J
Hej!

Funderar på att byta spegeln i badrummet till denna: https://www.bauhaus.se/spegel-svedbergs-selfie-led-dimbar-60-cm

El finns sedan tidigare på platsen där den ska sitta. Det kommer tre kablar ur väggen. En blå, en svart och en gul/grön.

Utifrån monteringsanvisningen tycks det bara finnas två ställen att koppla in kabeln i. L och N. Vad gör jag med den jordade kabeln?

Är det helt galet att försöka sig på detta själv? En elektriker kostar ju några tusen så om det bara handlar om att koppla ihop två kablar så borde jag klara det själv? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Det låter som spegeln är dubbelisolerad, då kan den ej anslutas till jord.
I så fall kan du bara isolera bef. jordledare i någon kopplingsklämma, ex Wago.
 
  • Gilla
Jagarsaklantig
  • Laddar…
J
Tack för svar. Bygghandeln vill inte svara utan hänvisar till elektriker. Tillverkaren säger att den inte behöver jordas och därför inte finns en sån koppling.

Men borde den inte jordas iom att den ska sitta i ett badrum eller ersätter "dubbelisolering" detta?
 
Dubbelisolering kan och ska inte jordas. Har du symbolen med två kvadrater i varandra på lampan betyder det att den är dubbelisolerad.

edit:
Som svar på din andra fråga. Ja, de allra flesta klarar det här jobbet själv, men formellt ska det göras av en elektriker.

Var noggrann, skala rätt längd utan att skada kopparen, använd rätt kopplingsmaterial och verktyg så är det inga problem. Finns massor av trådar här som beskriver hur du ska göra korrekt, och fråga om något är oklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.