D Daaaaaniel skrev:
Det är skillnad på att ha rätt och få rätt.
Oavsett om din granne har rätt eller inte, kommer denne få svårt att få rätt.

Sprickorna finns uppenbarligen där nu.
Men grannen måste kunna bevisa att sprickorna INTE fanns där innan du kom in i bilden. Det kommer grannn nog ha svårt med.

När grannen pratar med dig, säg att att du har undersökt saken och konstaterat at väggen inte är bärande.
Säg att du trots det gärna lånar ut din farsa för att vara en schysst granne, inte för att åtgärda vad du påstås ha orsakat. Om du går med på det, "erkänner" du att det var ditt fel. Det är onödigt. Farsan kan bättringsmåla för att du är bussig, inte för att ni har gjort nå fel.
Om grannen trots detta har ytterligare anspråk föreslår jag att du vänlig hänvisar grannen att inleda process i så fall. Men att du självklart vill undvika det, så tråkigt med sån grannsämja, och därför för att vara en hygglo granne gärna lånar ut farsan någon timme till om han bjuder på en öl eller något. Var helt enkelt en toktrevlig granne bara som inte har gort nå fel :)
Haha! Hm, ja... jag lånar helst inte ut pappa mera till honom . Jag är rädd för att om jag skulle göra det, och huset rör på sig igen och sprickorna återuppstår... så börjar historien om igen.
 
  • Gilla
Igen och 6 till
  • Laddar…
Riva först och sen fråga om väggen är bärande är sällan en bra idé, att dessutom fråga ”experter” på byggvaruhus samt vänner och bekanta gör inte saken bättre, tur för dig att styrelsen verkar vara totalt okunnig i hur turordningen ska följas när en medlemmar renoverar hej vilt på föreningens egendom, du hade hatat mig som ordförande.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 12 till
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Riva först och sen fråga om väggen är bärande är sällan en bra idé, att dessutom fråga ”experter” på byggvaruhus samt vänner och bekanta gör inte saken bättre, tur för dig att styrelsen verkar vara totalt okunnig i hur turordningen ska följas när en medlemmar renoverar hej vilt på föreningens egendom, du hade hatat mig som ordförande.
Nej! Jag förstår dig! Jag borde absolut tagit dit någon ingenjör eller byggfirma. Men pappa föreslog sin kompis och jag gick med på det. Det kändes bra när flera snickare samt en ingenjör sagt att den inte är bärande. Jag tänker att konsekvenserna troligtvis hade blivit värre om jag lät den förfallna väggen vara om den nu skulle vara bärande. Jag vet inte om sprickor kan uppstå ett halvår i efterhand för att en vägg med en bättre bärighet byggts?
 
  • Gilla
Maksimir
  • Laddar…
T tobius skrev:
Tack för alla tips om att lägga ut ritningar! Det är alltså väggen mellan ”rummen” som är utbytt. Jag kollade med vårt ordförande innan rivning, hon sa att det var okej om jag kollade upp att den inte var bärande.
Nopp den är inte bärande men även i ett murat hus kan bjälklaget sätta sig så din tunna vägg kan ha stabiliserat grannens golv.
Tror också grannen försöker sig på en luring. Spricka var på dörren?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T tobius skrev:
Det är möjligt, såg dock nu att jag hade en ritning före ombyggnad. Jag hittade en ritning efter ombyggnaden och på den ritningen finns inte ”sträcken” kvar.
Bara en mindre noggrann ritare! ;)
 
  • Gilla
NSL och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Nopp den är inte bärande men även i ett murat hus kan bjälklaget sätta sig så din tunna vägg kan ha stabiliserat grannens golv.
Tror också grannen försöker sig på en luring. Spricka var på dörren?[/
FreQa FreQa skrev:
Nopp den är inte bärande men även i ett murat hus kan bjälklaget sätta sig så din tunna vägg kan ha stabiliserat grannens golv.
Tror också grannen försöker sig på en luring. Spricka var på dörren?
Jag uppfattade det som att det spruckit i hörnet vid dörrkarmarna och även mellan öppningen i vardagsrummet och första dörrposten.
 
Det är av trä, de rör sig över årstiderna.
 
FreQa FreQa skrev:
Det är av trä, de rör sig över årstiderna.
Ja, tror dock att det var småsprickor i väggen alldeles i hörnet. Kan ha blivit vibrationer från slagborren, väggen kanske sjönk lite? Eller så var de där innan...
 
T tobius skrev:
Ja, tror dock att det var småsprickor i väggen alldeles i hörnet. Kan ha blivit vibrationer från slagborren, väggen kanske sjönk lite? Eller så var de där innan...
Hus är rätt starka, sällan de rör sig eller påvisar sprickor efter en slagborr...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Hus är rätt starka, sällan de rör sig eller påvisar sprickor efter en slagborr...
Nä, det är väl så. Jag vet dock att han hoppade osv, i sin lägenhet när jag tagit bort väggen, han påstår att golvet sviktade vilket låter rätt mysko...
 
T tobius skrev:
Nä, det är väl så. Jag vet dock att han hoppade osv, i sin lägenhet när jag tagit bort väggen, han påstår att golvet sviktade vilket låter rätt mysko...
Är det inte betongbjälklag?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Är det inte betongbjälklag?
Jo, det är ju det... :)
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T tobius skrev:
Jo, det är ju det... :)
Då är det VERKLIGEN mysko. Kanske han som behöver lägga om sitt sviktande parkettgolv eller så har han mjuka knän ?
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 11 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Då är det VERKLIGEN mysko. Kanske han som behöver lägga om sitt sviktande parkettgolv eller så har Men vissa uttalanden gör att jag börjar fundera om sprickorna uppkommit pga min nya vägg. De har två dörrposter i deras vägg, och om kvaliteten på den väggen är densamma som min gamla. Så förstår jag att den börjar ge upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
T tobius skrev:
Haha, ja. Jag önskade att jag kunde lita på allt han säger. Men vissa uttalanden gör att jag börjar fundera om sprickorna uppkommit pga min nya vägg. De har två dörrposter i deras vägg, och om kvaliteten på den väggen är densamma som min gamla. Så förstår jag att den börjar ge upp.
Precis. Bra tankegång.
 
  • Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.