till sovrummen. Luften går in och ut ur samma rum. Jag har tilluft i hall samt v-rum och matrum, så våtutrymmena antar jag kommer ha tilluft därifrån?
 
Nu verkar du inte längre fundera över att sätta en frånluftsfläkt på skorstenen, men vill för säkerhets skull nämna varför det förslaget gått bort för mig. Förr när skorstenen var varm, och därför ökade på självdraget, torkades den dessutom ur av värmen. Sätter man på en fläkt belastas skorstenen av mycket mer fukt än den byggdes för. Min skorsten ser rätt sorglig ut ändå och jag skulle absolut inte vilja utsätta den för ånga från dusch och kök.
Jag har valt frånluftsfläktar i badrum/tvättstuga. Ingen fläkt ännu i kök, men det är tänkt i framtiden när alla andra ännu mer akuta saker är avklarade.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Nu verkar du inte längre fundera över att sätta en frånluftsfläkt på skorstenen, men vill för säkerhets skull nämna varför det förslaget gått bort för mig. Förr när skorstenen var varm, och därför ökade på självdraget, torkades den dessutom ur av värmen. Sätter man på en fläkt belastas skorstenen av mycket mer fukt än den byggdes för. Min skorsten ser rätt sorglig ut ändå och jag skulle absolut inte vilja utsätta den för ånga från dusch och kök.
Jag har valt frånluftsfläktar i badrum/tvättstuga. Ingen fläkt ännu i kök, men det är tänkt i framtiden när alla andra ännu mer akuta saker är avklarade.
Intressant. Men det verkar ju ändå vara en någorlunda etablerad lösning med fläkten på taket? Fläkten går ju hela tiden och driver ut fukt?

Det som talar emot frånluftsfläktar i våtrum är:
1) ljud från fläkt (ska den driva ut luft från hela huset krävs ändå att den jobbar på)
2) svårt att ljudisolera rum eftersom man behöver ha luftspringor
 
alexander___ david__ skrev:
Varför? Det gör ju att jag kan ha täta dörrar till sovrummen. Luften går in och ut ur samma rum. Jag har tilluft i hall samt v-rum och matrum, så våtutrymmena antar jag kommer ha tilluft därifrån?
I sovrum kan du ha väggventiler eller ventiler i fönsterkarm för att få in FRISK luft direkt!
Dina gamla ventiler i murstocken kommer förmodligen inte skicka in någon luft alls. Man byggde så förut för att det skulle vara en frånluftsventil, inte så smart och det funkade nog inte så bra som det var tänkt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I sovrum kan du ha väggventiler eller ventiler i fönsterkarm för att få in FRISK luft direkt!
Dina gamla ventiler i murstocken kommer förmodligen inte skicka in någon luft alls. Man byggde så förut för att det skulle vara en frånluftsventil, inte så smart och det funkade nog inte så bra som det var tänkt.
Tack för svar! Sorry, var inte så tydlig.

Jag har tilluftsventiler (i vägg - Fresh TL 100DE) idag i:
- Båda sovrummen
- Hall uppe
- Vardagsrum
- Matrum

Jag har frånluftsdon anslutet till murstocken:
- Båda sovrummen
- Vardagsrum
- Toa i källare
- Tvättstuga

Vi har en eldstad vi eldar i cirka 1-2 ggr i veckan under vintertid.

Vi har en köksfläkt som går ut i murstocken idag, men vi ska stänga denna och dra en separat kanal till köksfläkten när vi bygger ut.

Då är min tanke alltså: om jag sätter en fläkt på skorstenen får jag drag från samtliga frånluftsdon. Om jag då kompletterar med att sätta ett frånluftsdon på toaletten uppe lär jag få bra luftutbyte i alla rum. Eftersom det redan finns existerande frånluftsdon i sovrummen behöver jag inte lämna springor i dörrarna i dessa rum.

Tänker jag rätt?
 
alexander___ david__ skrev:
Intressant. Men det verkar ju ändå vara en någorlunda etablerad lösning med fläkten på taket? Fläkten går ju hela tiden och driver ut fukt?

Det som talar emot frånluftsfläktar i våtrum är:
1) ljud från fläkt (ska den driva ut luft från hela huset krävs ändå att den jobbar på)
2) svårt att ljudisolera rum eftersom man behöver ha luftspringor
Om skorstenen torkas ut beror på årstid och luftfuktighet. När det är varmare inne än ute rymmer luften mer fukt. När den varma luften dras ut genom skorstenen kommer den kylas av och vattnet kondenseras på väggarna.
1. Absolut är problemet ljud från fläktar. Men då de inte sitter i sovrum så tycker inte jag de är så störande. Jag har satt fläktarna ute i gallret och inte på insidan, det gör en del skillnad.
2. När det gäller att ljudisolera själva rummet så har jag svårt att tro att de lyckas göra tillluftsventiler mer ljudisolerande än luft som sipprar genom tunna vinklade springor kring fönster mm. Det är lösningen jag valt. Då slipper man ju jobba dessutom :)
I mitt fall skulle jag vilja ljudisolera mera, men det är mot trafikbuller som nog mestadels hörs genom rutorna. Att man behöver ha genomströmning mellan rummen och därför även får sämre ljudisolering kan förstås vara ett problem, men som jag ser det är enda vettiga alternativet ftx. Ska man börja böka med nya kanaler kan man lika gärna gå hela vägen. Men som allt annat i huset skulle jag även utföra detta själv och bara till/från rum som är enkelt. Ljudisolering i vårt hus tycker jag främst är viktigt för sovrummen, och då de ligger på övervåningen bör det enkelt gå att fixa från vinden. Om ftx skapar ett undertryck forsätter ju självdraget att fungera i övriga rum tänker jag. En nackdel med undertryck är dock om man har något höga radonhalter från marken, så vill man ha övertryck i källaren. Men det området har jag inte helt hunnit tänka klart på ännu :)
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Om skorstenen torkas ut beror på årstid och luftfuktighet. När det är varmare inne än ute rymmer luften mer fukt. När den varma luften dras ut genom skorstenen kommer den kylas av och vattnet kondenseras på väggarna.
Fast den kondensen försvinner väl också pga fläkten? På samma sätt som fukten ur våtrummen dras ut pga fläkten?
 
Ett alternativ för att använda skorstenen för ventilation skulle möjligen vara om du har tillräckligt stora kanaler för att sätta i slang?
Typ sådan här:
https://ventilation.se/skorstensror-120-typgodkant-7-5m.htm
Tror jag själv tyvärr har lite väl smala kanaler för det och det verkar på övervåningen mycket lättare att gå via vinden enligt ovan.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
alexander___ david__ skrev:
Fast den kondensen försvinner väl också pga fläkten? På samma sätt som fukten ur våtrummen dras ut pga fläkten?
Visst, drar fläkten på så mycket att hela skorstenen hålls varm skulle den även vara torr, men då blir det ju en väldigt stor värmeförlust från huset. Vid årstider då luften i övriga huset förutom badrum och kök är torr funkar det också. Problemet är när luften inne även i andra rum innehåller mer fukt än som kan finnas i lika stor mängd kallare luft. När luften då kyls av på vägen ut måste fukten ta vägen någonstans och den kondenserar.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Hur gjorde du i slutändan med detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.