T
Hej,
Jag undrar om någon vet hur man kan få tag på koordinater till sina tomtgränser.
Mina utsättningspinnar är försvunna och behöver veta var mina tomtgränser är.
Kan man få tag i koordinater kan man kanske möta upp med GPS tänker jag, eller laser om man kan hitta en referenspunkt. Nån som vet om man kan hitta detta??

En undran till - vad betyder de olika gränsdragningarna (linjerna) på denna karta, ett exempel jag hittade på nätet.

Detaljerad karta över fastighetsgränser med olika markfärg och streckade linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Logga in på Lantmäteriet så kan du se hur din tomt är "måttsatt".
 
T
K Kane skrev:
Logga in på Lantmäteriet så kan du se hur din tomt är "måttsatt".
Gjorde det men jag hittade bara en avstyckningskarta med vissa måttangivelser på längder på sidorna (från 1907).
Jag hade behövt en referenspunkt eller annat så jag kan hitta hörnen så att säga..
eller letar jag på fel ställe?
 
Troligen ett lokalt 1000-1000-system just för den avstyckningen. Titta på akten (eller lägg upp den här för hjälp) och se vilken typ av gränsmarkeringar som finns. Kanske kan gå att hitta någon av dessa.
T turbo100 skrev:
En undran till - vad betyder de olika gränsdragningarna (linjerna) på denna karta, ett exempel jag hittade på nätet.
Tunn streckad linje (- - - -) = fastighetsgräns inom samma trakt
Tjock punkt-streckad linje (_ ._ ._ ._) = traktgräns (fastighetsgräns men med olika trakter på var sida.T.ex. på en sida Rotsjö 1:1 och på andra Kronsjö 1:1).

Mer förklaringar till gränstyperna:https://www.lantmateriet.se/globala...mation/geodatatjanster/tf_fastind_visning.pdf
Och för att förstå de olika markeringstyperna som kan stå på förrättningskartan:
Tabell över markeringstyper med beskrivningar för olika gränsmarkeringar i lantmäteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.lantmateriet.se/globala...eodatatjanster/pb_fastind_visn_v1.2.0_2.3.pdf
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
T
H Huruvida skrev:
Troligen ett lokalt 1000-1000-system just för den avstyckningen. Titta på akten (eller lägg upp den här för hjälp) och se vilken typ av gränsmarkeringar som finns. Kanske kan gå att hitta någon av dessa.

Tunn streckad linje (- - - -) = fastighetsgräns inom samma trakt
Tjock punkt-streckad linje (_ ._ ._ ._) = traktgräns (fastighetsgräns men med olika trakter på var sida.T.ex. på en sida Rotsjö 1:1 och på andra Kronsjö 1:1).

Mer förklaringar till gränstyperna:[länk]
Och för att förstå de olika markeringstyperna som kan stå på förrättningskartan:
[bild]
[länk]
Hej och tusen tack för informationen!
Jag tror jag börjar fatta hur kartan ska läsas och kommer nog vidare härifrån!
Lantmäteriet har ju mycket matnyttig information, men dom gör ingen tomtanvisning längre utan hänvisar till privata aktörer - jag inser att det nog inte finns någon som exakt vet mina gränser - och tomtkartan på lantmäteriet gäller ju inte juridiskt..

Vad gör man om man vill exakt veta var ens tomt går om man nte hittar utsättningarna?
 
Inga koordinater alls på hörnen?
 
T
Dom enda koordinater jag hittar är på en lantmäterikarta som ger samma värde som eniros karta.
Går jag in på Eniro och väljer tomtgräns så kan jag läsa ut koordinater, men är dom riktiga, alltså kan man lite på dom?
I övrigt vet jag inte om det finns några all - jag tror jag sett en utsättningspinne på grannens gräsmatta fär många år sedan, där står en buske nu..
 
Claes Sörmland
T turbo100 skrev:
Går jag in på Eniro och väljer tomtgräns så kan jag läsa ut koordinater, men är dom riktiga, alltså kan man lite på dom?
Troligen inte. Gränserna på Eniro kommer från Lantmäteriets digitaliserade karta. Olika gränser har olika exakthet och med rätt tjänst så anges felmarginalen med en olikfärgade streck. T ex gränsen till min fastighet från 1919 anges som ">0,5 m" och den är precis som Lantmäteriet noterar helt åt helvete i de digitaliserade kartan.
 
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen inte. Gränserna på Eniro kommer från Lantmäteriets digitaliserade karta. Olika gränser har olika exakthet och med rätt tjänst så anges felmarginalen med en olikfärgade streck. T ex gränsen till min fastighet från 1919 anges som ">0,5 m" och den är precis som Lantmäteriet noterar helt åt helvete i de digitaliserade kartan.
Hej,
Fattar jag rätt att man kan på Lantmäteriet se vilken onogranhet kooridanterna har på lantmäteriets digitala karta?
Var ser man det, om det nu finns?
Vore intressant att se

Undrar oxå hur man kan reda ut det om pinnarna är borta.. man får kanske få en juridisk rimlighetsbedömning elelr vad göra man?
 
Claes Sörmland
T turbo100 skrev:
Hej,
Fattar jag rätt att man kan på Lantmäteriet se vilken onogranhet kooridanterna har på lantmäteriets digitala karta?
Var ser man det, om det nu finns?
Vore intressant att se

Undrar oxå hur man kan reda ut det om pinnarna är borta.. man får kanske få en juridisk rimlighetsbedömning elelr vad göra man?
Jag är osäker, om jag tittar på min kommuns digitala karta så ser jag noggrannheten på gränsen med färgmarkering. De får uppgiften från Lantmäteriet.
 
harry73
Hur noggrann behöver du veta?
Enklast är att titta på minkarta.lantmateriet.se och välja flygbilder med gränser. Då ser du rätt så tydligt om gränsen följer häcken.
Behöver du högre noggrannhet än så, ska du beställa en gränsanvisning
 
Här kan kommunen komma ut och markera gränsen. Tror jag fick tre punkter utsatta på en timme, kostade lite drygt en tusenlapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.