3 369 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Rimlig kompensation vid reklamation av kök
Vi beställde kök som skulle levereras i augusti 2020. Det var meningen att vi skulle sätta upp det själva men...När köket kom upptäckte vi först att ett skåp var felmonterat och ett annat inte stämde med ritningen sedan upptäckte vi att lackeringen var undermålig. Färgen var inte heltäckande på lister, färgen lossnade på täckskivor, det var skador på täckskivor som uppstått innan lackering. Köksföretaget gjorde då ny beställning på det som var uppenbart skadat och skulle skicka montör i oktober med nya varor.
Det bestämdes också att montören skulle titta på alla luckor för att avgöra om vi dessutom hade rätt i att alla luckor var undermåligt lackerade.
Vi satte då upp så mycket vi kunde för att få dit bänkskiva, diskbänk och spis. Vi klarade inte av att diska i tvättstugan och micra mat i vardagsrummet i 2 månader till.
Montören som kom i oktober ansåg att alla luckor skulle bytas ut, han hade med sig de flesta lister som saknades men inte alla, satte upp det som hade kommit med.
Vi har nu ett fungerande men inte färdigt kök. Taklister och bänkbelysning saknas och vi kan inte kakla väggen förrän belysningsramp är på plats.
Nu i januari kom montörer hit med nya luckor mm och gjorde färdigt köket.
Hade ni betalat den ursprungliga fakturan nu med ett leende eller hade ni begär reducering av priset för allt strul?
Det bestämdes också att montören skulle titta på alla luckor för att avgöra om vi dessutom hade rätt i att alla luckor var undermåligt lackerade.
Vi satte då upp så mycket vi kunde för att få dit bänkskiva, diskbänk och spis. Vi klarade inte av att diska i tvättstugan och micra mat i vardagsrummet i 2 månader till.
Montören som kom i oktober ansåg att alla luckor skulle bytas ut, han hade med sig de flesta lister som saknades men inte alla, satte upp det som hade kommit med.
Vi har nu ett fungerande men inte färdigt kök. Taklister och bänkbelysning saknas och vi kan inte kakla väggen förrän belysningsramp är på plats.
Nu i januari kom montörer hit med nya luckor mm och gjorde färdigt köket.
Hade ni betalat den ursprungliga fakturan nu med ett leende eller hade ni begär reducering av priset för allt strul?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 001 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 001 inlägg
Så vitt jag vet så kan man inte få ersättning för annat än direkta merkostnader enligt konsumenttjänstlagen. Typ om man tvingas äta hämtmat för att det inte går att laga mat.
Men visst kan du ta upp frågan till diskussion med företaget.
Men visst kan du ta upp frågan till diskussion med företaget.
Det bästa du kan göra är att dra av det du tycker är rimligt som skadestånd, du har ju fått en produkt långt sämre än den du beställde eller hur? Sedan behöver du svara på ev kravbrev omgående även om de kommer från en inkassofirma, de får bara skicka två brev inget mer. Därefter måste köksfirma själv lämna ärendet till domstol och konsumentköplagen står på en enskilde privatpersonens sida.
Liknande trådar
-
Är det rimligt att få inköpspris på EL vid installation?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad är rimlig elförbrukning vid kall väderlek?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Rimlig offert för att lägga annat kakel och klinker vid stambyte? Hjälp, känns dyrt.
Badrum -
Osanning vid husköp? Juridisk rätt till kompensation?
Juridik -
Miss från stenhuggare vid ny bänkskiva - vad är rimlig kompensation?
Kök