D Derbyboy skrev:
Jag betalar givetvis det vi kommit överens om. De ytterligare kostnaderna som du inte berättat om kan du glömma om det inte är sådana kostnader som varken du eller jag inte hade kunnat räkna med eller borde ha insett hade kunnat uppkomma.
Vill du veta vad som händer om du inte betalar hantverkaren enligt tingsrättens beslut om marknadsmässig ersättning?
Vi kan spara den så får du fundera. :)
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
O
D Derbyboy skrev:
Hoppas.
MM men du skullle inte gilla det om det går hela vägen till tingsrätten, för då får du betala för nått du inte vill.
Du skall nä,ligen betala för utfört arbete
 
Eller så får du betala för ditt misstag
 
O Ovation skrev:
MM men du skullle inte gilla det om det går hela vägen till tingsrätten, för då får du betala för nått du inte vill.
Du skall nä,ligen betala för utfört arbete
Inte om det inte finns en överenskommelse om det
 
Sluta bete er som dryga småpojkar.

"Min pappa har en lada"

"Min pappa har en vaz, som är mycket finare än din pappas lada"

Väx upp istället och bete er därefter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inte om det inte finns en överenskommelse om det
Ja det är frågan, om ord står mot ord vad händer då? :)
 
L lars80 skrev:
Ja det är frågan, om ord står mot ord vad händer då? :)
Ja, vad händer då?
Det ska rätten avgöra
 
  • Gilla
lars80
  • Laddar…
Näringsidkaren har i de flesta fall bevisbördan
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Näringsidkaren har i de flesta fall bevisbördan
Möjligt, men fungerar det så i praktiken?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vill du ha betalt för kompressorn så ska du visa att vi avtalat om det.

Konsument: Kan du spränga mitt berg

Hantverkaren: Ja

Konsument: Vad kostar det?

Hantverkare: Jag tar 500 kr/timme och i reseersättning 500 kr T/R samt 2000 för dynamiten

Arbetet tar 8h och det kommer en faktura på 8x500+500+2000 kr (6500 kr). Därutöver finns det en post som heter ”hyra av kompressor” 2500 kr. Fakturan är således på totalt 9000 kr.

Jag och förhoppningsvis många med mig hade vägrat betala för hyran av kompressorn.

I tingsrätten hade jag argumenterat för att jag fått ett pris inkl. extrakostnader och material. Enligt prisinformationslagen kan jag förvänta mig att få uppgifter om samtliga fasta kostnader. Jag borde alltså kunna lita på att inga övriga kostnader tillkommer eftersom hantverkaren är skyldig att upplysa mig om alla kända kostnader.

Hantverkaren kommer ha bevisbördan för att vi avtalat om att jag ska betala för kompressorn. Det kommer bli väldigt svårt som ni förstår.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
L lars80 skrev:
Det var dags att lära dig en läxa i hur saker fungerar i praktiken när du bråkar med fel personer.
Det är inte så, att du har sökt medlemskap i runtomkringhängarklubben till de överåriga mopedisterna. Men vägrats medlemskap och därför tar ut din frustration över oss?

Staffan
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Vill du ha betalt för kompressorn så ska du visa att vi avtalat om det.

Konsument: Kan du spränga mitt berg

Hantverkaren: Ja

Konsument: Vad kostar det?

Hantverkare: Jag tar 500 kr/timme och i reseersättning 500 kr T/R samt 2000 för dynamiten

Arbetet tar 8h och det kommer en faktura på 8x500+500+2000 kr (6500 kr). Därutöver finns det en post som heter ”hyra av kompressor” 2500 kr. Fakturan är således på totalt 9000 kr.

Jag och förhoppningsvis många med mig hade vägrat betala för hyran av kompressorn.

I tingsrätten hade jag argumenterat för att jag fått ett pris inkl. extrakostnader och material. Enligt prisinformationslagen kan jag förvänta mig att få uppgifter om samtliga fasta kostnader. Jag borde alltså kunna lita på att inga övriga kostnader tillkommer eftersom hantverkaren är skyldig att upplysa mig om alla kända kostnader.

Hantverkaren kommer ha bevisbördan för att vi avtalat om att jag ska betala för kompressorn. Det kommer bli väldigt svårt som ni förstår.
Kan inte du förklara hur man bevisar en muntlig prisupggift i tingsrätten? Brukar det kunna bli på det viset att tingsrätten gör en bedömning när det råder oklarheter krings vad som "avtalats"? Jo, jag har nog hört nånstans att det är på det viset. Jag tror minsann det kan finnas möjligheter för hantverkaren att få kostnadstäckning för hyran av kompressorn då han ställde frågan och fick OK ifrån dig då jobbet tvunget måste bli klart i tid. Så var det tror jag, jo men nu minns jag att det var så det gick till. :)
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Vill du ha betalt för kompressorn så ska du visa att vi avtalat om det.

Konsument: Kan du spränga mitt berg

Hantverkaren: Ja

Konsument: Vad kostar det?

Hantverkare: Jag tar 500 kr/timme och i reseersättning 500 kr T/R samt 2000 för dynamiten

Arbetet tar 8h och det kommer en faktura på 8x500+500+2000 kr (6500 kr). Därutöver finns det en post som heter ”hyra av kompressor” 2500 kr. Fakturan är således på totalt 9000 kr.

Jag och förhoppningsvis många med mig hade vägrat betala för hyran av kompressorn.

I tingsrätten hade jag argumenterat för att jag fått ett pris inkl. extrakostnader och material. Enligt prisinformationslagen kan jag förvänta mig att få uppgifter om samtliga fasta kostnader. Jag borde alltså kunna lita på att inga övriga kostnader tillkommer eftersom hantverkaren är skyldig att upplysa mig om alla kända kostnader.

Hantverkaren kommer ha bevisbördan för att vi avtalat om att jag ska betala för kompressorn. Det kommer bli väldigt svårt som ni förstår.
Nu börjar du fatta lite. Inte riktigt det du argumenterat för tidigare. Då behövde man inte betala för något....
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är inte så, att du har sökt medlemskap i runtomkringhängarklubben till de överåriga mopedisterna. Men vägrats medlemskap och därför tar ut din frustration över oss?

Staffan
Ohhh, dina vuxenpoäng bara skenar nu när du lyser med dina genomtänka kommentarer! :)
 
Från det att jag vägrar betala för kompressor tills dess att saken i avgjord är tidsåtgången i bästa fall 3-4 timmar för hantverkaren. Detta är ett väldigt enkelt fall rent juridiskt. En advokat kanske skulle lägga max 3h.

Nu vet jag inte hur det ser ut med självrisken kring försäkringar för hantverkare men vi tänker att hantverkaren tar på sig detta själv.

kostnad 4h a 500 kr dvs 2000 kr

Möjlig vinst i bästa fall 2500 kr (kompressorn)

Det bästa scenariot för hantverkaren, dvs vinst i tingsrätten ger honom 500 kr.

Förlust i tingsrätten ger honom en förlust på kompressorn och arbetsinsatsen.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.