M
Hur gammalt tror ni själva rökgasröret är? Dvs det svarta fyrkantiga med draglucka på. Pannan är från 1997, men funderar på om rökröret skulle kunna vara äldre. Anledning till min fråga: Började ha isär det och behöver riva bort en vit luddig packning, funderade på asbest...
 
  • En pannrumsmiljö med en grön panna från 1997 och ett äldre svart rökgasrör med fyrkantig draglucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle tippa på -97. Packningar i dessa sammanhang är vita och luddiga än idag.
 
Varför ta isär. det är bara en fyrkantig burk med draglucka ( Tiger ) på. eller har spjället pajat. Det är säkert ett s.k.panngarn och har ingen asbets i sig , skulle det mot förmodan vara det, så på med munskydd , handskar och ta bort. Du får mera i dig på en högtrafikerad väg/gata ( bilarnas bromsbelägg på äldre bilar ) än det lilla som ev. kan finnas där.
 
M
Tack för era svar! Den är med största sannolikhet från 97 efter vad ni säger och vad jag sett på bilder när jag googlar. Började skruva isär lite för ett enkelt få bort rökröret och plugga med isolering, eldar inget längre och det läcker en del värme ut i skorstenen. Det satt fast helt dock så det blev till att ta bort hela röret ur murstocken ändå.
 
  • En grön panna av märket CTC från 1997 med avmonterat rökrör och isolering synlig i öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.